رئیسی گفت: در اجرای رتبه‌بندی معلمان، یکی از حوزه‌ها توجه به معیشت معلمان بود. تکریم شأن، منزلت و کیفیت کار معلمان هم مورد توجه بوده است. بعضا در افکار عمومی این‌گونه مطرح شد گویا رتبه‌بندی فقط مساوی با مسئله معیشتبوده است.

رئیس‌جمهور: رتبه‌بندی معلمان فقط درباره مسئله معیشت نبود

قدس آنلاین: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در آیین بزرگداشت روز معلم که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، تجربیات بسیاری داریم و در حوزه تعلیم و تربیت تجربیات زیادی داریمو نباید آزمون و خطا گرد و باید تمامی تصمیمات و اجراها همراه با صواب و رسیدن به مقصد و مقصود مورد توجه قرار بگیرد. اندوخته‌ی پیشینیان چراغ راه آینده است.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش اجرای فرمایشات رهبری معظم انقلاب را دنبال کرده و بررسی کند چرا سند تحول بنیادین تاکنون اجرایی نشده است؛ اگر کسانی در مجموعه مدیریتی این وزارتخانه آمادگی و روحیه‌ی تحولی نداشته باشند، نمی‌گوییم با آنان برخورد شود و یا کنار گذاشته شوند اما باید از پیشِ راه انجام تحول کنار بروند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: نباید شاهد این باشیم که سند تحول آن‌چنان که باید اجرا نشده و شرایطی به حدی برسد که رهبر معظم انقلاب از آموزش و پرورش و دولت درباره این مجموعه، گلایه داشته باشند.

رئیسی گفت: کانون تحول در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه نقش اول و بی‌بدیلی دارد. نیاز است نگاه به پیشرفت همراه با خلاقیت، ابتکار، نوآوری و مهارت‌افزایی وجود داشته باشد. ابتکار عمل بین معلمان و متعلمان کم نیست ولی باید اجرایی شود؛ تربیت نفوس مستعدّه کار معلم است.

وی تصریح کرد: باید به بخش پرورش در کنار علم‌آموزی توجه دقیق شود که این از تأکیدات رهبری انقلاب است؛ ارتقای علم و افزایش بهره‌وری از مسائل مهم کشور است. در آموزش و پرورش نباید نگران هزینه کردن بود، مهم این است که باید ارزیابی ماهانه، هفتگی و روزانه برای افزایش بهره‌وری داشته باشیم؛ حتما باید نگرانِ بهره‌وریِ کم بود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: نیاز است در آموزش و پرورش، جوانان و نوجوانان را مصون کنیم و ما نگران وضعیت فرزندان در دنیای اطلاعات نیستیم و فرزندان ما اطلاعات کافی دارند و مقابل هجوم فرهنگی ایستادگی می‌کنند؛ باید با تقویت آموزش و پرورش و توجه به مسائل فرهنگی، آنان را مصون کنیم.

رئیسی بیان کرد: امام، رهبری معظم انقلاب و معلمان بزرگ انقلاب به ما آموخته‌اند که باید زمانه‌ساز شویم و امروز معلمان می‌توانند این نقش مهم را ایفا کنند.

وی گفت: دانشگاه تربیت معلم باید جذب نخبگان را در دستورکار داشته باشد و بهترین جذب، نگهداری و ارتقا در دانشگاه فرهنگیان انجام بگیرد. در جلسه هیات امنای این دانشگاه گفتم که فضاهای آموزشی بلااستفاده بررسی شود و می‌تواند برای این دانشگاه مورد استفاده قرار بگیرد؛ احداث فضاهای آموزشی جدید هم می‌تواند در دستورکار قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید نسبت به اصلاح برنامه‌های درسی متناسب با نیاز جامعه عمل شود و اساتید تعلیم و تربیت در این‌باره نظر بدهند و صاحبان نظر وارد عرصه شده و مورد توجه قرار بگیرد.

رئیسی با اشاره به درخواست‌های نمایندگان فرهنگیان در این مراسم، عنوان کرد: بله، ما هم با تأمین خوابگاه‌های متأهلی موافقیم و باید در همه دانشگاه‌ها و دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود و نیاز است مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد. برخی درباره پرداخت حق‌التدریس‌ها سوال داشتند؛ حق‌التدریس باید آخر هرماه پرداخت شود و نباید در این‌باره تأخیر انجام بگیرد؛ اگر هم زمانی مشکلی هست و یا بودجه نیست، رسماً به فرد گفته شود ولی اینکه این تأخیر روال شده و همیشه با تأخیر پرداخت شود، این پسندیده نیست.

وی هم‌چنین بیان کرد: نباید خانواده از حوزه‌ی تعلیم و تربیت دور شود و اتفاقا با کمک خانواده می‌توان زودتر به اهداف آموزشی و پرورشی رسید.

رئیس‌جمهور درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: در جریان اجرای این لایحه که بعد از ۱۱ سال انجام گرفت، یکی از حوزه‌ها توجه به معیشت معلمان بود. تکریم، شأن، منزلت و کیفیت کار معلمان هم مورد توجه بوده است. بعضاً در افکار عمومی و رسانه‌ها این‌گونه مطرح شد گویا رتبه‌بندی مساوی با مسئله معیشت است، این مسئله یک بخش از آن قانون است.

خبر تکمیل می‌شود...

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.