مراسم رونمایی از مجموعه مستند دفاع مقدسی «کمپ ۷» و تجلیل از عوامل و سوژه‌های آن در محل شبکه افق سیما برگزار شد.

کمپ ۷ رونمایی شد/ رمزگشایی بخش مغفول جنگ

به گزارش قدس آنلاین از شبکه افق سیما، مراسم رونمایی از مستند «کمپ ۷» صبح امروز (چهارشنبه) در محل شبکه افق سیما برگزار شد. در این مراسم نکات مهمی حول اهمیت ساخت اینگونه تولیدات تلویزیونی و همچنین لزوم پرداخت به بخش‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته از دفاع مقدس توسط مدعوین مطرح شد.

وظیفه رسانه، پرداختن به حماسه‌ها است

صادق یزدانی مدیر شبکه افق سیما در این مراسم گفت: مستند «کمپ ۷» کار متفاوتی است که به مناسبت هفته دفاع مقدس تولید شده و همزمان با این هفته از شبکه افق پخش می‌شود. در دنیا، حماسه‌های ماندگار کم داریم. شکل‌گیری این حماسه‌ها و ماندگاری‌شان تحت تاثیر دو مولفه اساسی است؛ اولی، داشتن یک رهبر و امام در میدان است که به عنوان جهت‌دهنده، مردم را به حرکت درمی‌آورد و مولفه دوم پیوند میان امت با امام است.

وی ادامه داد: این پیوند باعث می‌شود که افراد مختلف برای حفظ مرز و ناموس کشورشان از همه چیز، حتی جانشان نیز بگذرند. دقت داشته باشید که در دفاع مقدس هر دو مولفه رخ داد و به همین دلیل است که ماندگار شده و همه ‌ساله آن را گرامی می‌داریم.

مدیر شبکه افق سیما خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم رسانه این است که به حماسه‌ها بپردازد. شبکه افق نیز بر اساس ماموریت خود که تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است به این حماسه‌ها توجه ویژه‌ای دارد. هر سال همزمان با هفته دفاع مقدس، به حماسه‌آفرینان آن می‌پرداختیم، اما در این بین به نظر می‌رسد که به آزادگان قهرمان کمتر توجه کرده‌ایم. دقت داشته باشید که رزمندگان ما در جبهه اسلحه داشتند، اما آزادگان در فضایی محدود و بدون اسلحه با دشمن جنگیدند. به نظرم در مستند «کمپ ۷» توانستیم به بخشی مغفول مانده از جنگ بپردازیم.

وی در ادامه ضمن توضیح درباره سوژه این مجموعه مستند تاکید کرد: در این مستند سراغ نوجوانانی رفته‌ایم که در همان زمان جنگ گفته می‌شد آنان تحت تاثیر جو وارد جبهه شده‌اند، اما وقتی وصیت‌نامه‌های آنان را می‌خوانیم متوجه شور و معرفت واقعی آنان می‌شویم.

یزدانی تاکید کرد: مستند «کمپ ۷» روایت‌کننده نوجوانان مقاوم و مبارزی است که پس از دوران جنگ به میدان مبارزه بعدی رفتند. آنان بعد از اینکه از اسارت آزاد شدند نیز هم‌چنان به دنبال خدمت به مردم رفتند. اگر آن شور و معرفت نبود نباید دنبال چنین کارهایی می‌رفتند. آنان در دوران جنگ برای حفظ این خاک به جبهه رفتند و پس از آن دوران نیز وارد میدان‌های دیگر شدند.

نگاه شبکه افق یکجانبه نیست

حجت الله اسحاقی، تهیه‌کننده این مجموعه مستند به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: ایده تولید این مستند از جایی شکل گرفت که دیدم خیلی از قهرمانان امروز ما همان نوجوانان قهرمان دیروز بودند که به اسارت رفته و شکنجه شدند.

وی افزود: در این مستند می‌خواستیم ببینیم آن نوجوانان قهرمان دیروز که در جنگ با عراق اسیر شدند، امروز چه کاره‌اند و در کدام سنگر خدمت می‌کنند؟ تعدادی سوژه جمع‌آوری کردیم و به شبکه افق ارائه دادیم که با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شد. تاکنون به ۷ سوژه پرداخته‌ایم که خروجی آن ۷ قسمت مستند شده است.

تهیه‌کننده مجموعه مستند «کمپ ۷» تاکید کرد: بنده معتقدم که نوجوانان ما بزرگ بودند که روی باورهایشان ایستادند و امروز در سنگرهای مختلف باری از دوش کشور برمی‌دارند. آقای جلیل هاشمی یکی از همان آزادگان است که امروز در صنعت اتوبوس‌سازی و آمبولانس فعالیت می‌کند. حمید رضایی نیز در حوزه برق و ساختمان فعالیت دارد. آقای یوسف‌زاده یکی از نویسندگان شاخص کشور است که آثار متعددی را درباره دوران اسارت نوشته است و حجت ملک نیز به عنوان محیط‌بان در گیلان فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: حسن نوری یکی دیگر از آزادگانی است که برای ساخت این مجموعه مستند سراغش رفتیم. او تحت تاثیر و اشارات حاج آقا ابوترابی سراغ حوزه طنز رفته و در همان اسارت بچه‌ها را می‌خنداند. معتقدم یکی از سوژه‌هایی که می‌تواند دستمایه ساخت مستند قرار گیرد، طنز در دوران اسارت است. آقای جهانگیری نیز در حوزه سلامت فعالیت دارد و خدمات زیادی را در این حوزه ارائه کرده است.

اسحاقی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نگاه شبکه افق یکجانبه نیست و در گفت‌وگوهایی که داشتیم اشاره کردند که حتما سراغ آزادگان ارتش نیز بروید. برهمین اساس، ۲ قسمت از مستند «کمپ ۷» را به آقایان حجت ملک و داریوش نظرزاده اختصاص دادیم که از رزمندگان ارتش در دفاع مقدس بودند. آقای نظرزاده یکی از اساتید و مربیان کنک‌فو است و در زمان جنگ از تکاوران ارتش به شمار می‌رفته است.

در ادامه برنامه از پوستر مجموعه مستند رونمایی شد و پس از پخش تیزر آن برخی از آزادگانی که در مستند به عنوان سوژه حاضر بوده‌اند همچون حمید رضایی، جلیل هاشمی و داریوش نظرزاده به بیان خاطراتی از دوران اسارت خود پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.