آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، آماده است نمایندگان دائمی در تمام نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین مستقر کند.

آمادگی آژانس انرژی اتمی برای استقرار نماینده دائمی در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد آماده است نمایندگان دائمی شامل کارشناسان ایمنی هسته‌ای را در تمام نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین و همچنین در منطقه تأسیسات هسته‌ای چرنوبیل مستقر کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "تاس"، در این بیانیه آمده است: بر اساس توافق هفته گذشته میان دنیس شمیحال نخست‌وزیر اوکراین و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس آماده استقرار دایمی تیم‌های خود در چهار تأسیسات هسته‌ای اوکراین از جمله نیروگاه‌های هسته‌ای خملنیتسکی، ریونه و جنوب اوکراین و همچنین منطقه چورنوبیل است.

کارشناسان آژانس به کارکنان تاسیسات هسته‌ای اوکراین در «حفظ سطح بالایی از ایمنی و امنیت هسته‌ای کمک خواهند کرد.»

نیروگاه زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ هسته‌ای جهان، از ماه فروردین، بلافاصله پس از شروع جنگ اوکراین، تحت کنترل روسیه درآمد. بیم از یک فاجعه هسته‌ای در بحبوحه گزارش‌ها از گلوله‌باران اطراف منطقه توسط دو طرف وجود دارد.

رئیس جمهور اوکراین در مورد وضعیت نیروگاه اتمی زاپروژیا می‌گوید که ۵۰۰ سرباز روسیه در این منطقه مستقر هستند.

شرکت ملی انرژی اوکراین (اوکرن انرژو) اعلام کرد، به جز نیروگاه زاپروژیا که همچنان خاموش است، تمام نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند.

اوپراتور دولتی هسته‌ای روسیه (روس انرژواتم) نیز روز شنبه از آغاز ساخت یک "بالشتک ایمنی" برای محافظت از سایت ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای در زاپروژیا خبر داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.