مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان اردبیل گفت: متاسفانه دشت اردبیل با کاهش شدید منابع آب‌های زیرزمینی مواجه است به‌طوریکه این دشت هم اکنون بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد.

دشت اردبیل ۸۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب دارد

به گزارش قدس انلاین، داور بستام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه در اثر مصرف بی رویه از منابع آب زیرزمینی و برداشت‌های اضافی و غیرمجاز در دشت اردبیل سالیانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب به این رقم افزوده می‌شود.

وی با اشاره به کاهش شدید بارش‌ها در دشت اردبیل افزود: متاسفانه در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه آن حدود ۲۰ درصد کاهش بارش را شاهد هستیم و این موضوع عاملی مهم در روند کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی است.

مدیریت بهره‌برداری و مصرف بهینه راهکار حفظ منابع آب

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب فرونشست زمین و تهدید زیرساخت‌ها خواهد شد، عنوان کرد: برای گذر از این بحران، تنها راهکار حفظ منابع آب موجود و در دسترس با مدیریت بهره‌برداری و مصرف بهینه در بخش‌های مختلف است.

بستام تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی عواقب بسیار بدی را در پی خواهد داشت و شور شدن منابع آب زیرزمینی از جمله این موارد است که نتایج غیرقال جبرانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: نقش مردم در حل مسائل اجتماعی و فرهنگی و چالش‌های موجود در جامعه بسیار مهم بوده و اعتقاد داریم با بیان دغدغه‌های موجود در بخش آب به مردم و در میان گذاشتن این چالش‌ها با آنها، بخش بزرگی از این موانع به فرصت تبدیل خواهد شد.

بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل با اشاره به مصرف بیش از ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی تشریح کرد: کشاورزان و بهره‌برداران این بخش با رعایت سقف پروانه بهره‌برداری از چاه‌ها، نصب کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌ها و عدم اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی می‌توانند در برون رفت از بحران آب نقش خود را ایفا نمایند.

وی  مشارکت مردم در صرفه‌جویی آب را یادآور شد و گفت: مردم همیشه پای کار هستند و با اطلاع از وضعیت موجود منابع آب، مشارکت خوبی در صرفه جویی آب خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.