آمار تولید گندم بر اساس میزان زیر کشت و پیش‌بینی رشد تولید گندم در پنج استان مورد بررسی حاکی از برآورد میانگین افزایش ۴۰ درصدی میزان خرید تضمینی این محصول استراتژیک است.

برآورد افزایش ۴۰ درصدی خرید گندم در ۵ استان کشور

به گزارش قدس آنلاین، انتظار می‌رود خرید گندم در استان لرستان با رشد هفت درصدی اراضی زیرکشت گندم، ۴۵.۵ درصد باشد و از ۲۷۵ هزار تن در سال گذشته زراعی به ۴۰۰ هزار تن در سال جاری افزایش یابد.

در استان خراسان شمالی، سطح زیر کشت گندم تا ۷.۵ درصد افزایش داشته و برآورد می‌شود، شاهد رشد ۲۸.۵ درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۱۰۹ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ باشیم.

استان اصفهان نیز با وجود کاهش دو درصدی زمین‌های زیر کشت گندم، رشد ۴۵ درصدی خرید گندم مورد انتظار است که از این طریق، از ۸۶ هزار تن گندم خریداری شده در سال گذشته زراعی به ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تن در سال جاری زراعی افزایش می‌یابد.

در استان سمنان در شرایطی که افزایش سطح زیر کشت گندم این استان تنها یک درصد است؛ اما برآوردها نشان‌دهنده رشد ۳۴.۵ درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ است.

استان سیستان و بلوچستان نیز به عنوان اولین استان کشور که برداشت گندم از آنجا آغاز شد، شاهد ۲۳ درصد افزایش در اراضی زیرکشت گندم است و پیش‌بینی می‌شود با رشد ۳۵ درصدی خرید گندم، میزان خرید این محصول راهبردی از ۳۷ هزار تن در سال گذشته به ۵۰ هزار تن در سال جاری افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.