دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو مدعی شد که جنگ اوکراین ممکن است به جنگی تمام‌عیار بین روسیه و ناتو بدل شود.

استولتنبرگ: وقوع جنگی تمام‌عیار بین روسیه و ناتو محتمل است

به گزارش قدس آنلاین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با این ادعا که این ائتلاف نظامی روی اجتناب از یک جنگ جهانی جدید تمرکز کرده، گفت که احتمال دارد جنگ اوکراین به جنگی تمام‌عیار بین مسکو و ناتو بدل شود!

استولتنبرگ گفت: می‌ترسم که جنگ در اوکراین از کنترل خارج شده و به جنگی بزرگ بین ناتو و روسیه بدل شود. اگر اوضاع خوب پیش نرود، شرایط به شکلی هولناک خراب می‌شود.

وی مدعی شد: عمده مسئولیت ناتو ممانعت از وقوع جنگی تمام‌عیار در اروپا است و این همان موضوعی است که هر روز روی آن کار می‌کنیم.

با این حال، استولتنبرگ به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که ناتو از اعضای این ائتلاف دفاع خواهد کرد. وی اضافه کرد که بر اساس ماده پنج معاهده تاسیس ناتو، حمله مسلحانه به یکی از اعضا «حمله به تمام اعضا تلقی می‌شود» و به ادعای وی پوتین می‌داند که رابطه ناتو با اعضایش «یکی برای همه و همه برای یکی است.»

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه(۵ اسفند ۱۴۰۰)، ناتو ۴۰ هزار نیرو به بخش شرقی اوکراین اعزام کرد؛ رقمی که نسبت به سال گذشته، حدودا بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. در سوی مقابل، مسکو مقرهای نظامی ناتو در نزدیکی مرزهایش این کشور را تهدیدی علیه امنیت ملی روسیه دانسته و هشدار داده که ارسال تسلیحات سنگین از سوی غرب به کی‌یف، خطر رویارویی مستقیم مسکو و ناتو را افزایش می‌دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ماه جاری گفت که آمریکا و ناتو با ارسال سلاح و آموزش نیروهای اوکراینی، همین حالا هم به طور مستقیم وارد جنگ شده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.