با توجه به چینش فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ در جدول اکران سینماهای مردمی جشنواره چهل‌ویکم به نظر می‌رسد فرآیند ثبت آرای مردمی این دوره از جشنواره نیاز به شفاف‌سازی دارد.

سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر امسال هم حذف می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، بامداد امروز و در آستانه آغاز پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر، جدول اکران سینماهای مردمی این دوره منتشر شد.

مهم‌ترین نکته درباره جدول‌های منتشرشده نوع چیدمان فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ برای نمایش در سینماهای مردمی است به نوعی که برخی از فیلم‌های مهم جشنواره تا روزهای پایانی در هیچ سالنی اکران مردمی نخواهند داشت و به این ترتیب در فرآیند اخذ آرای مردمی غایب خواهند بود.

براساس روال ثبت آرای مردمی جشنواره در سال‌های گذشته، چیدمان فیلم‌ها به‌گونه‌ای صورت می‌گرفت که در نیمه نخست همه فیلم‌ها حداقل یک اکران مردمی را تجربه کرده باشند و بر مبنای همین اکران چرخشی تا روز پایانی، نتایج آرای مردمی جشنواره هم در نیمه دوم به‌صورت روزانه منتشر می‌شد.

حساسیت بر نوبت اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی به اندازه‌ای بود که برای فیلم‌هایی که موفق به دریافت سانس فوق‌العاده به دلیل استقبال مخاطبان می‌شدند، در سانس‌های ویژه رأی‌گیری مردمی انجام نمی‌شد تا همه فیلم‌ها از شانس برابر و تعداد سانس یکسان برای ثبت آرای مردمی برخوردار باشند.

جشنواره امسال سیمرغ مردمی ندارد؟

حالا و در جدول اکران منتشرشده برای سینماهای مردمی جشنواره فیلم‌های شاخصی مانند «غریب»، «وابل» و «سینمامتروپل» تا روز ۲۰ بهمن‌ یعنی دو روز مانده به برگزاری اختتامیه هیچ اکرانی در سینماهای مردمی ندارند. این برنامه‌ریزی می‌تواند مطابق با فرآیند تولید این آثار و زمان‌بندی ارائه نسخه نهایی آن‌ها به دبیرخانه باشد اما به نظر می‌رسد فرآیند ثبت آرای مردمی این آثار نیاز به شفاف‌سازی و توضیح دارد.

سیمرغ مردمی یا سیمرغ بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران یکی از مهم‌ترین جوایز جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف به حساب می‌آید که سال گذشته به دلیل اختلال در سامانه ثبت آرای مردمی، با تصمیم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی از ترکیب جوایز جشنواره چهلم به‌طور کامل حذف شد تا هیچ فیلمی این سیمرغ را از آن خود نکند.

خانه سینما تا پیش از دوره چهلم، مسئولیت جمع‌آوری و ثبت آرای مردمی جشنواره را بر عهده داشت و سال گذشته این مسئولیت به سامانه برخط فروش بلیت‌های جشنواره واگذار شد که با شکست مواجه شد.

حالا و در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به‌نظر می‌رسد سرنوشت این سیمرغ مهم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به‌رغم آنکه اهدای این سیمرغ در فراخوان مورد تأکید قرار گرفته است، هنوز فرآیند ثبت آرای مردمی مشخص نیست. آیا بار دیگر شاهد حذف این سیمرغ از ترکیب جوایز جشنواره فجر خواهیم بود؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.