عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: معتقدم دولت نباید به این شکل با ارز بازی می‌کرد اما اگر حالا بخواهد ارز ترجیحی را قطع کند باید منتظر جهش قیمتی هم باشد.

هشدار نماینده مجلس نسبت به حذف ارز ٢٨۵٠٠ تومانی/ دوباره شوک قیمتی وارد می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، جبار کوچکی‌نژاد درباره شنیدن زمزمه‌هایی درباره حذف ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی کالاهای اساسی اظهار داشت: اگر دولت نسبت به حذف ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان اقدام کند به طور قطع قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند، قیمت کالاهایی که در سفره مردم است از جمله مرغ و برنج به شدت افزایش پیدا می‌کند و قیمت دارو بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: روز اول اجرای ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی خود آقای فرزین آمد و گفت اجرای این طرح حداقل تا دو سال ادامه پیدا می‌کند حالا اگر در این شرایط بخواهند ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی را قطع کنند قطعا دچار بحران می‌شویم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره حذف اجبار پتروشیمی‌ها برای فروش ارز صادراتی به نرخ ٢٨ هزار و ۵٠٩ تومان گفت: دولت ارز مورد نیاز را یا از فروش نفت تامین می‌کند یا از صادرکنندگان داخلی که ارز پتروشیمی‌ها و سایر کالاها با نرخ شناور به فروش می‌رسد اما دولت موظف است برای کالاهای اساسی همچنان ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی را اختصاص دهد و به طور قطع اگر ارز پتروشیمی‌ها ارز خود را به نرخ ٢٨ هزار و ۵٠٠ بفروشند ضرر و برای ورود ارز به کشور مقاومت می‌کنند. 

کوچکی‌نژاد ادامه داد: توجه داشته باشیم چه پتروشیمی‌ها و چه سایر صادرکنندگان را به ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان محدود کنیم باید دولت از طرف دیگر خوراک را هم به صورت یارانه‌ای در اختیار آنها قرار دهد . 

وی با تاکید بر اینکه آنچه که الان مهم است این است که دولت ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی را برای کالای اساسی حفظ کند، گفت: دولت یا باید از همان ابتدا نرخ ارز را شناور مدیریت شده اعلام می‌کرد و می‌توانست برخی از کالا را از طریق دیگری به صورت یارانه‌ای به دست مردم می‌رساند اما چندین نرخ را اعلام کرد حالا اگر بخواهد نرخ ترجیحی را حذف کند یک شوک اقتصادی دیگری وارد می‌کند. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: وقتی قیمت یک کالا افزایش پیدا می‌کند قیمت سایر کالاها هم متناسب با آن بالا می‌رود و این شوک تورمی واقعا قابل تحمل نیست. 

وی درباره انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا دولت برای کاهش فاصله نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز بازار آزاد به دنبال افزایش نرخ ترجیحی به ٣٨ هزار و ۶٠٠ تومان است و چرا نمی‌تواند نرخ دلار بازار آزاد را کاهش دهد، اظهار داشت : اگر قیمت نرخ دلار بازار آزاد کاهش پیدا کند، درآمد دولت هم کاهش می‌یابد و منابع دولت هم محدود است.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: معتقدم دولت نباید به این شکل با ارز بازی می‌کرد اما اگر حالا بخواهد ارز ترجیحی را قطع کند باید منتظر جهش قیمتی هم باشد. 

وی همچنین درباره اظهارات اخیر معاون اقتصادی رییس جمهوری مبنی بر انجام جراحی بزرگ اقتصادی، گفت: از این حرف‌ها زیاد زده شده است و در دوره انتخابات ریاست جمهوری هم گفته شد که جراحی اقتصادی انجام می‌شود که منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد اما الان دو سال از عمر دولت گذشته نتیجه جراحی‌ها چه بوده؟

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.