روسای جمهور آمریکا و ترکیه در مورد روابط دوجانبه و همکاری‌های مرتبط با ناتو گفتگو کردند.

یک روز پس از انتخابات ترکیه، بایدن با اردوغان گفتگو کرد

به گزارش قدس آنلاین، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی درباره روابط دوجانبه و همچنین همکاری در چارچوب ناتو برای تقویت امنیت فرا آتلانتیک گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «روسای جمهور دو کشور تعهد مشترک خود را برای ادامه همکاری به عنوان شرکای نزدیک برای تعمیق همکاری بین کشورها و شهروندان دو کشور ابراز کردند.»

به گفته کاخ سفید، آنها همچنین درباره آمادگی خود به عنوان متحدان ناتو برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، از جمله تقویت امنیت فرا آتلانتیک در نشست سران ناتو در ویلنیوس، گفتگو کردند.

ساعاتی پس از پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود پیروزی اردوغان را تبریک گفت و نوشته بود: «مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌ها به عنوان اعضای ناتو در رابطه با مسائل دوجانبه و چالش‌های مشترک جهانی هستم. بایدن اما گفت که هنوز با همتای ترکیه‌ای خود صحبت نکرده است.»

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه بایدن نیز در توییر خود نوشت: «به رئیس‌جمهور اردوغان تبریک می‌گوئیم و امیدواریم همکاری ما با دولتی که ملت ترکیه انتخاب کرده است، ادامه داشته باشد.»

مسئله عضویت سوئد در ناتو همواره یکی از مسائل مورد بحث در روابط آمریکا و ترکیه طی یک سال گذشته و همزمان با جنگ در اوکراین بوده است. نشست سران ناتو در سال ۲۰۲۳ قرار است به میزبانی ویلنیوس پایتخت لیتوانی در ۱۱ تا ۱۲ جولای برگزار شود و قبل از آن بایدن روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود که قبلاً با اردوغان درباره پیوستن احتمالی سوئد به ناتو گفتگو کرده و افزود که او قصد دارد هفته آینده به رایزنی با رئیس جمهور ترکیه ادامه دهد.

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه ۲۰۲۲ درخواست پیوستن به ناتو کردند، اما ترکیه بلافاصله از پیشنهادات آنها برای ورود به ناتو به عنوان بلوک تحت رهبری ایالات متحده جلوگیری کرد و از این کشورهای شمال اروپا خواست که سازمان‌های شبه نظامی کردی را به عنوان گروه‌های تروریستی اعلام کنند و افرادی را که متهم به تروریسم یا همدستی در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ هستند، تحویل دهند.

به منظور حل و فصل این مسائل، ترکیه، فنلاند و سوئد قبل از نشست ناتو در سال ۲۰۲۲ یادداشتی را امضا کردند که در آن گام‌های خاصی را که این دو کشور شمال اروپا باید از نظر ترکیه بردارند، تعیین کردند.

پارلمان ترکیه در ۳۰ مارس لایحه تصویب پروتکل عضویت فنلاند در ناتو را تصویب کرد. هلسینکی رسماً در ۴ آوریل به عنوان سی و یکمین عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی پذیرفته شد. با این حال ترکیه همچنان با عضویت سوئد در ناتو موافقت نکرده است. آنکارا اعلام کرده که سوئد به تعهداتش درباره مبارزه با گروه‌های تروریستی عمل نکرده و از این رو ترکیه هنوز با عضویت سوئد در ناتو موافقت نکرده است. عضویت هرکشور جدیدی در پیمان نظامی ناتو مستلزم رأی مثبت همه اعضای این پیمان نظامی غربی است و از این رو سوئد تا کنون بدلیل مخالفت ترکیه نتوانسته عضویت در ناتو را بدست آورد. درخواست سوئد برای عضویت در ناتو پس از شروع جنگ اوکراین مطرح شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.