سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد مذاکرات و تبادل هیئت‌ها با آژانس برای حل‌وفصل اختلافات و ابهام‌های فنی طبق توافق اسفندماه ادامه دارد و در حال پیشرفت است و می‌تواند بر روند احیای برجام نیز تأثیر مثبت داشته باشد.

مذاکرات با آژانس طبق توافق اسفند ماه برای حل اختلافات فنی رو به پیشرفت است/ سیاست تهران در مقابل طالبان نه دوگانه است و نه مبهم

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره نتایج و روند اجرای توافق ایران و آژانس در سفر اسفندماه رافائل گروسی به تهران و تأثیر آن بر رکود و سکون مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها تصریح کرد: گفتگوها و مذاکرات میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای طبق توافق ۱۴ مارس در جریان است و در این چارچوب هیئت‌هایی میان ایران و آژانس برای بررسی و حل‌وفصل اختلافات فنی و ابهام‌های مطرح‌شده از سوی آژانس تبادل شده‌اند و نمایندگانی از سوی آژانس به تهران آمدند و رایزنی‌ها و مذاکرات در مسیر توافق شده روبه‌پیشرفت بوده و ادامه دارد.

وی افزود: این‌یک مسیر فنی است که اگر از نگرش‌ها و فشارهای سیاسی دور بماند و آژانس مسئولیت حقوقی و فنی خود را انجام دهد به رفع مسائل باقی‌مانده منجر شود و طبیعتاً این مسیر می‌تواند بر روند احیای توافق برجام و رفع تحریم‌ها نیز تأثیر خوبی داشته باشد.

آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

وی درباره حل‌وفصل برخی پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بدون برجام و جایگاه این توافق در سیاست خارجی دولت سیزدهم با یادآوری اینکه برجام صرفاً یکی از موضوعات سیاست خارجی ایران است نه همه آن گفت: دولت سیزدهم اعلام کرد روابط خارجی خود را به برجام گره نمی‌زند همان‌طور که اقتصاد مردم را به این توافق پیوند نخواهد داد اما همواره نیز مسئولانه در روند مذاکرات احیای آن حاضر شد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان تصریح کرد:  جمهوری اسلامی ایران کشوری است که دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در معادلات منطقه‌ای به دلیل ظرفیت‌های مؤثر نقش تعیین‌کننده و غیرقابل‌انکاری که دارد همواره یکی از اعضای اثرگذار در روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. خوشبختانه شرایط بین‌المللی تغییر کرده است و ما شاهد تغییر موازنه قدرت در بین‌المللی دنیا هستیم به‌نحوی‌که آمریکا دیگر یک ابرقدرت  نیست دیگر موضوعی به نام جهان تک‌قطبی را اکنون نداریم.

کنعانی خاطرنشان کرد:دولت تلاش کرد از همه این‌ها به‌عنوان یک فرصت در جهت تحقق منافع ملی و منافع ملت ایران استفاده کند و هم در تقویت همگرایی‌های منطقه‌ای به‌عنوان یک رویکردی کاملاً مؤثر برای تأمین منافع مشترک بعد از پرونده‌های حرکت به سمت بحران‌زدایی از پرونده‌های داخلی منطقه‌ای حرکت کند و ما در همه زمینه‌ها شاهد تحولات مثبت و رو به جلویی بوده‌ایم.

وی تأکید کرد:در خصوص پیش‌نویس و ردوبدل شدن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که ما آمادگی داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبتنی بر همان جمع‌بندی مذاکرات صورت بگیرد و گام‌های لازم برای بازگشت مسئولان و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام برداشته شود.

وی ادامه داد: ما دراین‌ارتباط ابتکارات متعددی انجام داده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم و مسیر دیپلماسی در هرکجا که فکر می‌کند، فرصتی است که می‌تواند هم روند را تسریع کند و هم بهانه را از طرف مقابل بگیرد. در این زمینه از همه فرصت‌ها استفاده کردیم. ما به تاکتیک‌های طرف مقابل آشنایی داریم و جمهوری اسلامی ایران منافع خود را به‌خوبی تعریف کرده است و از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد. درصورتی‌که طرف مقابل آمادگی و اراده سیاسی لازم را برای بازگشت به توافق از خود به‌طور عملی نشان بدهد، زمینه بازگشت سریع و زودهنگام به میز مذاکره برای جمع‌بندی مذاکرات و آغاز اجرای آن وجود دارد.

