عسل گون و عسل آویشن هر دو خواصی از گیاهان گون و آویشن را با خود دارند، در واقع زنبور عسل از این گیاهان شهد دریافت کرده است و عسل‌های آویشن و گون را تولید کرده است.

عسل گون بهتره یا آویشن؟ کدام یک خواص بیشتری دارد؟

اما اینکه کدام گیاه خواص بیشتری دارد در یک پاسخ کوتاه نمی‌گنجد و لازم است که کمی در مورد عسل گون و عسل آویشن اطلاعات کسب کنیم. در ادامه همراه باشید تا با این دو عسل و خواص آنها آشنا شوید و با اطلاعات کامل‌تری اقدام به خرید عسل گون یا عسل آویشن نمایید.

عسل گون و آویشن به چه عسلی گفته می‌شود؟

به طور کلی نامگذاری عسل‌ها بر اساس گیاهی است که زنبور از آن شهد دریافت کرده است، در واقع عسل گون به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گیاه گون تغذیه کرده باشد و عسل و عسل آویشن به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گیاه آویشن استفاده کرده باشد.

هرچند که نمی‌توان مشخص کرد زنبور دقیقا از چه گیاهانی تغذیه کرده است، اما همینکه پوشش گیاهی غالب منطقه از یک نوع گیاه خاص باشد، یعنی عسل به دست آمده از نوع آن گیاه خواهد بود. در مناطقی که فراوانی خیلی زیادی از گیاهان مختلف وجود دارد، عسل به دست آمده چند گیاه یا چهل گیاه نام دارد، در ادامه در مورد مشخصات عسل گون و عسل آویشن صحبت می‌کنیم.

عسل گون چه خواصی دارد؟

تحقیقات زیادی در مورد گیاه گون باید انجام شود، اما در درمان سرماخوردگی، آلرژی‌های فصلی، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی، خستگی مزمن و موارد دیگر این گیاه کاربرد دارد.

از نظر ظاهری گیاه گون یک نوع علف به شکل بوته‌ای یا درختچه‌ای است که بعضی یکساله و بعضی چند ساله هستند که گفته می‌شود نزدیک به ۶۰۰ گونه گون به شکل انحصاری در ایران وجود دارد به این معنی که این ۶۰۰ گونه تنها در ایران دیده می‌شوند، در میان انواع عسل، عسل گون معمولا ساکارز کمتری دارد.

ریشه گیاه گون حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی فعال است که اعتقاد بر این است که این ترکیبات دلیل مزایای بالقوه این گیاه هستن، هرچند که هنوز تحقیقات زیادی در مورد گیاه گون باید انجام شود، اما در درمان سرماخوردگی، آلرژی‌های فصلی، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی، خستگی مزمن و موارد دیگر این گیاه کاربرد دارد.

برخی از خواص برجسته عسل گون:

  • بهبود عملکرد قلب
  • درمان کم خونی
  • التیام زخم‌های حلق و ریه
  • میزان قند کم و مناسب برای افراد دیابتی
  • تقویت روده و کمک به هضم غذا
  • موثر در درمان دردهای کلیه، مثانه و مجاری ادراری

عسل گون بهتره یا آویشن؟ کدام یک خواص بیشتری دارد؟

عسل گون در کدام مناطق ایران وجود دارد؟

از نظر پراکندگی در زاگرس و سلسله جبال مرکزی تنوع زیادی از گیاه گون وجود دارد که البته در مناطق دیگری از کشور هم این گیاه دیده می‌شود.

در استان‌های تهران, آذربایجان غربی, اصفهان, کردستان، خراسان رضوی و لرستان گیاه گون به شکل تقریبا زیادی وجود دارد و لذا عسل گون در این مناطق بیشتر یافت می‌شود، هرچند که گیاه گون این مناطق کاملا شبیه به هم نیستند و به همین دلیل عسل گون این مناطق هم باهم از نظر طعم و رنگ تفاوت‌هایی دارند.

