پس از تأیید ارسال پاسخ کشورمان به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمینه برجام، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به جزئیات پاسخ دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم از اعلام نظر خصوصی آمریکا خبر داد و گفت ما تلاش می‌کنیم نظرات تهران-واشنگتن را به هم نزدیک کنیم.

گام به جلو ایران، افزایش فشارها بر آمریکا

بنا به برخی گزارش‌ها، به‌نظر در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران مطلبی وجود ندارد و ملاحظات ایران بیشتر بر تحریم‌ها و ضمانت‌ها متمرکز است. علاوه بر این مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز روز گذشته در واکنش به گزارش سی‌ان‌ان، با بیان اینکه حذف نام سپاه از لیست تروریستی هرگز شرط توافق نبوده است، خاطرنشان کرد: ایران نام سنتکام (نیروهای آمریکا در خاورمیانه) را در لیست تروریستی خودش نگه خواهد داشت. اگر آمریکا نیاز دارد تا با گفتن این موضوع به توافق مقبولیت ببخشد، به خودشان ربط دارد. برای آگاهی از آخرین تحلیل‌ها، به سراغ مهدی خورسند کارشناس روابط بین‌الملل رفته‌ایم تا دیدگاه او را درباره برخی مفاد غیر رسمی منتشر شده از پاسخ اخیر کشورمان به طرح ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا و آخرین تحولات میدان مذاکرات بازتاب دهیم.


چرا آمریکایی‌ها تعلل می‌کنند؟
این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل به ما می‌گوید: اگرچه مفاد منتشر شده از سوی رسانه‌ها غیر رسمی قلمداد شده‌اند، اما تصویری نزدیک به واقعیت به حساب می‌آیند. وی می‌افزاید: یکی از نکات مثبت دور جدید مذاکرات این است که ما بر طرح اجبارآمیز طرف اروپایی اصلاحیه زده‌ایم و آن‌ها را به عقب برده و مطابق با برنامه کلان کشورمان در بازی مذاکرات ایفای نقش می‌کنیم. خورسند ادامه می‌دهد: طرف اروپایی از جایگاه خویش عقب‌نشینی کرده و دلیل تعلل آمریکایی‌ها، بررسی هزینه و فایده‌ای‌ است که در نتیجه قبول پیشنهاد ایران ممکن است متحمل بشوند. کاخ سفید در لبه تیغ است و اگر بخواهند شرایط را سخت کنند، ممکن است ایران از مسیر خویش کوتاه نیاید و به توسعه هسته‌ای ادامه بدهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: از سوی دیگر در عرصه داخلی دولت آمریکا به سمت انتخابات کنگره در عین تزلزل جایگاه حزب دموکرات در جامعه این کشور پیش می‌رود. شکست احتمالی دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بار روانی تحمیلی بر دولت بایدن را سنگین‌تر خواهد کرد، به همین دلیل با دقت پای میز مذاکره آمده‌اند.


سیاست همسایگی و بیرون آمدن از گوشه رینگ
مهدی خورسند با اشاره به سیاست دوستی با همسایگان دولت سیزدهم که به راحتی سازوکار منزوی‌سازی آمریکا را خنثی کرده و کشور را از گوشه رینگ مذاکرات بیرون آورده است، می‌گوید: ایران ابتدا روابط با همسایگان را احیا کرد و پس از آن به سراغ برجام رفت. با دقت دستگاه سیاست خارجی امروز از آرامش خاطر و توان بالای چانه‌زنی بهره‌مند هستیم. اکنون دست برتر توافق با ایران است؛ زیرا دیگر تخم مرغ‌هایش را در سبد برجام نگذاشته است.
وی درباره آنچه سی‌ان‌ان عقب‌نشینی از خط قرمز نامیده و به منصرف شدن ایران از لغو تحریم سپاه اشاره دارد، می‌افزاید: ایران برای نشان دادن حسن‌نیت خویش و گرفتن دست برتر در حوزه تعامل در میدان دیپلماسی نسبت به لغو تحریم‌های سپاه قدری نرمش نشان داده و این نرمش جمهوری اسلامی ایران فشارها روی آمریکا را بیشتر کرده است. خورسند همچنین با بیان اینکه پیشنهادهای تهران با تحسین طرف اروپایی روبه‌روشده، می‌گوید: آمریکایی‌ها مغرور هستند و دریافت موافقت آن‌ها در قبال تهران قدری زمان‌بر است. آمریکا باتوجه به تنش‌آفرینی در اوکراین برای تضعیف روسیه در قبال حمایت مسکو از چین و تلاش برجامی برای کنترل امنیتی ایران به‌عنوان شریک استراتژیک دولت پکن، به‌دنبال قیچی کردن بال‌های قدرت‌های نوظهور شرقی و تمرکز بر مهار چین و تمدید عمر نظام تک‌قطبی در جهان است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.