۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 860727

خوشی و شادی برخی در سیزده بدر به تلخ کامی طبیعت منجر می‌شود، خانواده‌ها در دل طبیعت گردهم جمع شده تا ساعاتی را به خوشی بگذرانند اما انبوهی از زباله و تنه درختان سوخته و نیم سوز که دودی از آن به سمت آسمان بلند شده را به جا می‌گذارند.

سیزده بدر رمضانی و دست دوستی با طبیعت

به گزارش قدس، شادی و شادکامی بعضی در سیزدهمین روز فرورین ماه به نابودی طبیعت منجر می‌شود به نحوی که مردم و خانواده به دل طبیعت می زنند تا روزی را به آرامی و شادی بگذرانند ولی در مقابل این محیط زیست است که آسیب جدی می بیند زیرا در ساعات پایانی روز سیزده بدر تا چشم کار می‌کند انبوهی از زباله و تنه درختان سوخته و نیم سوز که دودی از آن به سمت آسمان بلند شده و شاخه و برگ درختانی که شکسته یا سوخته و به اطراف ریخته شده است نمایان است.

رانندگی های مخاطره انگیز بعضی و یا حالت‌های روانی نامتعادل برخی دیگر جدای از طبیعت روز سیزده بدر را به کام شهروندان نیز تلخ می کنند.

روز طبیعت یا سیزده بدر یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است که قرارگیری این ایام در ماه مبارک رمضان حال و هوایی دیگر به این روز بخشیده و امید است که این تقارن موجب گذر از روز طبیعتی متفاوت و دراز شدن دست دوستی به سوی محیط زیست به جای بلند کردن فغان طبیعت در این روز باشیم.

سیزده بدر آئینی کهن است که قدمتی به اندازه نوروز باستانی دارد و در این روز مردم دل به دامان طبیعت می زنند اما در سالیان گذشته به دلیل برخی رفتارها شاهد فریاد بلند طبیعت در این روز بوده‌ایم.

سیزده به در رمضانی

تقارن روز طبیعت با ماه مبارک رمضان در نوروز امسال باعث شده که بعضی خانواده ها شامگاه گذشته گردهم جمع شوند تا هم این سنت قدیمی را زنده نگه داشته و هم از عبادات ماه رمضان عقب نمانند.

بعضی خانواده ها نیز امروز ۱۳ فروردین به بوستان ها و پارک های شیراز آمده اند تا هم در کنار فضای سبز این روز را سپری و هم روزه داری کنند.

یکی از شعائر مهم در همه ادیان الهی توجه به طبیعت ،درختکاری و حفظ محیط زیست است که ۱۳ بدر امسال به لحاظ قرارگیری در ماه مبارک رمضان باید بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد.

دوستداران محیط زیست در فارس به پویش پاکسازی ۱۰۰ متر از محیط زیست بپیوندند

پویش پاکسازی ۱۰۰ متر از محیط زیست این روزها در سطح استان فارس به راه افتاده است.

افراد پیوسته به این پویش متعهد شدند همزمان با ۱۳ فروردین امسال صد متر پیرامون خود را از زباله پاکسازی کنند.

نصب بنر پویش ۱۰۰متر، به مناسبت گرامیداشت روز طبیعت در ورودی برخی جنگل‌ها و منابع طبیعی استان فارس ازجمله تنگ شکن شهرستان ارسنجان نصب شده است.

حرمت رمضان را نشکنیم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مهمترین مساله در روز طبیعت امسال به دلیل قرارگیری آن در ماه مبارک رمضان رعایت حرمت و شعائر اسلامی است و ضروری است که در این روز مسائل شرعی را رعایت کنیم.

منصور رضایی با بیان اینکه افرادی که در روز ۱۳ فروردین به طبیعت مراجعه می کنند باید یکسری شرایط را نسبت به داشته‌های منابع طبیعی رعایت کنند،افزود: کسانیکه در روز سیزده بدر به دامان طبیعت می روند باید سعی کنند که خودرو شخصی خود را تا انتهای جنگل و محیطی که مراجعه می کنند نبرند.

با خودرو تا عمق جنگل نروید

وی ادامه داد: رفتن به دل طبیعت با خودرو به پوشش گیاهی و اراضی طبیعی آسیب جدی وارد می کند به نحوی که لاستیک خودرو باعث فشردگی خاک خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اضافه کرد: به هیچ عنوان نباید به درختان و پوشش گیاهی منطقه آسیب وارد کرد،بعضی شهروندان در مراجعه به طبیعت در این ایام سال برای روشن کردن آتش اقدام به قطع شاخه خشک درختان می کنند با این تصور که شاخه خشک شده اما در برخی مناطق به دلیل وضعیت اقلیمی بعضی درختان هنوز از خواب زمستانه بیدار نشده اند و شاخه های آن خشک است و هنوز برگ و جوانه نزده اند.

