معاون محیط زیست و خدمات شهری(شهرداری مشهد) در جلسه‌ای که رئیس سازمان محیط زیست حضور داشت، عنوان کرد که ۵۳ میلیارد تومان اعتبار تامین کنید من سپتاژ را ۶ ماه دیگر تحویل می‌دهم، او هم در پاسخ گفت"بنده همین الان با صندوق تماس گرفتم تا دیگر بهانه‌ای نداشته باشید، من ۶ ماه دیگر سپتاژ را تکمیل شده می‌خواهم". اما حالا بعد گذشت یک ماه، مشخص شد تکمیل تصفیه‌خانه سپتاژ هم مانند خیلی پروژه‌های دیگر، گرفتار منجلاب بروکراسی اداری شده که ثمره آن سرطان بدخیم آلودگی کشف رود برای مشهد است!

تکمیل تصفیه‌خانه سپتاژ، گرفتار منجلاب بروکراسی اداری!

به گزارش قدس خراسان، اولین روز دی ماه ١۴٠١، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور، طی سفر خود به مشهد و بازدید از کشف رود در نشست خبری در محل شهرک صنعتی توس گفت: "معاون محیط زیست و خدمات شهری(شهرداری مشهد) در این جلسه عنوان کرد که ۵۳ میلیارد تومان اعتبار تامین کنید من سپتاژ را ۶ ماه دیگر تحویل می‌دهم، بنده همین الان با صندوق تماس گرفتم تا دیگر بهانه‌ای نداشته باشید، من ۶ ماه دیگر سپتاژ را تکمیل شده می‌خواهم".

از زمان برگزاری این نشست خبری و تماس تلفنی رئیس سازمان محیط زیست کل کشور با صندوق ملی محیط زیست بیشتر از یک ماه می‌گذرد و با توجه به گفته مسئولان در آن نشست خبری تا ۵ ماه آینده مردم مشهد باید شاهد افتتاح تصفیه خانه سپتاژ باشند.

به دنبال پیگیری‌های انجام شده خبرنگار قدس خراسان و ارتباط با صندوق ملی محیط زیست کشور، مازیار سلیمانی نژاد معاون فنی و ارزیابی پروژه های این صندوق در تشریح فرآیند تخصیص بودجه برای پروژه‌های محیط زیستی اظهار کرد: برای درخواست تسهیلات فرآیندی وجود دارد که پروژه ها بررسی می‌شوند. ابتدا از طریق سامانه ثبت تسهیلات، درخواست و مدارک ثبت می‌شود و پس از آن فرآیند اجرایی آن صورت می‌گیرد که بعد از دریافت تأییدهای سامانه، در صندوق ملی محیط زیست برای تسهیلات تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در خصوص روند اعطای تسهیلات ۵٣ میلیارد تومانی قول داده شده در سفر آقای سلاجقه تشریح کرد: در حال حاضر بخشی از فرآیند اعطای این تسهیلات انجام شده است که در حدود ۵٠درصد است. یک سری مدارک لازم باید در سامانه بارگذاری کنند و اطلاعات تکمیلی را ارائه دهند، که بعد از طی این مراحل معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات انجام می شود.

سلیمانی‌نژاد گفت: ما پیگیر تخصیص بودجه برای تصفیه خانه سپتاژ هستیم تا بتوانیم کمکی در این قضیه داشته باشیم و درخواست آن قبلا هم برای ما آمده است. نمی‌توان زمانی برای اعطای این تسهیلات مشخص کرد. نیاز هست مدارکی در سامانه بارگذاری شود تا زودتر روال کار پیش برود، فقط اگر واحد متقاضی درخواست تسهیلات معطلی در سامانه داشته باشد به خاطر این است که نیاز به برخی مدارک تکمیلی است که طرح بتواند در سامانه تاییدیه را بگیرد و به صندوق ملی محیط زیست بیاید.

معاون فنی و ارزیابی پروژه ها، صندوق ملی محیط زیست در ادامه اظهار کرد: بررسی‌های فنی پروژه توسط سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد، مدارک فنی را کارشناس سازمان اعلام می‌کند و به محض اینکه پروژه ای به سازمان می آید مدارک مورد نیاز فنی و گزارشات توجیهی را کارشناس سازمان به متقاضی اعلام می کند و این فرٱیند ممکن است مقداری زمان بر باشد.

وی افزود: وقتی اداره کل محیط زیست استان طرح را تایید کرده است یعنی طرح ضرورت دارد و از نظر ما این ضرورت از طرف محیط زیست استان تایید شده است، فقط مشخصات فنی طرح می ماند که باید کامل شود و توجیهات لازم را خود شهرداری مشهد به عنوان متقاضی اصلی طرح داشته باشد.

با توجه به نظر صندوق ملی محیط زیست درباره تخصیص بودجه ۵٣ میلیارد تومانی تکمیل تصفیه خانه سپتاژ به سراغ محمدعلی نجفی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد می رویم که در آن نشست خبری قول داد که تصفیه خانه سپتاژ را بعد از تخصیص بودجه ۶ماهه تکمیل کند. وی درباره شرح اقدامات گرفتن بودجه تصفیه خانه سپتاژ بعد از سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مشهد اظهار کرد: در مرحله اول بحث تخصیص بودجه به شهرداری برای راه اندازی سپتاژ، طرح در کارگروه شهرستان و استان به تصویب رسید. برای تصویب در کارگروه استانی مدارکی از ما خواسته شد و مدارک جهت بارگذاری ارائه شد.

نجفی در ادامه یادآور شد: طرح تخصیص بودجه بعد از ارائه مدارک به تصویب کارگروه استانی رسید اگر مدراک ارائه نمی شد در کارگروه استانی طرحی تصویب نمی شد و طرح از آنجا به سازمان محیط زیست ارائه شده است و طبق اطلاعات ما طرح در معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد در پایان عنوان کرد: اگر نقصی در پرونده وجود دارد، رویه به این شکل است که کتبا یا سیستمی به متقاضی اعلام شود که پرونده نواقصی دارد که تاکنون ابلاغیه‌ای در این خصوص به ما نرسیده است و اگر مدارک ناقص بود از کارگروه استانی به سازمان نمی‌رفت.

با بررسی‌هایی انجام شده به نظر می‌رسد تکمیل نشدن تصفیه خانه سپتاژ که یکی از مهمترین معضلات آلودگی در کشف رود است، دچار بروکراسی های اداری شده و ثمره آن سرطان بدخیم آلودگی کشف رود برای مشهد است و پیش بینی می‌شود تصفیه خانه سپتاژ همچنان در صف پروژه‌های حیاتی و نیمه تمام مشهد باقی بماند!

گزارش: طاهره فجرداودلی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.