حضور نداشتن محمد بن زائد آل‌نهیان، رئیس امارات در نشست سران کشورهای عربی در جده، بحث‌ها بر سر وجود اختلافات پشت‌پرده میان ریاض و ابوظبی را بار دیگر داغ کرده است.

در باب علنی‌شدن اختلافات ریاض با ابوظبی و تأثیر آن بر پرونده یمن؛ ائتلاف ضد یمنی فروپاشیده است؟

به گزارش قدس آنلاین، برخی گزارش‌ها حاکی است بن‌زائد در سفر اروپایی رسمی بوده، با این حال، پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی به تأثیر این اختلاف بر پرونده یمن پرداخت و این پرسش را مطرح کرد: آیا ائتلاف عربستان و امارات فروپاشیده است؟

راه متفاوت ریاض و ابوظبی درباره یمن

اصغر زارعی، کارشناس مسائل منطقه هم در گفت‌وگو با قدس با اشاره به این نکته گفت: ائتلاف تقریباً به بن‌بست رسیده و ایجادکنندگان ائتلاف علیه یمن چشم‌اندازی برای پیروزی در جنگ هشت ساله نمی‌بینند. از طرفی، تحولاتی که به‌تازگی در منطقه رخ داده همه و همه نشان‌دهنده این مسئله است که روزهای پایانی جنگ یمن فرارسیده است. زارعی با اشاره به بروز برخی اختلافات میان دو قطب اصلی ائتلاف علیه یمن، تأکید کرد: عربستان تلاش می‌کند به شکلی محترمانه و نرم، خود را از جنگ خارج کند. درواقع عقب‌نشینی عربستان در جنگ علیه یمن از یک سو و شرایط بحرانی سودان و نقشی که ریاض در سودان دارد از طرف دیگر، این کشور را زیر فشار قرار داده است. از سویی تغییر نگاه اتحادیه عرب به تحولات منطقه ازجمله پذیرش سوریه و در دستورکار قرار گرفتن روابط احتمالی ایران با اردن و مصر شرایط منطقه را به سمت و سویی برده که تداوم جنگ با یمن نه برای عربستان و نه برای امارات چه از نظر سیاسی و چه امنیتی و اقتصادی سودمند نخواهد بود.  زارعی با اشاره به این مسئله که اماراتی‌ها هنوز در برخی مناطق یمن به خصومت و درگیری‌ها ادامه می‌دهند، اظهار کرد: امارات از همان روزهای ابتدایی جنگ تلاش کرد منطقه باب‌المندب و جزایر و سواحل یمنی مشرف به آن را که یک منطقه راهبردی و حیاتی محسوب می‌شود و بخش قابل توجهی از تجارت غرب و شرق آسیا از این طریق صورت می‌گیرد تحت کنترل خود درآورد. این رویکرد امارات از همان ابتدا به مذاق عربستان خوش نیامد و ریاض به‌طورقطع اجازه چنین کاری را نخواهد داد. مسائل اقتصادی از جمله کشف چاه‌های نفتی در مرز دو کشور و تلاش برای تبدیل شدن به هاب اقتصادی - تجاری و گردشگری نیز یکی دیگر از مسائل مهمی است که به اختلاف دو طرف دامن زده است. وی ادامه داد: فراموش نکنیم مسئله‌ای که سبب شد ریاض و ابوظبی به یکدیگر بسیار نزدیک شوند وجود تهدید مشترک خودساخته از انقلاب اسلامی ایران بود. اما تحولات اخیر در منطقه و تغییر رویکرد برخی کشورها مانند قطر منجر به بروز برخی اختلافات در شورای همکاری خلیج‌فارس شد. اختلافاتی که در ادامه با سر باز کردن رقابت‌های سنتی رهبری جهان عرب بین عراق، عربستان و مصر درگرفت سبب شد نقش برادر بزرگ‌تری سعودی زیرسؤال برود. امروز هم شاهد بازگشت پیروزمندانه سوریه به اتحادیه عرب هستیم. درواقع با تغییر رویکرد در منطقه، چه در قبال ایران و چه در قبال سوریه، ائتلاف عربی علیه یمن که با مشارکت عربستان و امارات و برخی دیگر از کشورهای منطقه ایجاد شده بود عملاً دچار یک بحران هویتی شده و این ائتلاف را به فروپاشی نزدیک کرده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.