رئیس جمهور روسیه با ارسال پیام تبریک به «رجب طیب اردوغان» به‌مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اظهار داشت که به همکاری‌های دوجانبه با آنکارا ادامه می‌دهد.

پوتین به اردوغان: پیروزی شما نشانگر قدردانی مردم ترکیه است

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور روسیه پیروزی «رجب طیب اردوغان» را در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه  تبریک گفت و اظهار داشت که به همکاری‌های  دوجانبه با آنکارا ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»،«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه یکشنبه شب پیروزی اردوغان را در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تبریک گفت. پوتین گفت، این پیروزی نشان می‌دهد که مردم ترکیه از سیاست خارجی مستقل اردوغان قدردانی می‌کنند.

پوتین در پیام خود اظهار داشت: «پیروزی در انتخابات نتیجه طبیعی کار فداکارانه شما به عنوان رئیس جمهوری ترکیه بود و گواه روشنی بر حمایت مردم ترکیه از تلاش‌های شما برای تقویت حاکمیت دولتی و اجرای سیاست خارجی مستقل است.»

رجب طیب اردوغان، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توانست اکثریت آرا (بیش از ۵۰ درصد) را بدست بیاورد و رئیس جمهور ترکیه باقی بماند. بر اساس آمار خبرگزاری آناتولی، پس از شمارش ۹۸.۰۶ درصد آرا، اردوغان توانست ۵۲.۱۲ درصد آرا و قلیچدار اوغلو ۴۷.۸۸ درصد آرا را بدست بیاورد.

اردوغان پس از قطعی شدن پیروزی‌اش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در جمع طرفدارانش در استانبول سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی گفت: «ما عاشقان استانبول بوده و مسیر خود را از این شهر آغاز کرده و از این شهر به مسیر خود ادامه می‌دهیم.»

رئیس جمهور روسیه در پیام خود به اردوغان گفت: «ما از مشارکت شما در تقویت روابط دوستانه روسیه و ترکیه و همکاری‌های متقابل سودمند در زمینه های مختلف بسیار قدردانی می‌کنیم.»

پوتین گفت که به پروژه‌های مشترکی مانند نیروگاه هسته‌ای «آکویو» ترکیه که توسط «روس اتم» ساخته می‌شود، اهمیت زیادی قائل است.

ترکیه و  روسیه  ساخت این نیروگاه را در سال ۲۰۱۹ در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد پیامدهای بالقوه مخرب زیست محیطی این نیروگاه آغاز کردند. هدف آکویو این است که با راه اندازی چهار رآکتور ۱۲۰۰ مگاواتی، ۱۰ درصد انرژی مورد نیاز  ترکیه را تامین کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی با تبریک پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، ابراز اطمینان کرد که در دوره پیش‌رو روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بر پایه پیوندهای مستحکم تاریخی، فرهنگی، دینی، حُسن همجواری، احترام متقابل و منافع مشترک دو ملت بیش از پیش تقویت و همکاری‌های نزدیک دو کشور در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام، شرایط مناسب‌تری برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه فراهم خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.