وی با بیان اینکه مردم از قطع شاخه و درختان و روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند،گفت: در بعضی مناطق جنوبی استان فارس نیز اکنون علوفه ها خشک است و برای روشن کردن آتش باید مراقبت جدی داشته باشند تا شعله ها به پوشش گیاهی همجوار آسیب نرساند و یا آتش از کنترل خارج نشود و زیان جبران ناپذیری به منابع طبیعی وارد کند.

رضایی تاکید کرد: جنگل ها و پوشش گیاهی منابع طبیعی سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است و همگان باید حافظ سرمایه و دارایی مردم باشیم.

خسارت به طبیعت را گزارش کنید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه گروه های گشت منابع طبیعی در سراسر استان پیش بینی شده که در روز طبیعت در عرصه های منابع طبیعی پرتردد این استان اقدام به گشت زنی کنند،گفت: مردم در شرایط بحرانی می توانند گزارش های خود را از خسارت زدن به منابع طبیعی و یا آتش سوزی در طبیعت به گشت‌های ویژه منابع طبیعی مستقر در محل و یا با شماره تلفن ۱۵۰۴ اعلام کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که با رعایت اصول ایمنی در طبیعت و کنترل همگانی مردم شاهد سیزده بدر بدون خسارت به منابع طبیعی و ملی باشیم.

او اظهارکرد: به دلیل بارندگی های خوب امسال و خروج این استان بعد از یک دهه از خشکسالی ،پوشش گیاهی منابع طبیعی سراسر استان فارس متراکم و زیاد است و در صورت عدم رعایت اصول ایمنی در طبیعت ممکن است صدمات غیرقابل جبرانی به سرمایه های ملی و محیط زیست وارد شود.

رضایی در پایان جنگل ها و منابع طبیعی را سرمایه و دارایی همگانی دانست و گفت: همه باید در جهت حفظ و حراست از دارایی که متعلق به نسل های آینده است کوشا باشیم.

پاکسازی طبیعت در پویش نذر ورزشی رمضان

پویش نذر ورزشی رمضان نیز در ایام نوروز امسال بین ورزشکاران و در راستای حفاظت از منابع طبیعی،محیط زیست و طبیعت به راه افتاده است.

رئیس کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی هیات ورزش های همگانی استان فارس از اجرای نذر ورزشی در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز خبر داد.

محمدرضا جعفری با اشاره به روند این پویش گفت: با رویکرد قرار دادن محیط زیست سالم برای همه و با هماهنگی لازم روسای ورزش همگانی شهرستان ها و کمیته های متناظر استان فارس و کمیته ورزش در طبیعت و مشارکت کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی هیات ورزش های همگانی، پویش نذر ورزشی در ماه مبارک رمضان و همزمان با روز طبیعت در ۱۳ فروردین انجام خواهد شد.

مسئول کمیته فرهنگی هیات ورزش های همگانی فارس نیز اظهارکرد: در راستای ترویج نذر ورزشی و پاکسازی طبیعت در ابتدای ماه مبارک رمضان ، و استفاده از فیوضات این ماه برنامه ریزی و هماهنگی های لازم و ترویج حفاظت از محیط زیست و پاکسازی طبیعت ، جمع آوری ماسک ، زباله و پلاستیک ویژه مردم فارس همچنین آگاه سازی عمومی در حفظ محیط زیست برای خانواده ها در پارک ها و تفرجگاه ها ، مکان های عمومی با توزیع کیسه زباله و دستکش بین خانواده ها و مهمانان نوروزی در تفرجگاه ها و مکان های عمومی در قالب پویش نذر ورزشی در ماه مبارک رمضان در سراسر استان اجرا خواهد شد.

وی گفت : روسای شهرستان ها و کمیته های متناظر هیات ورزش های همگانی استان با استفاده از پتانسیل خود در کنار دیگر طبیعت دوستان و اجرای برنامه های ورزشی در طبیعت ویژه ایام ماه مبارک رمضان اقدام به پاکسازی طبیعت خواهند کرد.

مسئول کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی هیات ورزش های همگانی استان فارس بیان کرد: بعد از جمع آوری زباله ها و تجمیع، با هماهنگی قبلی به سایت زباله منتقل خواهد شد.