مشخصات عسل گون چیست؟

رنگ عسل گون: رنگ این نوع عسل و البته هر عسل دیگری کاملا به منطقه برداشت آن بستگی دارد و نمی‌توان گفت که اگر عسلی رنگش آنطور که انتظار نمی‌رود باشد، حتما تقلبی است، اما به طور معمول رنگ عسل گون از زرد روشن تا قهوه‌ای روشن متغیر است.

طعم و بوی عسل گون: عسل گون به دلیل گیاه گون، از نظر طعم و بو حالت ملایمی دارد، یعنی نه خیلی شیرین است و نه خیلی کم شیرین، از نظر بو هم بوی آن خیلی شیرین مانند عسل کنار یا آویشن و چند گیاه نیست.

توجه داشته باشید که این موارد مشخصه‌های عسل گون هستند، اما از آنجایی که عسل گون مناطق مختلف باهم متفاوت است، اگر یک عسل گون با این مشخصات همخوانی نداشت لزوما به معنی غیر طبیعی بودن آن نیست، هرچند که اغلب عسل‌های گون طبیعی با این مشخصات هستند.

عسل گون بهتره یا آویشن؟ کدام یک خواص بیشتری دارد؟

خواص عسل آویشن چیست؟

عسل آویشن محصول تغذیه زنبور از شهد گیاه آویشن است، وقتی کندوها در منطقه‌ای قرار دارند که عمده پوشش گیاه آن گیاه آویش است، عسل به دست آمده آویشن است و خواص گیاه آویشن را با خود دارد.

آویشن یک گیاه علفی و معطر، از تیره‌ی نعنایان است. که با نام‌هایی مانند آویشیم، اوشه، آویشه و هم در مناطق و فرهنگ‌های مختلف ایران شناخته می‌شود.

این عسل نسبت به سایر عسل‌ها، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی‌تری دارد و به همین دلیل معمولا به عنوان دارویی برای جلوگیری از انواع عفونت‌ها چه تنفسی و چه گوارشی از آن استفاده می‌شود.

برخی از خواص برجسته گیاه آویشن:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه تنفسی
  • موثر در درمان بیماری‌های عفونی و تنفسی و همچنین گلودرد
  • درمان ناراحتی‌های کبدی و دستگاه گوارش
  • تسکین دردهای قاعدگی
  • تقویت اعصاب و ضد افسردگی
  • درمان عفونت معده

مشخصات عسل آویشن چیست؟

عسل آویشن بسته به منطقه‌ای که برداشت می‌شوند رنگ‌های متفاوتی دارد و اینطور نیست که همیشه یک رنگ مشخص داشته باشد، اما به طور معمول رنگ کهربایی تیره دارد و در برخی موارد به قرمزی می‌زند.

شیرینی این عسل متوسط است اما طعم و بوی آویشن از این عسل کاملا مشهود است، نسبت به سایر عسل‌ها از طعم قوی‌تری برخوردار است. در کل بو و طعم خاصی دارد.

عسل آویشن اگر حرارت ندیده باشد معمولا بعد از چند ماه رس می‌زند و از این نظر می‌توان گفت که سرعت رس بستن آن متوسط است.

به گل نشستن این گیاه در مناطق مختلف متفاوت است. اما به طور معمول از اوایل تیرماه تا اواخر مرداد ماه و همچنین اوایل پاییز، زمان برداشت این نوع عسل است.

خواص عسل آویشن بیشتر است یا گون؟

هر دوی این عسل‌ها دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی هستند که به چند مورد از آنها برای هر دو عسل اشاره شد، اما اینکه کدام عسل برای شما بهتر است، پاسخی هست که کاملا به شما بستگی دارد.

به طور مثال افرادی که دیابتی هستند و به دنبال عسل کم شیرین هم از نظر طعم و هم از نظر میزان ساکارز هستند، مسلما عسل گون انتخاب مناسب‌تری برای این افرادی است، عسل گون شیرینی خیلی کمتری دارد و میزان ساکارز آن معمولا در مقایسه با سایر عسل‌های طبیعی کمتر است.

از طرفی عسل آویشن آنتی اکسیدان قوی‌تری دارد و برای سرماخوردگی و بهبود وضعیت ریه بسیار مناسب‌تر است، و برای افراد با این علایم عسل مناسب‌تری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.