جلسه داوری آثار ارسالی به دبیرخانه سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام با حضور داوران و دبیر جشنواره در موسسه فرهنگی قدس انجام شد.

 از تاریخ سازی به وسیله سوگواره های عکاسی تا نگاه های خلاقانه عکاسان در گفت و گو با داوران سوگواره عکس مسیر رضا (ع)

وحید بیات، دبیر سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام هدف از برگزاری این سوگواره را بزرگداشت و گسترش پیاده روی دهه پایانی ماه صفر به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) خواند و گفت: «همه خادم الرضاییم»، «زائران پیاده» و «زائران کوچک» محورهای این سوگواره بود.

داوران این سوگواره با تاکید بر چاپ کتاب و استمرار این سوگواره در تقویم موسسه فرهنگی قدس، کیفیت آثار دریافتی را خوب ارزیابی کردند. در ادامه با داواران سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام به گفت و گو پرداختیم.

عکس های دریافتی قابل دفاع بود

 از تاریخ سازی به وسیله سوگواره های عکاسی تا نگاه های خلاقانه عکاسان در گفت و گو با داوران سوگواره عکس مسیر رضا (ع)

فرامرز عامل بردبار، یکی از داوران این جشنواره با اشاره به چالش های اولین دوره سوگواره ها گفت: زمانی که فراخوان سوگواره ای به عنوان اولین بار منتشر می شود با چالش هایی از قبیل عدم اعتماد عکاسان، عدم اعتماد داوران و مقبولیت از نظر فرهنگی مواجه می شود. گاهی هدف برگزار کنندگان سوگواره صرفا مادی و برای یکبار است. اما اگر یک سوگواره مقبولیت و اعتبار پیدا کند بسیار مفیدتر می شود. استمرار این سوگواره هم باید جز برنامه های شورای سیاست گذاری موسسه فرهنگی قدس قرار بگیرد. ما می بینیم برخی فراخوان های عکاسی برای هفتاد و هفتمین بار است که برگزار می شوند و خود را منوط به تغییر رئیس و ... نمی کنند. وی با اشاره به ویژگی های سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام افزود: سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام به عنوان اولین دوره بسیار غنی بود. عکس های بسیار خوب و قابل دفاعی به سوگواره راه پیدا کرده بود. مسیر خوبی در اولین دوره توسط دبیر و دبیرخانه جشنواره انجام شد. می توانم بگویم کمترین شکایت و انتقاد را نسبت به این سوگواره از سمت عکاسان شنیدم. مسیر سوگواره بسیار حرفه ای طی شد گویی سال های زیادی است برگزار می شود. آیین نامه و فراخوان بسیار مستحکمی ارائه دادند. زمان بندی سوگواره تا حدودی رعایت شد و نقدی بر آن وارد نیست.

بردبار با تاکید بر لزوم استمرار سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام گفت: موسسه فرهنگی قدس با چارچوب و اهداف مشخص، می تواند روز افتتاحیه یا اختتامیه از کتاب عکس این سوگواره نیز رونمایی کند. حسن این کار در ماندگاری کتاب و استفاده عکاسان به عنوان منبع از آن است.

لزوم چاپ کتاب از آثار برگزیده در سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام

 از تاریخ سازی به وسیله سوگواره های عکاسی تا نگاه های خلاقانه عکاسان در گفت و گو با داوران سوگواره عکس مسیر رضا (ع)

امیر حسامی نژاد، داور سوگواره کیفیت آثار ارسالی به سوگواره را قابل قبول دانست و گفت: در برهه فعلی تمام جشنواره ها دچار چالش بودند، اما در مسیر رضا علیه السلام به لطف آقا امام رضا (ع) و عدم محدودیت زمانی برای سال عکاسی، عکس های بسیار خوبی دریافت کردیم. معمولا در سال اول برگزاری یک سوگواره یا جشنواره عکس های ضعیفی دریافت می شود اما در این سوگواره ماجرا برعکس بود. حسامی نژاد افزود: در حرم مطهر امام رضا (ع) بعضا جشنواره هایی برای ترویج فرهنگ رضوی برگزار می شود اما سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام تخصصی تر بود و مطمئن باشید برکات بسیار خوبی برای عکاسان و حرم مطهر امام رضا (ع) خواهد داشت. جای خالی سوگواره هایی با چنین موضوعاتی به شدت حس می شود. اینکه موسسه فرهنگی قدس این کار را انجام داد بازخورد بسیار خوبی خواهد داشت. عکاسی که در طول سال منتظر است تا زمان پیاده روی امام رضا(ع) برسد و عکاسی کند، زمانی که ببیند موسسه ای چون قدس این سوگواره را برگزار می کند، قطعا در سالیان آینده هدفمند تر و با برنامه ریزی بیشتری به این مسیر قدم می گذارد.

داور سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام عنوان کرد: باید از مسیر جاده ای پیاده روی شهادت امام رضا (ع) فراتر و به سمت پیاده روی اطراف حرم هم برویم. کیفیت آثار ارسالی واقعا بالا بود مسلما عکاسان توقع چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه خوب را دارند تا انگیزه بیشتری برای سالیان بعد پیدا کنند. نکته مهم این است اگر در مشهد از این آثار نمایشگاه برگزار کردیم، بعد در سایر شهرهای کشورمان هم برگزار کنیم تا مردم یک زیارت تصویری و دلی داشته باشند.

نیاز به آموزش ویرایش عکس برای عکاسان

 از تاریخ سازی به وسیله سوگواره های عکاسی تا نگاه های خلاقانه عکاسان در گفت و گو با داوران سوگواره عکس مسیر رضا (ع)

امیر عنایتی، داور سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام نگاه خلاقانه عکاسان را تحسین و بیان کرد: کیفیت آثار خوب بود اما بعضی ویرایش ها بد و باعث حذف بخشی از آثار در سوگواره شد. حتما در مرحله بعدی این مورد را به عکاسان تذکر می دهیم. تاخیر در انتخاب آثار ناخواسته بود، بچه های دبیرخانه کارشان را به خوبی انجام دادند و یک سری اتفاقات پیش بینی نشده رخ داد که دست ما نبود. وی برگزاری اردو و جلسه آموزشی قبل برگزاری سوگواره را در رشد سوگواره موثر خواند و افزود: محور های سوگواره باید گسترده تر شود و همچنین فقط محدود به مسیرهای منتهی به مشهد نشود. عکاسی یک هنر است که در هر برهه ای می توانیم به آن رجوع کنیم. مستندنگاری از طریق برگزاری سوگواره و جشنواره عکاس در تاریخ بسیار موثر است. عکاسان زیادی هستند که آثار ارزشی مرتبط تاریخی را تولید می کنند؛ مسلما باید بستری برای ارائه و تاریخ نگاری مثل همین سوگواره باشد. عنایتی اهمیت برگزاری سوگواره عکس در کشور را بسیار خواند و تاکید داشت برگزاری نمایشگاه در سایر کشورها از عکس های دریافتی در سوگواره ها در تاریخ نگاری و اشاعه فرهنگ یک کشور بسیار موثر است.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.