رییس کمیسیون ویژه بهسازی و توسعه توس گفت: طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی، شهر تاریخی سلجوقی زیر توس علیاست و در طرح راهبردی هم صراحتا اعلام شده که محدوده شهر سلجوقی باید تخلیه و ساکنان به محل دیگری منتقل شوند.

شهر سلجوقی، منتظر تخلیه ساکنان توس علیا / راه حل شورا برای ترافیک بلوار شاهنامه چیست؟

به گزارش قدس خراسان، مجید طهوریان عسکری شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در یک برنامه زنده تلویزیونی پخش شبکه خراسان رضوی اظهار کرد: سه منطقه قرقی، مهرگان و توس از خط محدوده شهر خارج هستند اما بر اساس ضرورتی که در حوزه شهرسازی ایجاد شده وارد محدوده شهر شدند تا خدمات خاصی را دریافت کنند، به همین خاطر بعنوان منطقه منفصل از آنها یاد میشود.

چهار کلیدواژه مهم رهبری در خصوص توس 

رییس کمیسیون ویژه بهسازی و توسعه توس در تشریح نگاه راهبردی شورای ششم نسبت به منطقه توس گفت: سال ۷۵  مقام معظم رهبری در سفری که به مشهد داشتند از آرامگاه فردوسی هم بازدید کردند و دست نوشته ای در دفتر خاطرات آرامگاه به یادگار میگذارند که در آن چهار کلید واژه مهم وجود دارد.

وی این چهار کلید واژه را پایه و اساس نگاه شورای ششم به منطقه توس دانست و ادامه داد: اولین نکته رهبر انقلاب این است که منطقه توس،منطقه ای است با شانیت فرهنگی، دومین نکته این است که توس یک منطقه تاریخی با قصه های مختلف است که در کتب معتبر خاستگاه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ اندیشمند است.

طهوریان عسکری افزود: نکته بعدی در کلام رهبری این است که منطقه توس با این پیشینه فرهنگی و تاریخی نیاز به آبادانی دارد، ما هم مسیر آبادانی این منطقه را که از دوره پنجم آغاز شده بود، ادامه دادیم. زیباسازی کلید واژه بعدی است که رهبر انقلاب در مورد منطقه توس استفاده کردند.
شورای ششم این چهار محور را اساس برنامه های شهرداری برای توس قرار داد.

افزایش سه برابری بودجه عمرانی توس 

رییس کمیسیون ویژه بهسازی و توسعه توس گفت: در دوره پنجم بیشتر زحمات اعضای شورا معطوف به کوریدور اصلی و خیابان شاهنامه و جلوخان بود، در سال آخر شورای پنجم منابع مالی اختصاص یافته به این منطقه حدود ۴۰ میلیارد بود و این مبلغ در سال اولی که ما بودجه نوشتیم با افزایش بیش از سه برابری به ۱۴۰ میلیارد رسید و امسال که دومین بودجه شورای ششم نوشته شد، این عدد ۲۶۰ میلیارد تومان نوشته شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح تفصیلی توس عنوان کرد: طرح راهبردی مهمترین و زیرساختی ترین سند شهرسازی هر منطقه شهری محسوب میشود چراکه حد و حدود و جغرافیا و کلیات را مطرح می‌کند، سال ۹۰ که توس وارد محدوده شهری شد نهایتا باید طی دو سال سند راهبردی اخذ و تحویل شهرداری مشهد میشد تا یک سری کلیات مهم برای پاسخگویی به مردم مهیا باشد، اما این اتفاق نزدیک ۱۰ سال طول کشید تا شورای ششم آمد.

طهوریان عسکری ادامه داد: از روزی که شورای ششم آمد توانستیم در کمتر از ۶ ماه از شروع کار خود، در آذر ۱۴۰۰ سند طرح راهبری را با همکاری استانداری و راه و شهرسازی اخذ کنیم.این سند مشخص کرد چه مساحتی وارد محدوده شهر شده چه پهنه ها و کاربری هایی در منطقه توس داریم، همچنین جغرافیا و شوارع اصلی در چه سمت و سویی هستند، این مقدمه ای برای رسیدن ما به طرح تفصیلی بود.

وی عنوان کرد: طبق قانون از روزی که طرح تفصیلی ابلاغ و مشاور انتخاب می‌شود حدودا دو سال مهلت دارد مطالعات را انجام دهد. ما برای اینکه زودتر بتوانیم به مردم پاسخگویی کنیم منطقه توس را به دو قسمت جنوبی رود کشف و بخش شمالی کشف تقسیم کردیم تا دو طرح تفصیلی در این دو قسمت تهیه شود.

طهوریان عسکری در ادامه تشریح کرد: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ به مشاور ابلاغ کردیم و مشاور از آن تاریخ به مدت ۱۲ ماه مهلت دارد که مطالعات طرح تفصیلی بخش جنوبی کشف رود را تمام کند. سند دوم در بخش شمالی که منطقه تاریخی است و مربوط به قسمت باره میشود حفظ میراث اصلی که در قسمت باره قرار دارد برای ما اهمیت خاصی دارد.

