همزمان با صبح شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در روز سه شنبه ۶دی، هنوز ساعت ٩ صبح نشده، عرصه میدان شهدا شاهد حضور مردان و زنانی است که برای تشیع پیکر ١٠ شهید گمنام به این میدان آمده اند.

سلام مشهدی ها بر شهیدان گمنام 

به گزارش قدس خراسان، گروهی کوچک از نوجوانان و جوان چفیه بر گردن دسته جمعی در حالی که به سمت میدان می آیند، می خوانند: شهید گمنام سلام... خوش آمدی دلاور....خوش آمدی مسافر... پرستوی مهاجر صفا دادی به شهر ما....شهید گمنام سلام... شهید گمنام سلام.... "

سلام مشهدی ها بر شهیدان گمنام 


در جلوی جایگاه مراسم عده ای به ردیف روی صندلی ها نشسته اند و عده ای ایستاده اند. مادری طفل خردسالش را به آغوش کشیده و مادری قاب عکس کوچک شهیدش را... و همه منتظر شروع مراسم تشییع پیکر شهیدان گمنام هستند.

قبل از شروع مراسم، گروه نمایش آئینی عشاق الشهدا نمایشی روایتی از مظلونیت اهل البیت (ع) را برای جمعیت منتظر به روی صحنه می برند. با اتمام نمایش و اعلام مجری مراسم و بیشتر شدن جمعیت مراسم تشیع شهدا حالت رسمی تری به خود می گیرد.

سلام مشهدی ها بر شهیدان گمنام 

قاری چند خطی قرآن می خواند، سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه امام رضا(ع) رو به سوی حرم مطهر به صورت دسته جمعی قرائت می شود.


سربندهای زرد و سبز و قرمز یا مهدی(عج) و یا زهرا(س) مثل نگینی بر پیشانی مرد و زن، پیر و جوان می درخشد.

بعضی از شرکت کنندگان در این مراسم با فرزندانشان حضور دارند و مادرها بر تن فرزندان خود لباس مشکی پوشانده اند.

فاطمه طاهری که همراه فرزندانش در این مراسم حضور دارد عنوان می کند: دختر و پسرم که در مقطع ابتدایی هستند را آورده ام تا از نزدیک این حال و هوا را تجربه کنند و بدانند چقدر شهید مقامش مهم است.

هر کسی در این مراسم به علت و دلیلی حضور دارد اما سر خط همه این علت ها، تشیع پیکر شهیدان گمنام است.

سلام مشهدی ها بر شهیدان گمنام 

خانم جوانی درباره علت حضورش در مراسم تشیع می گوید: یادم می آید تا کلاس دوم یا سوم ابتدایی دایی ام مفقودالاثر بود و حال و هوای مادربزرگم را هر وقت شهید گمنام می آوردند همه مان می دیدیم تا اینکه خبر شهادتش را برایش آوردند.


او ادامه می دهد: چشم انتظاری سخت است. مراسم تشیع شهدا به ویژه اگر گمنام باشند من را به کودکیم و شرکت در این مراسم ها می برد و حالم را خوب می کند. امروز هم آمده ام تا در روز شهادت حضرت زهرا(س) و شرکت در این مراسم حالم خوب شود.

پلاکاردهایی که در آن متن هایی درباره دفاع از حجاب نوشته شده است بر دست زنان محجبه خودنمایی می کند. روی یکی از آن ها نوشته شده است:"نشانه زن مسلمان، حیا و حجاب فاطمی است".


محدثه صادقی که دانشجوی رشته کشاورزی است عنوان می کند: اگر می خواهیم ادامه دهنده خون شهدا باشیم باید به وصیت و خواسته آن ها مانند حفظ حجابمان عمل کنیم. ما به شهدا به ویژه شهدای گمنام خیلی مدیونیم و باید تا جایی که می توانیم حرمتشان را با حفظ حجابمان نگه داریم.

سلام مشهدی ها بر شهیدان گمنام 


با ورود شهدا حال و هوای چشمان بسیاری از مردم بارانی تر می شود و عده ای سعی می کنند خودشان را به جایگاه برسانند و دست تبرکی بر تابوت شهدا بکشند.


با قرار گرفتن پیکر شهدا در جایگاه، روضه خوان مراسم حاج احمد واعظی از غربت و غربیی خانه علی(ع) در بعد زمان شهادت حضرت فاطمه(ع) و مادران منتظر شهیدان گمنام یاد می کند و با روضه تشنگی حضرت علی اصغر، طفل شش ماهه، دل ها را به کربلا می برد.


لحظه به لحظه جمعیت بیشتری به میدان شهدا وارد می شود و تا قبل حرکت پیکر شهدا و خواندن زیارت حضرت فاطمه(س) عرصه میدان شهدا و خیابان منتهی به حرم مملو از جمعیت است.

سلام مشهدی ها بر شهیدان گمنام 


ماشین های حجله بسته شده به رنگ خاک و آذین شده با سربندهای قرمز منتظر انتقال پیکر شهدا برای حرکت به سمت حرم امام مهر و مهربانی ها، علی ابن موسی الرضا(ع) هستند.


با اعلام مجری مراسم و همراهی مردم پیکرها بر سر دست ها، لبیک حسین گویان به سمت ماشین ها هدایت می شوند و جمعیت و شهدا به سمت حرم حرکت می کنند.


چرخش پرچم های بزرگ قرمز و مشکی که نام شهدای کربلا و یا فاطمه الزهرا(س) را یدک می کشد سوژه جذاب قاب دوربین عکاسان است.

سلام مشهدی ها بر شهیدان گمنام 


جمعیت قدم به قدم نوای یا زهرا(س) و حیدر را سر می دهد و پیکر ها را تا رسیدن به حرم امام هشتم(ع) با نوحه و اشک ماتم همراهی می کند.


شاید نامی این شهیدان جز سال و محل شهادتشان بر خود نداشته باشند اما بانی این شدند تا در روز شهادت حضرت زهرا(س) آشنا ترین صدا یک رنگی یعنی هم پیمانی با خون شهدا در شهر مشهد دوباره تکرار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.