کارشناس پژوهشی استانداری خراسان رضوی گفت: در جامعه‌ای که صف تعمیرات کالاها طولانی‌تر از تولید باشد، یعنی از نظر رشد اقتصادی در کف جامعه موفق نیستیم. 

رونق تعمیر به جای تولید/وقتی موانع تولید، مشوق واردات قطعات می‌شود 

مهدی تقوایی در گفتگو با قدس خراسان اظهار کرد: موضوع مهم در جامعه حال حاضر ما بحث گفتمان اجتماعی است یعنی اینکه ما قدرت صحبت و گفتمان را از دست دادیم. وقتی فرهنگ گفتمان شکل نگیرد، نمی توانیم وارد حل مسائل شویم. این فرهنگ گفتمان است که باعث می‌شود به دانش بنیان بودن یا سایر مسائل روز اهمیت بدهیم.

وی افزود: این گفتمان اجتماعی از طریق گروه های مرجع شکل می گیرد گروه‌های مرجع افراد صاحب نفوذ هستند که متاسفانه خلاء این افراد در جامعه احساس می شود. به عنوان مثال وزیر اقتصاد وقتی درباره قیمت ارز اظهار نظر می‌کند به جای کاهش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت ارز هستیم و این نشان می دهد که وزیر اقتصاد نتوانسته نقش گفتمانی خود را به خوبی ایفا کند.

کارشناس پژوهشی استانداری خراسان رضوی در ادامه افزود: در حال حاضر هفت تشکل مهم بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، خانه صنعت معدن، تجارت، استان اتاق اصناف و سایر تشکل ها وجود دارند باید ببینیم چه تاثیری به عنوان یک بخش خصوصی در توسعه اقتصاد و رشد اقتصادی استان داشته اند.


تقوایی عنوان کرد: پیوند بین صنعت و دانشگاه ها در همین اتحادیه ها و انجمن ها اتفاق می‌افتد. در حال حاضر ۱۱۴ اتحادیه داریم که بر اساس نیازمندی افراد این اتحادیه و انعکاس آن به دانشگاه می توان این پیوند را به راحتی ایجاد کرد که این کار را نتوانستیم انجام دهیم. به عنوان مثال یک صنعتگر وقتی نیاز به یک یراق خاص دارد جایگاه تامین آن شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه ها است اما متاسفانه به راحتی این نیازمندی از طریق واردات تأمین می شود.


وی ضمن اشاره به تغییر نگاه به دانش بنیانی یادآور شد: ما انتظار داریم دانش بنیان بودن یک امر نو باشد اما دانش بنیانی یعنی اینکه بتوانیم مسئله را حل کنیم که تحرک در این زمینه کم است. اگر ما بتوانیم شبکه مسائل تولید کنندگان را شناسایی کنیم می توانیم به رشد اقتصادی برسیم.


کارشناس پژوهشی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: رشد اقتصادی به خاطر بهره‌وری ایجاد می‌شود. ما دو نوع بهره‌وری داریم بهره‌وری انسانی و بهره وری در ماشین آلات. به عنوان مثال یک فرد می تواند روزی ۲۰۰ بسته از یک ماده غذایی را بسته بندی کند که اگر ماشین باشد این بسته بندی تا ۲۰۰۰ عدد افزایش پیدا می‌کند. این بخش بهره وری در ماشین آلات است اما اگر بهره وری انسانی هم دخالت کند یعنی اینکه نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم که این دو هزار بسته بدون نقص و مشکل و مناسب باشد یعنی یک رشد اقتصادی اتفاق افتاده است.


تقوایی ادامه داد: رشد اقتصادی بدون توجه به عوامل انسانی یعنی یک نگاه کَمّی که در این مرحله باید وارد حیطه مهارت افزایی شویم. یعنی اینکه مهارت های عملیاتی مورد توجه باشد و دانشجو و دانش آموز بعد از فارغ التحصیلی بتواند با تنش های جاری در کار بسازد و این نقطه ضعف ما است.


کارشناس پژوهشی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: اگر دانش بنیان کاری انجام می‌دهد باید جامعه محور باشد و گرنه مثلاً فارغ التحصیل یک دانشگاه معتبر ایران وقتی کار ندارد از کشور به هر نحوی خارج می شود. خیلی‌ها می‌گویند، خب برود! اما این افراد بانک ژنتیکی کشور هستند و ما از نخبگانی به سمت پخمگانی با خروج افرادی با آی کیو بالا حرکت می‌کنیم که می‌توانند نسل نخبه ما را تحت تاثیر قرار بدهد. در این زمینه دولت ها دیگر مهم نیستند و ملت ها مهم می شوند.


وی افزود: در شبکه مسائل تولیدکنندگان باید رویکرد ما این باشد که فضا به سمت دانش بنیان بودن پیش رود. فضای آماری که از سوی مسئولان ارائه می‌شود اعدادی کَمّی است. در جامعه ای که صف تعمیرات کالاها طولانی تر از تولید باشد یعنی از نظر رشد اقتصادی در کف جامعه موفق نیستیم.


تقوایی تصریح کرد: یک موضوع مهم این است که صادقانه مسائل بیان شود و به سمت فرهنگ سازی فضای دانش بنیان برویم و امید را تزریق کنیم. همه کاره مردم هستند و دولت ها فقط باید بر اساس مسائل مردم، جاده را صاف کنند. اما مدیریت های طولانی مدت با رویکرد تصمیماتی که اشتغال زایی را تحت تاثیر قرار می دهد پیشرفت را تحت تاثیر قرار داده است.


کارشناس پژوهشی استانداری خراسان رضوی متذکر شد: در حال حاضر تولید کننده فهمیده اگر قطعه وارد کند بی دردسرتر است تا اینکه آن را بسازد چون قوانین و مقررات از تولید حمایت نمی‌کند و دردسرهای بیمه و مالیات دو دلیل مهم این اتفاقات است.


وی افزود: تعیین نرخ ارز دولتی باعث ایجاد اقتصاد زیرزمینی می شود و تصمیمات متغیر و لحظه‌ای باعث سردرگمی در تولیدکنندگان شده است و ترجیح تولیدکنندگان واردات قطعات است تا تولید قطعات.


گفتگو: طاهره فجرداودلی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.