۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶
کد خبر: 820059

انفجار در پل ارتباطی کریمه سرخط خبری رسانه های جهان در 24 ساعت گذشته است. سوالات زیادی درباره این اتفاق مطرح است. اهمیت این واقعه چیست؟

تحولات امروز جنگ اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، صبح امروز در حوالی ساعت 6:30 دقیقه ساکنان منطقه با صدای انفجاری مهیب در پل کریمه از خواب بیدار شدند. منابع رسانه‌ای از قبیل وبگاه «بی‌ان‌اُ» با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از کریمه خبر دادند که پل این شبه جزیره آتش گرفته و بخشی از آن فرو ریخته است. کانال تلگرامی «کرچ اینفو» در ساعت ۰۶:۲۹ صبح امروز به وقت محلی از وقوع انفجار و آتش سوزی در پل کریمه خبر داد؛ پلی که این شبه جزیره را به خاک روسیه متصل می‌کند. این پل معروف به پل «کرچ»، کریمه را به دیگر مناطق روسیه وصل می‌کند. «اولِگ کریوچکوف»، مشاور رئیس دولت (محلی) کریمه با بیان اینکه تلاش‌ها برای اطفای حریق انجام شده، می‌گوید این آتش‌سوزی به علت آتش‌گرفتن یک تانکر حامل مواد سوختی رخ داده، ولی هنوز زود است درباره علت اصلی این آتش‌سوزی صحبت کنیم. کمیته ملی ضدتروریسم روسیه نیز، انفجار در پل کریمه را ناشی از انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده اعلام کرد. این درحالی ست که تنش‌های اوکراین و حامیان غربی این کشور با روسیه ادامه دارد و این آتش‌سوزی و فروریختن بخشی از پل کریمه باعث جلب توجه رسانه و افکار عمومی جهان به سمت این واقعه شد.

تحولات امروز جنگ اوکراین

سخنگوی مدیریت بزرگراه‌های فدرال آژانس فدرال جاده روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس اعلام کرد، به دلیل حادثه امروز، عبور و مرور وسایل نقلیه از پل کریمه به تعلیق درآمده است. وزارت امور اضطراری روسیه با انشتار بیانیه‌ای اعلام کرد با تلاش ۲۵۰ آتش‌نشان حریق روی پل کرچ به صورت کامل خاموش شد. بر اثر این انفجار بخشی از این پل تخریب شده و تحقیقات درباره علت اصلی این انفجار آغاز شده است.

اهمیت پل کریمه در چیست؟

این پل ۱۹ کیلومتری که برخی از روس‌ها آن را «پل پوتین» می‌خوانند، از روی تنگه کرچ عبور کرده و شبه جزیره کریمه را به جنوب سرزمین اصلی روسیه و به شبکۀ بزرگ حمل و نقل ریلی و جاده‌ای روسیه متصل می‌کند. دلایل اهمیت این پل استراتژیک را در دو نکته اصلی میتوان بیان کرد. اول اینکه این پل در سال 2018 با عبور کامیونی که ولادیمیر پوتین راننده آن بود افتتاح شد. میتوان این مراسم را جشن پیروزی و نماد غلبه پوتین بر غرب در ماجرای الحاق کریمه دانست؛ به همین دلیل انفجار در این پل، تضعیف اقتدار پوتین را به رسانه ها مخابره میکند.

دلیل دوم و مهمتر این واقعه، ویژگی لجستیکی و پشتیبانی این پل و گذرگاه برای روسیه در روند جنگ اوکراین است. اگرچه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که انفجار پل کریمه بر تامین نیاز نیروهای روسی در اوکراین تاثیری نخواهد گذاشت، اما یکی از مهمترین مسیرهای پشتیبانی و انتقال تجهیزات روسیه به اوکراین از این طریق بوده که با این اتفاق تا مدت نامعلومی مسدود می شود. رسانه‌های روسی خسارت ناشی از این انفجار را ۱۰ میلیون دلار ارزیابی کرده‌اند.

تحولات امروز جنگ اوکراین

بررسی واکنش ها

انفجار در پل کریمه، سه روز پس از اظهارات مقام ارشد پنتاگون درباره توانایی اوکراین برای حمله به اهداف روسیه در کریمه اتفاق افتاده است.

«اولِگ کریچکوف» مشاور رئیس منطقه کریمه به خبرگزاری تاس روسیه گفت، «بر اساس اطلاعات اولیه، یک مخزن سوخت در یکی از بخش‌های پل کریمه آتش گرفته است».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز از تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی این حادثه به دستور ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه خبر داده است.

بنا بر اعلام کمیته تحقیقات روسیه، داده‌های اولیه از کشته‌شدن سه تن بر اثر انفجار کریمه خبر می‌دهد. این کمیته همچنین در حال بررسی مشخصات خودروی منفجر شده است. براساس نتایج اولیه به نظر می‌رسد مالک خودرو ساکن منطقه شهر کراسنودار روسیه است.

در همین حال روزنامه پروادای اوکراین به نقل از منابع آگاه اعتراف کرد که سرویس امنیتی این کشور در انفجار پل کریمه دست داشته است. یک مقام آگاه در سازمان های انتظامی اوکراین به این روزنامه دیجیتال گفت که این حادثه نتیجه عملیات ویژه این تشکیلات امنیتی بوده است.
با این وجود هنوز سرویس امنیتی اوکراین به صورت رسمی در مورد دخالت در این انفجار اظهار نظر نکرده است.

