معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه برای ثبات ماهی خاویاری و پرورش، تکثیر، رها سازی و صیانت از آن تا زمان برداشت تلاش می‌کنیم، گفت: هم اکنون برای برداشت تجاری ماهیان خاویاری در دریا برنامه‌ای نداریم.

شیلات برنامه‌ای برای برداشت تجاری ماهیان خاویاری ندارد

به گزارش قدس آنلاین، سید حسین حسینی روز یکشنبه در حاشیه جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر در چمخاله گیلان در بین خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری از سال ۲۰۱۱ و تمدید یکساله آن در برداشت ماهیان خاویاری، پیشنهاد ما این است که زمان ممنوعیت صید تا ۱۰ سال ادامه یابد.

وی با بیان اینکه ماهی خاویاری و خاویار ایرانی دو کلمه جدا نشدنی از هم هستند گفت: بیش از ۱۹۶ مزرعه در ۲۳ استان به پرورش ماهیان خاویاری مشغول‌اند و امسال چهار هزار و ۶۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری و ۱۸ تن خاویار در کشور استحصال شده است. برنامه شیلات ایران افزایش این مقدار به ۲۰ هزار تن گوشت خاویار و ۱۰۰ تن خاویار در بخش پرورشی است.

حسینی اظهار کرد: ایران و روسیه سالیان متمادی با راه اندازی مراکز بازسازی ذخایر اقدام به تکثیر و رها سازی انواع ماهیان استخوانی و خاویاری می‌کنند، امیدواریم پنج کشور استقلال یافته حاشیه خزر نیز در دوازدهمین نشست مشترک( سال ۱۴۰۱ به ریاست قزاقزستان و امسال به ریاست روسیه برگزار می‌شود) خود برای تکثیر و رها سازی ماهیان در دریای خزر مشارکت فعال داشته باشند.

وی تصریح کرد: در نشست امسال برای کارتابل همه کشورها سهمیه تعیین می‌شود تا با نظارت حاکمیت هر کشور بازسازی و رها سازی انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر انجام شود.

رئیس سازمان شیلات ایران یکی از موضوعاتی که شیلات ایران در جلسه آتی مهرماه این نشست در سن پترزبورگ دنبال می کند اخذ مصوبه ممنوعیت ۱۰ ساله صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر اعلام کرد و افزود: با اخذ این مصوبه ذخیره ارزشمند ماهیان خاویاری که در رد لیست قرار دارد جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برخی اتحادیه‌ها بین المللی می‌خواهند جلوی صادرات ماهیان خاویاری را بگیرند درحالی که خاویار پرورشی و خاویار دریایی 2 مقوله مجزا از هم است. این اتحادیه‌ها به مقوله صیانت از این ماهیان و پرورش دهندگان ما در مزارع آسیب می‌زنند.

حسینی اضافه کرد: کیفیت خاویار برخی گونه‌های ماهیان خاویاری ایران مانند فیل ماهی در رتبه اول دنیا قرار دارد و در مبحث فرآوری و عمل‌آوری از کاربلدان این حوزه است، در آمار فائو نیز در رتبه سوم و چهارم قرار دارد.

صادرات چهار برابری آبزیان ایران به روسیه

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: سال گذشته صادرات آبزیان ایران به روسیه چهار برابر افزایش داشت و صادرات ایران به ۳۱ کشور نیز ۳۰۹ میلیون دلار بود. هدف گذاری شیلات ایران افزایش این میزان به ۲ میلیارد دلار است.

به گفته وی ،سالانه ۱۳ تا ۱۵ هزار تن ماهیان استخوانی در کشور تولید می شود. سال قبل ۲۹۰ میلیون ماهی استخوانی تکثیر و رها سازی شد و در حوزه گونه‌های بومی نیز در مجموع ۳۶۵ میلیون بچه ماهی تکثیر و رها سازی شد که از این مقدار ۳۳۵ میلیون حاصل مراکز تکثیر و ۳۰ میلیون به‌صورت تکثیر طبیعی و با مشارکت جامعه بهره‌بردار انجام شده است.

حسینی هدفگذاری شیلات ایران در حوزه تکثیر و بازسازی را دستیابی به تولید ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی اعلام کرد و افزود: باتوجه به وابستگی ما به مولدان وحشی دریایی و تعداد مولد پیش بینی می‌کنیم ۴۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در پهنه‌های آبی کشور رها سازی شود و شاهد رشد ۳۰ درصدی تولید و رها سازی انواع ماهیان باشیم.

وی پس از رها سازی بر صیانت از رودخانه تا دریا تاکید کرد و افزود : ورود فاضلاب‌های شهری و پساب‌های خانگی و انواع آلودگی‌ها در رودخانه‌ها و پهنه‌های آبی بر میزان ماندگاری بچه ماهیان رها سازی شده تاثیرگذر است.

حسینی به اقدامی که در ماهیان استروژن برای ارزیابی ماندگاری آن صورت گرفت اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات تهیه شناسنامه ژنتیکی است که کشور روسیه در این زمینه عملکرد خوبی داشته است و ایران نیز بدنبال پیشرفت بیوتکنولوژی می‌باشد تا میزان ماندگاری که موضوع مطالعات تحقیقاتی و علمی است در این حوزه مدیریت شود.

وی تصریح کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ماهیان خاویاری که با سایز بیش از ۶ گرم رها سازی می‌شوند ۷۷ درصد ماندگاری بیشتری دارند.

وی خاطر نشان کرد: پایداری صید در ماهیان استخوانی و امکان تکثیر طبیعی با وجود نامناسب بودن رودخانه‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد صید انجام شده حاصل تکثیر مصنوعی است. امیدواریم با تلاشی که شیلات به‌عنوان حاکمیت با تامین مالی و حمایت از بازسازی ذخایر دارد شاهد پایداری برداشت در ماهیان استخوانی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.