سیاست تهران در مقابل طالبان نه دوگانه است و نه مبهم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری در نقد سیاست دولت در تعامل با دولت طالبان درحالی‌که آن‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات خود و حقوق مردم افغانستان عمل‌نکرده‌اند با یادآوری اینکه نباید نقش مخ اشغالگری و خروج غیرمسئولانه آمریکا در مورد وضعیت امروز این کشور فراموش شود، گفت: ایران نمی‌تواند به‌عنوان کشور همسایه نسبت به تحولات افغانستان بی‌تفاوت بماند یا منتظر تحولاتی باشد که در آن نقشی ندارد.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند، افزود:در این نشست موضوعات متعددی مطرح شد که موضوعات مهمی  ازجمله مواد مخدر، گروه‌های تروریستی و داعش و حقوق زنان بود که بخشی از تلاش ایران برای کمک به بهبود شرایط افغانستان و تثبیت شرایط امنیتی در این کشور و کمک به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است که ایران این‌ها را در چارچوب‌های منطقه‌ای و نشست‌های چندجانبه با جدیت و مسئولانه آن را دنبال می‌کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موضوعات مسائل دوجانبه دیگری همچون امنیت منطقه و مرزها، موضوع مهاجران و جلوگیری از سرریز شدن دوباره آوارگان و مسئله حق آبه ایران در ارتباط با افغانستان برای ما مهم است لذا سیاست ایران در مورد افغانستان نه دوگانه است و نه مبهم و تعامل با طالبان هم به معنای شناسایی آن‌ها نیست بلکه این تعامل با لحاظ همه عناصر بر مبنای منافع کشور و منافع مردم افغانستان بوده است.

اهتمام ایران و عربستان بر بازگشایی اماکن دیپلماتیک تا پیش از حج

وی در خصوص روند بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و برخی خبرها در خصوص شروط عربستان برای بازگشایی کنسولگری خود در مشهد، همچنین نقش شورای عالی امنیت ملی در احیای روابط تهران و ریاض، با رد این شایعات، گفت: روند اجرای توافقات میان دو کشور به‌خوبی و با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود، بر اساس توافق قرار بود که تا سقف دوماهه سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شوند. در مسیر اجرا، روند خوبی را شاهد هستیم، استقبال خوبی از سوی مقامات دو کشور از هیئت‌های فنی و کارشناسی دو طرف انجام‌شده است و عملاً روابط سیاسی مستقیم بین دو کشور برقرارشده و تنها بازگشایی اماکن دیپلماتیک یعنی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها باقی‌مانده است که با توجه به‌به در پیش بودن ایام حج دو کشور به انجام این مهم و تسهیل خدمات‌رسانی به حجاج تأکید ویژه داشته و دارند.

وی در خصوص مذاکرات شورای عالی امنیت ملی به‌جای وزارت خارجه، اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی یک ساختار حاکمیتی در کشور ماست و ارتباط میان این نهاد با نهادهای همتای خود و هم‌تراز در سایر کشورها یک امر مرسوم است. به نظر می‌رسد این یک فضاسازی رسانه‌ای به دلیل موفقیت‌های اخیر است که توافقات اخیر و ثمرات آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کنعانی همچنین از برنامه‌ریزی برای سفر رئیس‌جمهور در آینده نزدیک به آمریکای لاتین خبر داد و گفت: زمان دقیق این سفر پس از قطعی شدن برنامه‌های رئیس‌جمهور اعلام خواهد شد.

تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی در دستور کار تهران و ریاض

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به دعوت متقابل پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور کشورمان از یکدیگر و برنامه‌ریزی سفر و دیدار وزرای خارجه دو کشور در آینده نزدیک، گفت: ما در مسیر اجرایی کردن دو موافقت‌نامه جامعی که میان دو کشور داریم هم موافقت‌نامه همکاری‌های جامع اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ورزشی و هم موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی در آن سطوح هم با تکمیل گام‌های اجرایی که در پیش داریم شاهد تبادل هیئت‌های مشترک خواهیم بود. به‌ویژه تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ظرفیت‌های عظیمی که دو کشور در این حوزه دارند در اولویت ما و اولویت دو کشور است.

حکم دادگاه هواپیمای اوکراینی حداکثری است

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حکم دادگاه متهمان حادثه هواپیمای اوکراینی هم با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامی وظایف و مسئولیت‌های خود را منطبق با کنوانسیون شیکاگو و قوانین و مقررات داخلی انجام داده است، خاطرنشان کرد: برای این حادثه دادگاه ویژه تأسیس شد و مأموریت محوله را با دقت انجام داد. شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران با توجه به تحقیقات مفصلی که در دادگاه و دادسرا و اظهارات و گزارش‌های ضابطان نظامی و دادگستری و گزارش‌های پزشکی قانونی و نظرات علمی هیئت‌های کارشناسی و تحقیقات گسترده انجام داد و رأی خودش را پس از حدود سه سال بررسی همه‌جانبه و برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه  ۱۱۷ شاکی شکایت خود را اعلام و ۵۵ نفر از شاکیان در جلسه دادگاه حضور و لایحه خود را قرائت کردند و ۲۰ وکیل به دفاع از شاکیان پرداختند، تصریح کرد: این رأی بر اساس صحبتی که با برخی کارشناسان حقوقی داشتم هم منطبق بر کنوانسیون شیکاگو بود که ایران بر آن مبنای مسئولانه عمل کرد و هم به‌عنوان کشور وقوع سانحه مبتنی بر قوانین ملی خود عمل کرد و احکام صادره حداکثری است که البته بدوی بوده و امکان اعتراض دارد. هم‌زمان پرداخته‌ای مالی برای قربانیان نیز در نظر گرفته‌شده که در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.