رفتار خشونت‌آمیز با پناهجویان، زندانی کردن، رفتارهای غیرانسانی با آنها تنها بخش کوچکی از موارد نقض حقوق پناهندگان و مهاجران از سوی آمریکا است.

نقض حقوق مهاجران و پناهندگان در آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، نقض حقوق پناهندگان و مهاجران یکی از چالش‌های مهم آمریکا در حوزه حقوق بشر است که هر ساله از سوی نهادهای حقوق بشر و کشورها مورد انتقاد قرار می‌گیرد. رفتار خشونت‌آمیز با پناهجویان، زندانی کردن، رفتارهای غیرانسانی با آنها تنها بخش کوچکی از موارد نقض حقوق پناهندگان و مهاجران از سوی آمریکا است.

براساس گزارش‌های منتشره، از زمان روی کار آمدن جو بایدن، سیاست مهاجرتی وی برخلاف ادعاهایش بسیار ضعیف بوده است و هیچ چشم‌اندازی برای بهبود شرایط مهاجران در آمریکا وجود ندارد. طبق گزارش‌های گشت مرزی آمریکا، در دوره ریاست جمهوری دو دموکرات و دو جمهوریخواه بیش از ۸ هزار مهاجر در مرزهای جنوب غربی آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از آژانس‌های سازمان ملل تخمین می‌زند که ۶۵۰ مهاجر در سال ۲۰۲۱ در این منطقه مرزی جان خود را از دست داده‌اند. مرگ مهاجران در تلاش برای عبور از مرزهای جنوب غربی آمریکا بیش از دو دهه است که به یک رسوایی ملی تبدیل شده است. لازم به ذکر است موضوع مهاجرت همواره تحت تاثیر نژادپرستی و انگیزه‌های سیاسی بوده است؛ هرچند سیاستمداران آمریکایی از جمله در تگزاس سابقه مهاجرتی بر پایه برتری سفیدپوستان و بیگانه‌هراسی است.

نهاد حقوق بشری "اول حقوق بشر" در گزارشی اعلام کرد که دولت بایدن ۱۰ ها هزار پناهجو را با نقض قوانین جهانی و آمریکا، تنها چند هفته قبل از رسیدن تعداد زیادی از آنان به مرز جنوبی کشور، زندانی کرده است. در این گزارش گفته شده که اداره مهاجرت و گمرک (ICE) ۱۰ ها هزار نفر را به جای اینکه به آنها اجازه دهد با خانواده یا حامیان مالی خود در ایالات متحده آمریکا زندگی کنند در زندان‌ها نگه داشته است. این گروه اعلام کرد که زندانی کردن پناهجویان غیرانسانی و غیرضروری است و آنان را بی‌جهت در معرض آسیب‌های شدید جسمی و روانی، بی‌توجهی پزشکی و تبعیض قرار داده است.

این گزارش با عنوان "من اینجا یک زندانی هستم: سیاست‌های دولت بایدن پناهجویان را حبس می کند" نشان می‌دهد که از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور در سال گذشته پناهجویان به طور متوسط ۳.۷ ماه در بازداشتگاه‌های نگهداری می‌شوند. بازداشت پناهجویان به طور کلی طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است، مگر در شرایط استثنایی. علاوه بر این میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بازداشت غیرقانونی، غیرضروری، نامتناسب یا خودسرانه را ممنوع می‌کند.

سازمان‌های حقوق بشری همچنین می‌گویند بازداشت پناهجویانی که مرتکب جرمی نشده‌اند، غیرقانونی و نقض حق آزادی آنها است. گفتنی است پناهجویان از کشورهای دارای اکثریت سیاهپوست که در مقایسه با پناهجویانی که از کشورهای دیگر هستند به طور متوسط ۲۷ درصد مدت بازداشت طولانی‌تر متحمل شده‌اند.

علاوه بر موارد گفته شده دیوان عالی ایالات متحده آمریکا حکمی صادر کرده، مبنی بر اینکه جلسات استماع تعیین وثیقه به مهاجران زندانی در این کشور تعلق نمی‌یابد این بدان معناست که مقام‌های آمریکا می‌توانند هزاران تن از مهاجرانی که پرونده‌هایشان همچنان در جریان است و در حال حاضر در زندان‌های فدرال به سر می‌برند به طور نامحدود در حبس نگاه دارند.

براساس این گزارش، دیوان عالی همچنین حکم کرده که دادگاه‌های فدرال از اختیار لازم جهت اعطای آزادی گروهی به زندانیان برخوردار نیستند، به عبارت دیگر چنانچه هریک از زندانیان قصد به چالش کشیدن این حکم را دارند، باید به صورت فردی اقدام نماید.

این در حالی است که مهاجران محبوس حین فرآیند درخواست مهاجرت خود نمی‌توانند از مشاور حقوقی نیز بهره‌مند شوند. از سوی دیگر این مهاجران متهم به ارتکاب جرمی که نشده و از حق برخورداری از جلسه استماع به منظور توجیه حبس‌شان محروم هستند.

