یک مقام ارشد روسیه روز شنبه با هشدار به غرب گفت، طرح ارائه جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین نشان می دهد غربی ها به جای تلاش برای حل درگیری ها، تشدید تنش را انتخاب می‌کنند و این اقدام "خطرات زیادی" دارد.

روسیه به غرب هشدار داد: ارسال جنگنده های اف ۱۶ به اوکراین پیامد خطرناکی دارد

به گزارش قدس آنلاین الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه افزود: کشورهای غربی « سناریوی تشدید را دنبال می کنند»، اگرچه این سناریو «خاطرات زیادی را به دنبال دارد.»

وی گفت: این اقدامات غرب در تمام برنامه های ما در نظر گرفته خواهد شد. ما همه ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف خود را داریم.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه گفت: آمریکا ادعا می کند که جنگنده های اف ۱۶ تنها به شرطی در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد که از آنها برای حمله به روسیه استفاده نشود، اما این ادعا تنها جامعه بین‌المللی را گمراه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ چارچوب قانونی برای اجرای چنین محدودیت هایی وجود ندارد.

زاخارووا آمریکا را به آغاز «جنگ ترکیبی نه تنها علیه روسیه بلکه علیه کل منطقه» متهم کرد.

حمایت بایدن از آموزش خلبانان اوکراینی با جت‌های آمریکایی اف-۱۶ و نیز احتمال انتقال این جنگنده‌ها به کی‌یف که بیشتر تحت تاثیر دوگانه «فشار کنگره» و «متحدان غربی» صورت گرفته‌، معادلات جنگ را متحول و خطر تعمیق بحران را تشدید کرده‌است.

از اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ که با عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، این بحران بزرگ در عرصه بین‌المللی رقم خورد؛ بحرانی که باوجود گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر آن اما نشانه‌ای از کاهش تنش به چشم نمی‌خورد.

در این میان هر روزه شاهد تشدید تسلیح اوکراین با سلاح‌ها و جنگ‌افزارهایی هستیم که بر وسعت و دامنه بحران می‌افزایند. در تازه‌ترین مورد، گفته می‌شود که کاخ سفید در میانه فشارها از سوی کنگره و شرکای واشنگتن بر سر ارائه تسلیحات پیشرفته آمریکایی به اوکراین، به متحدان اروپایی خود برای انتقال جنگنده‌های اف- ۱۶ به کی‌یف چراغ سبز نشان داده‌است.

در این ارتباط شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داده که دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر با مخابره پیام به متحدان اروپایی خود، اعلام کرده است که واشنگتن به آنها اجازه صدور جنگنده‌های اف-۱۶ را می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.