مجلس دومای (پارلمان) روسیه اعلام کرد: هدف اوکراین از ترتیب دادن این انفجار،‌ جلوگیری از انتقال جنگ‌افزای‌های نظامی به منطقه خرسون است.

رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه نیز در واکنش به اظهارات مقام‌های کی‌یف خاطر نشان کرد: واکنش اوکراین به انفجار پل کریمه تردیدی در مورد دخالت این کشور در این حمله باقی نمی‌گذارد.

اورماس رینسالو وزیر خارجه استونی در واکنش عجیب نسبت به انفجار کریمه، از حمله به این پل استقبال کرد و آن را به نیروهای ویژه اوکراین تبریک گفت.

وزارت خارجه روسیه نیز در پاسخ به پیام تبریک استونی به نیروهای اوکراینی اعلام کرد: قتل، خرابکاری و تخریب، منطق‌های جنایتکارانه‌ای هستند که رژیم‌های ناتو را به هم نزدیک کرده است.

خبرها حاکی از آن است که روسیه تمام فرودگاه‌های جنوب این کشور را پس از حادثه بمب‌گذاری کریمه بسته است.

در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که انفجار پل کریمه بر تامین نیاز نیروهای روسی در اوکراین تاثیری نخواهد گذاشت و تدارکات از طریق زمین، هوا و دریا ارسال می شود.

در همین حال "میخایلو پودولیاک" مشاور رییس جمهوری اوکراین در صفحه شخصی خود در توییتر با انتشار تصویری از اثار این انفجار نوشت: "کریمه، پل، نقطه آغاز." تمام اموال غیرقانونی‌ باید تخریب شوند. تمام آنچه دزدیده شده باید به اوکراین بازگردانده شود. تمام مناطق گرفته شده توسط روسیه باید (از روس‌ها) خالی شود.

تحولات امروز جنگ اوکراین

حساب توییتری منتسب به وزارت دفاع اوکراین نیز نوشت: رزم‌ناو موشک‌اندازِ «موسکوا» و پلِ «کرچ» به عنوان دو نماد بدنامِ قدرت روسیه در کریمه تخریب شدند. اتفاق بعدی چه خواهد بود؟ مردم روسیه؟

اواخیر فروردین وزارت دفاع روسیه از غرق شدن رزم‌ناو «مسکوا» در دریای سیاه خبر داد. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، این رزم‌ناو در حال حرکت به سمت بندر مقصد، به دلیل آسیب‌های وارده در پی آتش سوزی و شرایط نامساعد جوی غرق گردید. وزارت دفاع روسیه با تائید حمله ارتش اوکراین به این ناو جنگی روسی، گفت که پس از انفجار مهمات این ناو آسیب جدی دیده است.

تحولات امروز جنگ اوکراین

«ماریا زاخاراوا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انشتار پیامی در کانال تلگرامی خود در واکنش به پیام‌های وزارت دفاع و مشاور رئیس‌جمهور اوکراین درباره انفجار پل کریمه نوشت: واکنش رژیم کی‌یف به انهدام و تخریب زیرساخت‌های مدنی، ماهیت تروریستی آن را اثبات می‌کند.

«اولِگ موروزوف»، معاون رئیس دومای دولتی روسیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: جنگ تروریستی پنهانی علیه ما در جریان است. علاوه بر این، حمله تروریستی علیه پل کریمه، نشان‌دهنده و بیان جنگ بدون قاعده و قانون است.

اورماس رینسالو، نخست وزیر استونی با اشاره به اینکه احتمالاً نیروهای اوکراین پشت عملیات انفجار پل «کرچ» در کریمه بودند، این اتفاق را به کی‌یف تبریک گفت!

رینسالو گفت: استونی قطعاً از این (انفجار) استقبال کرده و به نیروهای اوکراین که احتمالاً پشت این عملیات بودند، تبریک می‌گوید. نخست وزیر استونی همچنین یادآور شد که مقامات کی‌یف از دیرباز، پل کریمه را هدفی محتمل برای حملات خود معرفی کرده بودند.

از برایند واکنش میتوان اینگونه تحلیل کرد که این واقعه یک خرابکاری از طرف اوکراین بوده با سه هدف:

تخریب یکی از نمادهای اقتدار منطقه ای پوتین

اخلال در پشتیبانی نیروهای روسی درحال جنگ در اوکراین

تضعیف نیروهای روسی در جبهه خرسون که ارتباط مستقیم با انتقال تجهیزات از طریق این پل دارند

تحولات امروز جنگ اوکراین

دستور پوتین برای بررسی علت حادثه

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور پس از دریافت گزارش‌ها درباره این حادثه، دستور داده فوراً کمیته‌ای برای بررسی علت انفجار در پل کریمه تشکیل شود.به نوشته «مسکوتایمز» پل کرچ را سال ۲۰۱۸ ولادیمیر پوتین شخصاً افتتاح کرد و این پل راه ارتباطی مهمی برای انتقال تجهیزات نظامی از روسیه به سربازان روسیه در مناطق جنگی در اوکراین است.

شبه‌جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین، سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی رسماَ به خاک روسیه الحاق شد. آمریکا، اوکراین و کشورهای غربی با این همه‌پرسی مخالفت و آن را «اشغال کریمه توسط روسیه» توصیف و به همین علت تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کردند.

در هفته‌های اخیر کریمه به یکی از محورهای جنگ در اوکراین تبدیل شده. مقامات اوکراین تأکید کردند که شبه‌جزیره کریمه باید به اوکراین برگردد و در مقابل نیز دولت روسیه هشدار دادند هر گونه تعرض به تمامیت ارضی این کشور با پاسخی محکم روبرو خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.