مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مشهد گفت: موضوع تانکرهای تخلیه فاضلاب ۱۰سال در مشهد بلاتکلیف بود و با نصب دستگاه‌های جی‌پی‌اس هم کاری از پیش نرفت چون منافع دارندگان این خودروها دیده نشده بود و نمی‌توان با یک حرکت ضربتی یا فرمایشی کار را به صورت مستمر و پایدار دنبال کرد مگر اینکه منافع دارندگان و رانندگان خودروهای حمل فاضلاب و تعامل با این افراد وجود داشته باشد.

سرنوشت تانکرهای تخلیه فاضلاب نامشخص است

به گزارش قدس خراسان، خبر تخلیه گاه و بیگاه فاضلاب توسط دارندگان تانکرهای فاضلاب و ایجاد مشکلات متعدد زیست محیطی سازمان‌های متولی از جمله سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مشهد را بر آن داشت تا چاره‌ای برای این مشکل که بخشی از حل معضل کشف‌رود است بیندیشند.

در گزارش «خلأ رصد تانکرهای فاضلاب به مقصد کشف‌رود!» که اواخر آبان ماه در قدس خراسان منتشر شد، به نصب دستگاه‌های ای‌وی‌ال طی دو ماه آینده برای حل مشکل ۱۰ساله رصد تانکرها و دیده شدن منافع تانکردارها اشاره شد، قدس خراسان در این گزارش پیگیر مراحل تحقق نصب این دستگاه‌هاست.

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مشهد ضمن اشاره به آغاز این طرح و نصب تعدادی از دستگاه‌ها می‌گوید: از آنجایی که این خودروها باید برای نصب این دستگاه‌ها هزینه کنند فرایند باید طوری باشد که منافع این خودروها دیده شود تا طرح پایدار بماند و در مجموع این کار در فضای تعامل پیشرفت می‌کند. بنابراین تدارک دیده‌ایم در ازای استفاده از این دستگاه‌ها افراد سوخت دریافت کنند.

سیدجعفر شمس ادامه می‌دهد: موضوع تانکرها ۱۰سال در مشهد بلاتکلیف بود و با نصب دستگاه‌های جی‌پی‌اس هم کاری از پیش نرفت چون منافع دارندگان این خودروها دیده نشده بود و نمی‌توان با یک حرکت ضربتی یا فرمایشی کار را به صورت مستمر و پایدار دنبال کرد مگر اینکه منافع دارندگان و رانندگان خودروهای حمل فاضلاب و تعامل با این افراد وجود داشته باشد.

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مشهد عنوان می‌کند: هزینه ای‌وی‌ال با مالکان خودروهای دارای تانکر هست و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال تعداد ۱۲۰دستگاه ای‌وی‌ال روی خودروهای تخلیه فاضلاب نصب شود. هر یک از این تانکرهای فاضلاب برای نصب این دستگاه‌ها حدود ۸میلیون تومان هزینه می‌کنند که هزینه ای‌وی‌ال سیپاد ۳میلیون و ۴۵۰هزار تومان و هزینه دستگاه توزین ۴میلیون تومان است.

شمس تصریح می‌کند: با شرکت‌های نصب‌کننده دستگاه‌های ای‌وی‌ال توافق کرده‌ایم تا مبلغ نصب دستگاه به صورت نقد نباشد و رانندگان بتوانند از شرایط اقساطی بهره‌مند شوند.

وی یادآور می‌شود: در موضوع خودروهای فاضلاب با توجه به بحث آلودگی که دارند تنها رصد آن‌ها و اینکه کجا تخلیه می‌کنند مهم نیست، اینکه شب در چه محلی پارک می‌کنند هم مهم است که باید حتماً توقفگاه داشته باشند و در معابر عمومی شهری توقف نکنند تا آسیب آن به مردم و آب‌های زیرزمینی نرسد. در این زمینه توقفگاهی ساختیم که ۴۲هزار مترمربع است و تنها برای تملک زمین ۱۶۰میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم تا برای توقف این خودروها اقدامی کرده باشیم.

عزیزی که از دارندگان تانکر تخلیه فاضلاب است درباره اینکه آیا دستگاه‌های ای‌وی‌ال منافعی برای رانندگان دارد عنوان می‌کند: من خودم این دستگاه را نصب کرده‌ام، نکته مثبت دستگاه‌ها این است که سوخت به رانندگان داده می‌شود و به همین دلیل رانندگان این دستگاه را نصب می‌کنند. بیشتر کسانی که تانکر حمل فاضلاب دارند در حاشیه شهر هستند که تعدادشان افزون بر ۱۸۰خودرو تانکر فاضلاب است و با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی، افزایش مشوق‌ها می‌تواند شرایط را به این سمت ببرد که خودشان به نصب ای‌وی‌ال اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به دور بودن منطقه سپتاژ برای تخلیه فاضلاب، سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند مشوق خوبی باشد اما مشکل تانکرداران تنها سوخت نیست و عوامل دیگری در این زمینه دخالت دارند که سبب می شود برای نصب ای‌وی‌ال اقدام نکنند.

عزیزی اضافه می‌کند: قیمت تخلیه چاه‌های فاضلاب بستگی به این دارد که چاه در کجای یک خانه یا شرکت و یا مکان دیگری باشد و چقدر از خودرو حمل فاضلاب فاصله دارد. در ساده‌ترین حالت مبلغ تخلیه چاه ۳۰۰ هزار تومان است و به طور متوسط یک تانکردار روزی یک سرویس دارد. معمولاً این تانکردار یک شاگرد هم دارد که باید به او مزد هم بدهد. برای همین برای بعضی از تانکردارها هزینه‌های دیگر از جمله نصب ای‌وی‌ال با توجه به هزینه‌های بالای زندگی صرف نمی‌کند.

وی در پایان می‌گوید: کسانی که راننده تانکر حمل فاضلاب هستند شغل حساسی از نظر بحث سلامتی جامعه دارند که باید مشوق‌هایی در نظر بگیرند تا همه دارندگان تانکر به سمت ساماندهی حرکت کنند. بیمه کردن این رانندگان و یا اعطای وام با برگ سبز این خودروها تا حدود زیادی در کنار تأمین سوخت می‌تواند در هدایت و ساماندهی کمک کند به شرطی که جدی گرفته شود.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.