با نزدیک شدن به سال جدید گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه باقیمت بلیت سینما در سال جدید و اکران نوروزی انجام می‌شود، گمانه‌هایی که برخی از آن‌ها در صورت اتفاق به ضرر حال‌وروز سینما خواهد بود.

گمانه‌زنی‌ها از اکران نوروزی تا قیمت بلیت سینما در سال جدید/ تصمیماتی که می‌تواند سینما را آسیب‌پذیر کند

به گزارش قدس آنلاین فرازوفرودهای بسیار سینما در طول سال اخیر هنر هفتم را در شرایط متزلزلی قرار داد،‌ شرایطی که شاید تاکمی پیش از شروع جشنواره فیلم فجر ناامیدکننده بود و بعدازآن کمی به سمت شرایط مطلوب حرکت کرد، حرکتی که همچنان در انتظار به مقصد رسیدنش هستیم.

به نظر اکران نوروزی می‌توانست سکوی پرتابی برای گیشه سینمای ایران باشد، سبد اکرانی که گمانه‌زنی‌های بسیاری برای فیلم‌هایش در گرفته است.

اما باید دانست که مسائل بسیار زیادی در کنار انتخاب ترکیب اکران بر کشاندن مخاطب سینما به مقابل پرده نقره‌ای مؤثر است.

*اندر احوالات قیمت بلیت و مخاطب سینما

اخیراً اظهارنظری به نقل از یکی از مدیران پردیس‌های سینمایی در رابطه باقیمت بلیت در سال جدید منتشرشده است.

نظری که انگار فرد گوینده را در دورترین نقطه نسبت به سینما و شرایط آن نشان می‌دهد.

سرتیپی گفته است که قیمت بلیت سینما باید 80 هزار تومان باشد.

علی سرتیپی که مدیریت چند پردیس سینمایی را بر عهده داشته و عضو هیئت‌مدیره کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران هم هست و ازقضا تهیه‌کنندگی در سینما را در کارنامه خود دارد با یکی از رسانه‌ها گفت‌وگویی کرده و با اسم رمز «قیمت بلیت سینما چند دلار باید باشد؟» گفته است که باید بلیت سینما را تا 80 هزار تومان افزایش داد.

برای فهم اولیه شرایط سینما و نسبت آن با این حرف توجه شمارا به فروش سینما در روزهای اوج اخیرش جلب می‌کنم.

بیشترین مخاطب سینما در طول هفته‌های اخیر که رکورد مخاطب را هم برای خود ثبت کرده است مربوط به هفته آخر

سه‌شنبه‌های نیم‌بها، روزی با بیشترین مخاطب است.

بهمن‌ماه است، هفته‌ای با 300 هزار مخاطب که به نظر آمار قابل قبولی برای سینما باشد، اما در میان‌روزهای هفته سهم اصلی سبد مخاطبین مربوط به سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه است، روزی که به‌تنهایی 80 هزار نفر مخاطب را راهی سینماها کرده است، درحالی‌که این آمار برای روزهای دیگر هفته میانگین روزی 36 هزار نفر بوده است.

اما ویژگی این سه‌شنبه چیست؟ اگر کمترین نسبتی هم با سینما داشته باشید و خود را مخاطب آن بدانید پاسخ این سؤال را به‌راحتی خواهید داد؛ سه‌شنبه‌ها هزینه بلیت سینما نیم‌بها است.

حتی اگر چرخی در اخبار سازمان سینمایی بزنید متوجه خواهید شد که این سازمان گه گاه برای مدیریت مخاطبین سینما و افزایش آن‌ها دست به نیم‌بها کردن قیمت بلیت زده است.

همایون اسعدیان به‌عنوان دبیر شورای صنفی نمایش هم چندی پیش‌گفته بود که بلیت سینماها با طرح شناور ارزان‌تر خواهد شد تا سانس‌های صبح سینماها احیا شود.

اسعدیان: در بسیاری از سینماهای کشور سانس‌های صبح در حال تعطیلی هستند

وی در این مصاحبه گفته بود: در بسیاری از سینماهای کشور سانس‌های صبح در حال تعطیلی هستند به‌طوری‌که خیلی از سالن‌ها از ساعت ۱۵ کار خود را شروع می‌کنند و امیدواریم این طرح کمک کند تا دوباره سانس‌های صبح سینماها با حضور علاقه‌مندان فعال شود.

این گزاره‌ها همه و همه نشان از نسبت مستقیم قیمت بلیت با میزان مخاطب در سینمای ایران دارد، اتفاقی که با توجه به شرایط اقتصادی نباید آن‌چنان دور از ذهن باشد.

*نظرات برخی اهالی سینما در رابطه با گرانی بلیت

گمانه‌زنی‌ها از اکران نوروزی تا قیمت بلیت سینما در سال جدید/ تصمیماتی که می‌تواند سینما را آسیب‌پذیر کند

گمانه‌زنی‌ها از اکران نوروزی تا قیمت بلیت سینما در سال جدید/ تصمیماتی که می‌تواند سینما را آسیب‌پذیر کند

حال سؤال اصلی اینجاست که آقای سینما دار چرا به این موارد توجهی نداشته و علاقه به افزایش قیمت بلیت دارد.

*اکران نوروزی، فرصتی که نباید بسوزد

پیش‌ازاین هم گفته‌ایم که اکران نوروزی بهترین فرصت برای گیشه است، اما حال اخباری رسیده که ظاهراً صاحبان آثار به دلیل نگرانی از میزان فروش در نوروز علاقه‌ای به اکران فیلمشان در نوروز پیش رو ندارند.

این اتفاق قطعاً فرصت مهم نوروز را از سینمای ایران خواهد گرفت؛ امروز زمان فرصت سوزی نیست، به بیان بهتر امروز زمانی است که باید از هر فرصتی برای حرکت روبه‌جلوی سینما استفاده کرد؛ فرصتی ممکن است با زیاده‌طلبی برخی سینماداران هدر برود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.