مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هنرمندان مشهدی همسو با مردم عزادار و ایام سوگواری دهه آخر صفر، عزاداری این روزها را به هنرهای مختلف آمیخته و آن را در آثاری از جمله نمایشهای آیینی، هنرهای تجسمی، مداحی، اشعار آیینی به منصه ظهور رساندند.

هنرمندان خراسان رضوی سوگواری دهه آخر صفر را به هنر آمیختند

به گزارش قدس آنلاین، جواد روشندل افزود: به همین مناسبت "خیمه هنرمندان" به کوشش هنرمندان مشهدی در میدان فردوسی و ابتدای بلوار شهید قرنی برپا شده است و هنرمندان در این خیمه در حوزه گویندگی، مداحی، شعرسرایی و هنرهای تجسمی همگام و همراه با مردم سوگوار آثاری را با موضوع حماسه و ایثار و شهادت امام رضا(ع)، نبی مکرم اسلام (ص) و امام حسن مجتبی (ع) خلق می کنند.

وی به شرح دیگر آثار هنری هنرمندان در ایام سوگواری دهه پایانی صفر پرداخت و گفت: در راستای اجرای نمایش های آیینی، نمایش "کاروان خورشید" به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی مشترک علی آزادنیا و اصغر لشکری از ۱۸ مرداد ماه در سالن اصلی تئائر شهر مشهد آغاز شد و ۱۵ شب ادامه داشت.

او ادامه داد: نمایش آیینی "دلبسته" به نویسندگی و کارگردانی عباس جانفدا در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد و "رویای صادقه" به کارگردانی مهدی وحیدی در فرهنگسرای غدیر از جمله آثار تلفیقی از تئاتر و تعزیه هستند که سوگ و حماسه کاروان کربلا را روایت می کنند.

مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۶ گروه تئاتر، مجوز اجرای نمایش های آیینی ویژه ۲۸ صفر سالروز شهادت امام رضا(ع) را از این اداره کل دریافت کرده اند که در هم پیوندی با عزاداران حسینی در مشهد نمایش های آیینی خود را به اجرا در می آورند.

روشندل افزود: ۲ فرهنگسرای غدیر و خانواده در مشهد نیز به مناسبت دهه پایانی صفر با موضوع شهادت امام رضا(ع) نمایش های آیینی را هر شب به روی صحنه می برند.

وی به برپایی نمایشگاه های تجسمی در شهر مشهد پرداخت و ادامه داد: نگارخانه هایی در شهرهایی از جمله مشهد، نیشابور و تربت حیدریه آثاری در حوزه خوشنویسی و نقاشی و عکس مرتبط با سوگ عاشورایی و دهه آخر صفر برپا کرده اند همچنین قرار است نمایشگاه های از تصاویر عکس از مناسبتهای سوگ عاشورایی در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع در حدفاصل خیابان امام رضا تا حرم توسط انجمن سینمای جوان برپا شده است.

مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: به طور قطع فعالیتهای هنری، تجسمی و نمایش های دهه پایانی صفر بیش از این خواهد بود که امیدواریم این هم پیوندی در بحث آیین های سوگواری همچنان الفتی به وجود بیاورد و همبستگی هنری بین مردم و هنرمندان در این ایام بیش از پیش خودنمایی کند.

روشندل افزود: سالنهای تئاتر  در  اربعین حسینی و   در شب های رحلت پیامبر اکرم (ص) ، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا(ع) فقط محل نمایش های آیینی خواهند بود و سایر هنرهای نمایشی در آنها اجرا نخواهد شد.

 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.