عملیات لون استار

طبق گزارش‌ها فرماندار تگزاس یک فرمان اجرایی صادر کرده که به گارد ملی ایالت تگزاس آمریکا و اداره امنیت عمومی این ایالت اجازه و اختیار می‌دهد تا مهاجرانی را که از مرزهای جنوبی آمریکا عبور می‌کنند بازداشت کرده و آنها را از کشور اخراج کنند. طبق آمارها، بیش از ۵ هزار مهاجر در تعطیلات آخر هفته منتهی به چهارم جولای از طریق مرزهای جنوبی وارد آمریکا شده‌اند.

در راستای این امر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی بر ضرورت اقدام بی‌درنگ دولت ایالات متحده آمریکا مبنی بر قطع بودجه فدرال اختصاص یافته به نهادها و شهرهای در حال مشارکت در طرح مرزی سوءاستفاده جویانه فرماندار تگزاس، موسوم به «عملیات لون استار» تاکید کرده است. عملیات لون استار یک طرح ایالتی ۴ میلیارد دلاری با هدف بسیج پلیس ایالت تگزاس، اعضای گارد ملی و دیگر نهادهای اجرای قانون در این ایالت، جهت دستگیری مهاجران و ممانعت از ورود آنها به خاک ایالات متحده آمریکا در مرز این کشور با مکزیک است، که از نگاه دیده‌بان حقوق بشر عملیاتی تبعیض‌آمیز و سواستفاده‌جویانه به شمار آمده و به منظور هدف قرار دادن مهاجران مظنون به تخطی از قوانین ایالتی، جهت بازداشت، مورد پیگرد قرار دادن و حبس آنها طراحی شده است.

از زمان صدور فرمان عنوان ۴۲ در ابتدای همه‌گیری، ورود هزاران مهاجر به ایالات متحده با مشکل روبرو شده است. بر اساس عنوان «۲ »به عنوان یک دستور اضطراری بهداشت عمومی که دولت آمریکا برای اولین بار در مارش ۲۰۲۰ برای جلوگیری از شیوع کرونا به آن استناد کرد، بسیاری از پناهجویان اجازه ندارند خود را در یک ایست بازرسی مرزی برسانند و درخواست پناهندگی کنند؛ این افراد بلافاصله و بدون غربالگری از سوی مقامات مرزی آمریکا به عقب رانده می‌شوند.

بر اساس تحقیقات، این سیاست، تنها یکی از چندین موردی است که مهاجران را در مرزهای آمریکا و مکزیک در وضعیتی بحرانی نگه داشته است. گروه‌های حامی پناهجویان و مهاجران می‌گویند که نه تنها «عنوان ۴۲» به سلامت عمومی آسیب بیشتری وارده کرده بلکه این قانون به طور انتخابی و گزینشی اعمال شده است. نمودار زیر گویای این امر است؛

نقض حقوق مهاجران و پناهندگان در آمریکا

رقم آوریل احتمالا فشار جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌ها بر دولت بایدن را برای حفظ یک اقدام بهداشت عمومی ضد کووید موسوم به عنوان ۴۲ افزایش می‌دهد که بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر را از اقامت در ایالات متحده برای درخواست پناهندگی مسدود کرده است. مخالفان لغو این دستور می‌گویند که انجام این کار می‌تواند سیستمی را که قبلا مسئول رسیدگی به مهاجران، رسیدگی به ادعاهای آنها و در برخی موارد، اخراج آنها به کشورشان است، تحت تاثیر قرار دهد.

گذرگاه مرزی بین مکزیک و ایالات متحده آمریکا

طی دو دهه گذشته، گذرگاه مرزی بین مکزیک و ایالات متحده به محل بحران شدید حقوق بشر تبدیل شده است، جایی که هزاران نفر در جریان مهاجرت مفقود شده و جان خود را از دست داده‌اند؛ از عبور از صحرای سونوران در جنوب غربی ایالات متحده و شمال غربی مکزیک، با گرمای سوزان و منابع آبی کم، تا تلاش برای عبور از اعماق ریو گراند / ریو براوو (مرز بین مکزیک و تگزاس) و جریان‌های اغلب قوی آن.

طبق مطالعه انجام شده از سوی پروژه مهاجران ناپدید شده که توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت انتشار یافته، گذرگاه مرزی ایالات متحده آمریکا و مکزیک مرگبارترین مسیر زمینی برای مهاجران در جهان بوده و در سال ۲۰۲۱ میلادی دست کم ۱۲۳۸ تن از اتباع کشورهای آمریکایی در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۸۲۸ مورد آنها در مرز ایالات متحده با مکزیک به وقوع پیوسته است. شمار موارد مرگ در مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک به گونه‌ای افزایش پیدا کرده که میزان آن حتی از دوره پیش از وقوع بیماری کووید ۱۹ نیز بیشتر بوده است. این در حالی است که آمار واقعی این موارد به دلیل چالش‌های گردآوری داده‌ها از این میزان نیز بیشتر است.

