دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به شدت سویه جدید بیماری کرونا گفت: شواهد نشان می‌دهد که قدرت چسبندگی این سویه به گیرنده‌های سلول‌های بدن ما خیلی زیادتر است و به همین دلیل فکر می‌کنیم که احتمال عوارض کووید دراز مدت در این واریانت در افرادی که به این سویه مبتلا می‌شوند بیشتر از واریانت قبلی باشد.

سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا، از واریانت‌های قبلی بیشتر است

به گزارش قدس آنلاین، آمیتیس رمضانی دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در پاسخ به این سوال که آیا سرمای شدید در کشور باعث تشدید بیماری کرونا و افزایش شدت بیماری شده است؟ گفت: سرمای هوا باعث می‌شود تجمعات کوچکتر بیشتر شود و افراد سعی می‌کنند در فضاهای بسته تر باشند و کمتر اجازه می‌دهند به دلیل سرما تهویه هوا صورت بگیرد و سعی می‌کنند که هوای گرم را بیشتر حفظ کنند. بنابراین این موضوع باعث می‌شود گردش ویروس بیشتر شود و تعطیلات اخیر عملا باعث شده است که افراد بیشتر از آنکه در محیط کار، مدرسه و دانشگاه باشند در منزل حضور داشته باشند از همین رو احتمال گردش ویروس در فضاهای کوچک و پرتجمع کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: سرما زمانی می‌تواند باعث تشدید بیماری شود که افراد به دلیل سرمای هوا در فضاهای بسته مدت زمان بیشتری حضور داشته باشند و تهویه کمتر صورت بگیرد و طبیعی است که در چنین حالتی ویروس گردش بیشتری خواهد داشت.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلاتی که در روزهای گذشته داشته‌ایم طبعا تماس افراد با هم در جامعه کمتر است و رفت و آمد نیز کمتر است و احتمال انتقال ویروس به دلیل عدم تجمع افراد در فضاهای بسته مانند کلاس درس، ادارات و ... کاهش می یابد.

رمضانی درباره پیک بیماری کرونا گفت: به نظر می‌رسد قله و اوج این پیک در بهمن ماه باشد اما شدت این بیماری زیاد نیست، چراکه این یکی از زیرمجموعه‌ها یا ساب واریانت امیکرون است و امیکرون نیز بیشتر علائمش تنفسی فوقانی بوده و ریه را کمتر درگیر می‌کند. اما چیزی که در خصوص این نوع بیماری وجود دارد این است که اگرچه امیکرون شدت بیماری‌زایی کمتری دارد اما این سویه جدید سرایت بسیار زیادی دارد و مسری‌ترین سویه‌ای از امیکرون است که تاکنون شناخته شده است یعنی اگر در فضایی باشید که یک فرد مبتلا هم حضور داشته باشد شاید بتوانیم بگوییم که این فرد بیمار می‌تواند ۲۰ نفر را در آن فضای بسته مبتلا کند.

وی تصریح کرد: اگر فرد مبتلا سالم، جوان و بدون بیماری زمینه‌ای باشد این سویه خیلی باعث آزار و اذیت او نمی‌شود و همان علائم سرماخوردگی را دارد و در برخی افراد مقداری سرفه نیز ادامه پیدا می‌کند اما اگر فرد دارای بیماری زمینه‌ای بوده و همچنین مسن بوده و دارای بیماری‌های قلبی،‌ زمینه‌ای و ریوی باشد در این گروه‌ها این سویه می‌تواند ریه را نیز درگیر کرده و حتی منجر به بستری این فرد و در شدیدترین وضعیت می‌تواند منجر به فوت این فرد نیز شود. از همین‌رو ما در این سویه نگران گروه‌های پرخطر، آسیب‌پذیر و پرریسک هستیم یعنی افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و این افراد باید این مدت یک ماه را مدارا و دقت بیشتری داشته باشند و تا جایی که می‌توانند در اجتماعات و فضاهای بسته نباشند تا این پیک را پشت سر بگذاریم.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره آمار مرگ و میر این سویه جدید گفت: به نظر می‌آید آمار مرگ و میر این سویه جدید از آخرین پیک ما یعنی پیک هفتم کمتر باشد.

رمضانی درباره لزوم واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون بیشتر برای گروه‌های پرخطری که ۴ دوز را تکمیل نکرده‌اند ضرورت دارد و برای سایر افراد جامعه که همان دو دوز یا سه دوز را دریافت کرده‌اند الزامی نیست و همان واکسیناسیون کافی است. باتوجه به اینکه ما یک پیک امیکرون در مرداد و شهریور داشته‌ایم و یک پیک امیکرون را نیز در اسفندماه سال گذشته پشت سر گذاشته‌ایم. این سویه‌ جدید نیز که الان در گردش است از همه زیرسویه‌های کرونا مسری‌تر است و به نظر می‌رسد این سویه قرار است سویه غالب جامعه شود. این سویه از نظر سرایت بیشتر است اما با توجه به ابتلاهای قبلی احتمال اینکه تا حدی بدن ایمنی داشته باشد وجود دارد و ما بیشتر نگران گروه‌های پرخطر هستیم و ترجیح می‌دهیم این گروه‌ها واکسیناسیون خود را تکمیل کرده و اگر سه دوز دریافت کرده‌اند برای دریافت دوز چهارم اقدام کنند به ویژه اگر از دوز سوم آن‌ها بیش از ۶ ماه گذشته باشد.

وی با بیان اینکه برای این واریانت جدید اصطلاح کراکان هیولای دریای اسکاندیناوی را به دلیل شدت سرایت این نوع واریانت به کار می‌برند، گفت: اما شواهد نشان می‌دهد که قدرت چسبندگی این سویه به گیرنده‌های سلول‌های بدن ما خیلی زیادتر است و به همین دلیل فکر می‌کنیم که احتمال عوارض کووید دراز مدت در این واریانت در افرادی که به این سویه مبتلا می‌شوند بیشتر از واریانت قبلی باشد. در این شرایط شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک در فضاهای بسته مانند تاکسی و مترو می‌تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.