جعفری در ادامه گفت: در آخرین اقدام صورت گرفته هیات ورزش های همگانی استان فارس در طبیعت ۱۰۰ نفر از طبیعت دوستان آبشار مارگون ، تنگ براق، بهشت گمشده ، دراک ، دیگر ارتفاعات شهرستان های فارس را پاکسازی کردند.

توصیه های پلیس برای سیزدهم فروردین ۱۴۰۲

جانشین فرمانده انتظامی استان فارس هم از آمادگی کامل پلیس برای تأمین نظم و امنیت روز طبیعت و همچنین محدودیت های ترافیکی در این روز خبر داد.

سردار یوسف ملک زاده در این باره گفت: در راستای روان سازی ترافیک و پیشگیری از حوادث جاده‌ای، ماموران پلیس با استقرار در محورهای مواصلاتی و مسیرهای منتهی به تفرجگاهای استان، محدودیت هایی را در روز ۱۳ فروردین اجرایی خواهند کرد.

وی با اشاره به آغاز طرح ترافیکی از ساعت هفت صبح روز طبیعت،افزود: از این ساعت به بعد از خروج موتورسیکلت و همچنین وانت بار و یا کامیون هایی که در قسمت بار اقدام به سوار کردن مسافر کرده اند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.

جانشین فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه همه تمهیدات و تدابیر لازم، برای استقرار امنیت مطلوب و برای اینکه شهروندان در سطح استان بتوانند روز طبیعت آرامی را سپری کنند، اندیشیده شده است، گفت: در این راستا از سیستم های پایش تصویری و تجهیزات هوشمند و گشت های پیاده، موتوری و خودرویی پلیس در نقاط مختلف شهرها و حاشیه پارک ها، باغ ها و تفرجگاه ها استفاده خواهد شد.

ملک زاده افزود: از مردم و مسافران نوروزی تقاضا داریم که زمان سفر خود را مدیریت کنند، بازگشت خود را به ساعت های پایانی موکول نکنند و از عجله و شتاب بی مورد در هنگام رانندگی خودداری کنند.

وی گفت: همه تلاش ها صورت گرفته تا امنیت خوبی را برای شهروندان و مسافران نوروزی فراهم آوریم و امیدواریم مردم در سایه چتر امنیت پلیس، روز شاد و بانشاطی در ۱۳ فروردین تجربه کنند.

جانشین فرمانده انتظامی استان فارس تصریح کرد: به شهروندان توصیه می کنیم هنگام ترک منازل خود نسبت به بسته بودن تمامی راه های نفوذ سارقان به منزل اطمینان حاصل کرده و از نگهداری طلاجات و وجوه نقد در منازل خودداری کنند.

فرماندار شهرستان ارسنجان نیز در پیامی به مناسبت روز طبیعت بیان کرد: در سیزدهمین روز از بهار طبیعت،سنت کهن ایرانیان بر طبیعت گردی و دور هم بودن شکل گرفته که رسمی بسیار شایسته است و می تواند رشته مهربانی ها را محکم تر کند.

کاووس رضایی افزود: مهربانی با طبیعت هم بخشی از این رسم زیباست که اگر مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، زمزمه بهارهای آینده را به سوی خاموشی رهنمون خواهد شد.

وی ادامه داد: سیزده بدر، احترام به آیین شکوه مندی است که درخت، سبزه های نو رسته، شکوفه ها و... نیایش گرانی با زبان خود هستند، مبادا برای درنگی کوتاه، پایمال قدم هایی شوند که مویه های سوزناک آنها، جز حسرت وندامت، ثمری نخواهد داشت.

فرماندار ارسنجان گفت: امید است هر سیزده بدری ترنم «شکر نعمت، نعمتت افزون کند» باشد تا با رعایت حقوق طبیعت، نعمت های الهی نیز گسترش و تداوم یابد و درک «برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار» موجب شناخت عزت هستی و حرکت در مسیر بندگی گردد.

رضایی افزود: اینجانب با توصیه مجدانه و از سر خواهش در خصوص حفظ منابع طبیعی و ملاطفت با طبیعت زیبایی که خداوند به ما ارزانی داشته، و با تشکر از همه عزیزان اداری و غیر اداری که این روز خود را وقف رفاه مردم کرده، ۱۳ فروردین ، روز بهار طبیعت را به همگان تبریک عرض نموده و اوقاتی خوش و پرنشاط در دامان طبیعت برای خانواده ها و مردم عزیز شهرستان آرزومندم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.