این گزارش در ادامه خاطرنشان می‌کند: بنابر آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت، مرگ ۴۶ مهاجر در روزهای اخیر که پیکرهای آنها در کامیونی در شهر سن آنتونیو در ایالت تگزاس یافت شده و تعداد کل قربانیانی که در این مرز جان خود را از دست داده‌اند را تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۴۹۳ تن رسانده است.

طبق بررسی پروژه مهاجران ناپدید شده (MMP) سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) پس از کشف تریلر حامل اجساد مهاجران در «تگزاس»، دلیل افزایش مرگ و میرها در مرز مکزیک و آمریکا، سیاست‌های سختگیرانه مرزی است که مهاجران را ناچار به رفتن به سوی مرزهای جایگزین می‌کند.

گفتنی است که این مهاجران از اتباع کشورهای مکزیک، گواتمالا و هندوراس بوده‌اند. از سوی دیگر ماموران مرزی ایالات متحده در سال گذشته میلادی آمار بی‌سابقه‌ای از مهاجران در تلاش جهت گذر از مرز جنوبی این کشور به ثبت رسانده‌اند که میزان آن در ماه پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۳۹ هزار و ۴۱۶ نفر و ماه پیش از آن ۲۳۵ هزار و ۴۷۸ نفر بوده است.

طبق گزارش‌ها مقام‌های مرزی ایالات متحده آمریکا در ماه مارس ۲۱۰ هزار تن از مهاجرانی را که در صدد گذر از مرز این کشور با مکزیک بودند را دستگیر کرده است. که در مجموع بالاترین آمار ماهانه در این زمینه طی دو دهه گذشته به شمار می‌آید و نمایانگر چالش‌های پیش روی بایدن، رئیس جمهوری این کشور در ماه‌های آتی است.

این آمار در مقایسه با سال گذشته که ۱۶۹ هزار نفر بودند بسیار چشمگیر است. در این گزارش همچنین به هشدارهای مقام‌های دولت بایدن در خصوص افزایش میزان مهاجرت به ایالات متحده پس از اظهارات مقام بهداشتی این کشور مبنی بر پایان دادن به اجرای فرمان مرزی مربوط به دوران شیوع بیمار کووید ۱۹ موسوم به عنوان ۴۲، تا روز ۲۳ مه سالجاری، تاکید شده است.

لازم به یادآوری است که این فرمان امکان اخراج بی‌درنگ پناهجویان و سایر مهاجران به مکزیک را به منظور ممانعت از شیوع بیماری کرونا فراهم می‌کند. طبق این گزارش بیش از نیمی از مهاجرانی که در ماه‌های اخیر از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور کردند، بیشتر شهروندان کشورهای مکزیک، السالوادور، و ... بوده است.

سوابق جمع‌آوری شده توسط پروژه مهاجران ناپدید شده MMP نشان می‌دهد که افراد زیادی به دلیل سختی‌های خود سفر جان خود را از دست می‌دهند. علت اصلی ثبت شده مرگ و میر در مسیرهای مهاجرت از طریق آمریکای مرکزی، تصادفات وسایل نقلیه است که بیشتر مربوط به قطارهای باری است که به عنوان وسیله حمل و نقل مهاجران استفاده می‌شود. خشونت در طول مسیر از قتل گرفته تا آزار جسمی و خشونت جنسی دومین علت شایع مرگ و میر در منطقه است که بیش از ۱۰ درصد از مرگ و میرها و ناپدید شدن‌های ثبت شده از سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده است.

تعداد مرگ و میر و ناپدید شدن مهاجر و پناهنده در قاره آمریکا از اول ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون

نقض حقوق مهاجران و پناهندگان در آمریکا

محرومیت تقریبی تمامی پناهجویان در شهر لس آنجلس از مشاور حقوقی

طبق گزارش‌ها، پس از آنکه دولت جو بایدن برنامه‌ای با هدف تسریع استماعات به اجرا درآورده است، تقریبا تمامی متاقضیان پناهجویی از دادگاه مهاجرتی شهر لس‌آنجلس حکم اخراج از ایالات متحده را دریافت کرده‌اند.

براساس این گزارش، مطالعه انجام شده توسط کلینیک سیاست مهاجرتی حاکی از آن است که ۹۹.۱ درصد از ۴۴۹ پرونده تکمیل شده در شهر لس آنجلس بر مبنای برنامه موسوم به «فرآیند دادرسی اختصاصی» احکام اخراج از کشور را دریافت کرده‌اند.

مطابق این گزارش حدود ۲۴۱۰ خانواده در شهر لس آنجلس ذیل برنامه فوق‌الذکر قرار گرفته‌اند، در حالی که اکثرشان متهم به ورود بدون بازرسی به کشور شده‌اند. این در حالی است که حدود نیمی از احکام غیابی دادگاه‌ها علیه کودکان پناهجو صادر شده که اکثریت آن‌ها زیر ۶ سال سن دارند و بیشترشان محروم از برخورداری از وکیل هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.