مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان از توقف توزیع علف کش هندی «توفوردی» در استان خبر داد و گفت: استفاده کشاورزان از این علف کش به ۱۵۰ هکتار از اراضی گندم گلستان خسارت زده است.

علف‌کش هندی به ۱۵۰ هکتار از اراضی گندم و جو گلستان خسارت زد

به گزارش قدس آنلاین، کیانوش حق نما اظهار کرد: در پی گزارش کارشناسان شهرستان‌ها مبنی بر خسارت علف کش‌ها در مزارع گندم و جو، بررسی علت خسارت وارد شده بلافاصله در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان حفظ نباتات کشور قرار گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: بر اساس بررسی‌های میدانی و گزارشات واصله، مشخص شد که کشاورزانی در شهرهای گالیکش، گرگان و علی آباد در اثر استفاده از علف کش «توفوردی» که یک محصول وارداتی از کشور هندوستان است؛ بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دچار خسارت در مزارع گندم یا جو شده‌اند.

وی گفت: براساس پایش ها مشخص شد که حدود ۵۰۰ لیتر از این آفت کش وارد گلستان شده و برآوردها حاکی از آن است که حدود ۱۰۰ لیتر از این محصول استفاده شده است.

حق نما افزود: در همین راستا و برای کاهش مخاطرات احتمالی تا زمان انجام بررسی‌های تکمیلی و آزمایشات لازم برای مشخص شدن وضعیت علف کش و صحت ادعاهای مطرح شده، توزیع و عرضه علف کش مذکور در ۴۸۶ واحد فروشگاهی سم در گلستان متوقف شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه استفاده کشاورزان از این علف کش وارداتی به ۱۵۰ هکتار از غلات گلستان خسارت زد، ادامه داد: اطلاعات دریافتی از وزارتخانه حکایت از آن دارد که پنج استان دیگر کشور هم درگیر مشکلات و خسارت‌های مشابه در اثر استفاده از این علف کش وارداتی هستند.

وی ادامه داد: اطلاعات کشاورزان دریافت کننده سم جمع آوری و فرم شکایت از خسارت زایی این علفکش توسط مدیریت حفظ نباتات استان در حال پیگیری است.

حق نما گفت: کشاورزان خسارت‌دیده می‌توانند شخصاً با نمونه برداری از محصولات خسارت دیده و ارائه آن به آزمایشگاه‌های معتمد پیگیری جبران خسارت‌ها باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر جبران خسارت وارده به کشاورزان، بیان کرد: کارشناسان میزان تأثیر تنش‌های خشکسالی، سرما، گرما، آب ماندابی، کالیبراسیون سم پاش ها، خطای کاربر سمپاش، اختلاط نابجا، کیفیت آب و و سم را در وقوع این خسارت بررسی خواهند کرد.

وی گفت: از کشاورزان انتظار داریم که در حین استفاده از انواع سموم و علف کش‌ها به موارد مندرج در روی برچسب قوطی چی دقت کنند تا تا بهانه ای به شرکت‌های تولید کننده سموم داده نشود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.