به گفته محققان در یک مطالعه، ویروس عامل همه گیری کووید-۱۹ ساختار ژنتیکی معمول "ویروس‌های مصنوعی" را دارد.

مطالعات جدید در مورد منشاء کرونا؛ ویروس کووید- ۱۹ در آزمایشگاه ایجاد شده است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از شبکه راشاتودی، بر اساس نتیجه‌گیری یک مطالعه انجام شده از سوی گروهی از دانشمندان آلمانی و آمریکایی، ویروسی که سبب همه گیری کووید-۱۹ شده به احتمال زیاد در یک آزمایشگاه ایجاد شده است.

سه محقق در قالب یک تیم ساختار ویروس سارس-کوو-۲ را با ویروس‌های مشابه "وحشی" و آزمایشگاهی مقایسه کرده و به این نتیجه رسیدند که سارس-کوو-۲ یک ویروس اصلاح‌ ژنتیکی شده است.

در یک نسخه پیش از چاپ از این مطالعه که والنتین بروتل، محقق دانشگاه وورتسبورگ آلمان، آلکس واشبرن، محقق مرکز تحقیقات سلوا آنالایتیکس آمریکا و آنتونیوس واندونگن، محقق دانشگاه دوک آمریکا منتشر کردند، ویروس عامل همه گیری کووید-۱۹ به معنای واقعی کلمه دارای "اثر انگشتهای" دستکاری‌های ژنتیکی است. این مقاله که در روزهای اخیر منتشر شد گزارش داد که این سه دانشمند یک عنصر ساختار ژنتیکی تکرارشونده به نام "جایگاه برشی" (Restriction site) پیدا کرده‌اند که آن را نشانه‌ای از "دوخته شدن" ژنوم ویروس به یکدیگر توصیف می‌کنند.

این مقاله که هنوز مورد بازبینی کارشناسی قرار نگرفته است، ادعا می‌کند، "برای ساختن ویروسی در آزمایشگاه، محققان معمولاً ژنوم ویروس را مهندسی می‌کنند تا محل‌های دوختی را که به آن جایگاه برشی می‌گویند اضافه و حذف کنند. روش‌های مورد استفاده محققان برای اصلاح این سایت‌ها می‌توانند به عنوان اثر انگشت در مجموعه ژنوم بیرون سلولی عمل کنند،"

در ادامه این نتیجه گیری‌ها نوشته شده است:‌ "ساختار ویروس سارس-کوو-۲ در کروناویروس‌های وحشی نامعمول است، اما در ویروس‌های مونتاژ شده در آزمایشگاه رایج است". این مطالعه به وجود "جهش‌های مترادف یا بی‌صدای" خاصی اشاره می‌کند که جایگاه برشی را متمایز می‌کند. در این نسخه پیش‌چاپ نوشته شد، تمرکز چنین جهش‌هایی "بسیار بعید است که در اثر تکامل تصادفی ایجاد شده باشد."

بروتل به رسانه خبری ان.تی.وی آلمان گفت: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که این ویروس ۹۹.۹ درصد یک کپی مصنوعی و احتمالاً دستکاری شده از یک ویروس طبیعی است.

این محقق گفت که در طول مطالعه خود، نشانه‌هایی از دستکاری‌های مشابهی را که روزانه برای تولید داروهای مبتنی بر پروتئین برای بیماری‌های خودایمنی انجام می‌دهد، پیدا کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.