«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از ورزش، سرگرمی و خوشگذرانی به عنوان ابزاری برای سرگرم کردن و منحرف کردن افکار عمومی عربستان و سرپوش گذشتن بر اوضاع ناگوار حقوق بشری این کشور در داخل و خارج بهره برداری می کند .

چرا بن سلمان بدنبال ترویج سرگرمی و خوشگذرانی است؟

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه خبری سعودی لیکس در مطلبی نوشت: محمد بن سلمان با اهداف سیاسی و به منظور تقویت جایگاه خود در قدرت، از مقامات سعودی می خواهد که منابع کشور را در حوزه ورزش، سرگرمی و خوشگذرانی هزینه کنند. دولت عربستان پیوسته به تلاش برای استفاده از ورزش برای منحرف کردن توجه افکارعمومی از موارد نقض حقوق بشر متهم می شود.

بسیاری از تحلیلگران براین باورند که نفوذ زیاد دولت بر فعالیت های اقتصادی، موجب سلب فرصت خلاقیتهای فردی و تنگ شدن عرصه بر فعالیت بخش خصوصی شده و نرخ رشد کشور را کند می کند. اکنون عربستان به عنوان همسایه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ در پی اقدام به نمایش جنجالی بزرگتری در عرصه ورزش است و از این رو در پی میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ است. در دنیای فوتبال، ریاض اخیراً به عنوان میزبان جام باشگاه های جهان در سال جاری انتخاب شد و در سال ۲۰۲۷ میزبان جام ملت های آسیا خواهد بود. گزارش ها همچنین حاکی از آن است که سازمان گردشگری این کشور قرارداد اسپانسری جام جهانی فوتبال زنان امسال در استرالیا را امضا کرده است.

خرید تیم نیوکاسل یونایتد از صندوق ذخیره ملی کشور و پیشنهاد کمک به منچستر یونایتد و لیورپول، آوردن کریستیانو رونالدو ستاره فوتبال برای باشگاه النصر عربستان با حقوق روزانه حدود ۵۰۰ هزار پوندی، شایعات مبنی بر پیشنهاد خرید فرمول ۱، و نیم نگاهی به حوزه کشتی، دوچرخه سواری و گلف را می توان از جمله تلاشهای بن سلمان در این راستا برشمرد.

حجم سرمایه گذاری عربستان کاملا روشن است ولی باید بخاطر داشت که این ریخت و پاشها از روی سخاوت یا غرور نیست بلکه نشات گرفته از یک استراتژی مبتنی بر پاسخ به چالش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراروی سردمداران عربستان است.

محمد بن سلمان تصمیم گیر واقعی کنونی در عربستان، به اهمیت ترویج ورزش به عنوان یک ابزار سیاسی واقف است.

آل سعود حجم انبوهی از نقدینگی و ثروت در اختیار دارند و صندوق ذخیره ملی این کشور بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار ذخیره از محل فروش نفت و گاز دارد. درحالی که کشورهای مختلف جهان در تلاش برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی هستند، اقتصاد تک محصولی عربستان بسیار آسیب پذیر بنظر می رسد.

حجم و اندازه هزینه هایی که دولت عربستان در حوزه ورزش بعنوان مثال برای ساخت پروژه ورزشی - تفریحی عظیم "القدیه" انجام می دهد، بسیار چشمگیر است. این پروژه برای جذب سرمایه گذاری داخلی و گردشگران خارجی طراحی شده است.

از نظر روند تحول سیاسی در داخل، دولت عربستان سعودی همچنان نیم نگاهی به تحولات درجهان عرب دارد که منجر به اعتراضات مردمی در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شد. با توجه به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت عربستان زیر ۳۵ سال سن دارند، تصیمیم گیران عربستانی نگران ناآرامی اجتماعی هستند.

محمد بن سلمان و همکارانش با تمرکز بر ترویج ورزش، سرگرمی و تفریح بدنبال سرگرم کردن جامعه بویژه قشر جوان هستند تا زمینه نارضایتی اجتماعی آنان را کمتر کنند.

عربستان همچنین از طریق خرید نیوکاسل یونایتد و سهام تیم مک لارن F۱، به دنبال کسب مشروعیت بین المللی و در پی قدرت نرم و ایجاد روابط دیپلماتیک و سرپوش گذاشتن و چهره سیاه حقوق بشری خود است.

پنهان شدن پشت نقاب ورزش و صرف این هزینه های کلان در این حوزه، با انتقاداتی هم مواجه شده است. در داخل کشور، قشر محافظه‌کارتر همچنان نگران تغییرات مدنظر بن سلمان و هیات حاکمه وی هستند. برخی دیگر از منتقدان نیز، نفوذ شدید دولت بر فعالیت های اقتصادی، را نافی خلاقیت، سرمایه گذاری و رشد بخش خصوصی در کشور می دانند.

در سطح بین‌المللی نیز عربستان متهم به استفاده از ورزش برای پنهان کردن نقض حقوق بشر و تلاش برای منحرف کردن توجه ها از اعدام‌های داخلی، جنگ علیه یمن و قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ است.

عده ای دیگر معتقدند که به رغم ادعای تغییرات در این کشور، زنان و دختران همچنان از حقوق طبیعی خود محروم بوده و سرکوب مخالفان و سرکوب آزادی عقیده و بیان همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.