رییس کمیسیون ویژه بهسازی و توسعه توس متذکر شد: سال ۱۴۰۲ ما قرار داد قبل از کشف رود را به پایان میرسانیم و طرح تفصیلی بخش دیگر را تا قبل از اتمام همین دوره تکمیل میکنیم.

وی به ترافیک شاهنامه اشاره کرد و گفت: ما سر سه راه شاهنامه یک نقطه کور ترافیکی داریم البته طی این دو ماه اخیر با پیگیری شورای شهر و همکاری اداره کل راه و جاده ای ابتدای مسیر بعد از سه راه شاهنامه، عریض و بار ترافیکی کمتر شده است اما این همه مشکل را حل نکرده است و ضرورت دارد در آن نقطه یک تقاطع غیر همسطح ایجاد کنیم.

طهوریان عسکری اظهار کرد: مشاور امکان سنجی، نظرش این است که از شاهنامه زیرگذری به مشهد زده شود تا سرریز خودروهای شاهنامه به بلوار پیامبر اعظم نیاید و باعث ترافیک برای شهرک صنعتی نشود اما گره اصلی ترافیکی حجم خودروهایی است که از مشهد به سمت شاهنامه میرود بنابراین پیشنهاد من این است که بجای اینکه از شاهنامه به سمت مشهد زیرگذر بزنیم یک چپگرد روگذر شبیه انتهای میثاق به پیامبر اعظم زده شد، بین کارخانه خانه سازی و بیمارستان طالقانی ایجاد شود.

رییس کمیسیون ویژه بهسازی و توسعه توس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفاوت خدمات دهی در توس علیا و سفلی پرداخت و گفت: در ۵۰۰ هکتاری منطقه تاریخی حفاظت شده توس بالغ بر ۲۰۰ گمانه زنی توسط کارشناسان میراث انجام شده و توانسته حدود شهر سلجوقی را  زیر منطقه توس علیا تشخیص دهد.

وی متذکر شد: ما هم بارها تاکید کردیم نباید در این منطقه تاریخی ساخت و ساز اتفاق بیفتد همچنانکه در طرح راهبردی هم صراحتا اعلام شده که محدوده شهر سلجوقی باید تخلیه و ساکنان به محل دیگری منتقل شوند تا حفاری های میراثی اتفاق بیفتد و شهر قدیمی سلجوقی روی خاک بیاید.

طهوریان عسکری یادآور شد: در طرح راهبردی عنوان شده هر چیزی آنجا ساخته شده باید توسط حاکمیت تملک شود و مردم به جای دیگری منتقل شوند اما نکته مهم این است که ما به مردم میگوییم در این منطقه به ویژه توش علیا ساخت و ساز نکنید اما این اتفاق در حال گسترش است به طوری که رشد ساخت و ساز در این منطقه زیاد است.

رییس کمیسیون ویژه بهسازی و توسعه توس گفت: از طرفی قوانین سازمان میراث فرهنگی هم به ما اجازه نمی‌دهد به عنوان شهرداری در آن مناطق خیلی خدمات دهیم، اگر میراث اجازه بدهد برای ما فرقی نمیکند همانطور که به توس سفلی خدمات میدهیم به علیا هم خدمت رسانی میکنیم.

وی یادآور شد: سال گذشته برای اولین بار دهه حماسه از ۲۵ اردیبهشت تا سوم خرداد کلید خورد و برنامه های متنوع و باشکوهی مثل اجرای زنده موسیقی توسط سالار عقیلی و تئاتر در منطقه توس برگزار شد. امسال استثنائا برنامه پاسداشت مقام فردوسی به جای ۲۵ اردیبهشت که روز شهادت امام صادق است ،بیست و چهارم برگزار میشود.

طهوریان عسکری گفت: برنامه های فرهنگی از روز بعد شهادت یعنی ۲۷ اردیبهشت تا سوم خرداد اجرا خواهد شد و هر شب یک جنگ بسیار باشکوه و یک تئاتر بسیار زیبا از داستان های شاهنامه در آرامگاه فردوسی برگزار میشود.
طبق گفته رییس کمیسیون ویژه بهسازی و توسعه توس، در ۶ ماهه گذشته بالغ بر ۶۰ هزار مترمربع در منطقه توس آسفالت و موزاییک فرش انجام شده است و  الان سه تا چهار اکیپ آسفالت در منطقه مستقر داریم، برای امسال حدودا ۶۰ میلیارد دیگر در نظر گرفته ایم که بقیه کوچه ها را آسفالت کنیم و ۳۰ میلیارد هم برای پیاده رو سازی در منطقه اختصاص دادیم.

خبرنگار: معصومه مومنیان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    ممنون عالی بود