۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 880175

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در پایان مأموریت خود با وزیر اقتصاد و بازرگانی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

اتمام ماموریت سفیر ایران در قرقیزستان

به گزارش قدس آنلاین، «سعید خرازی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در پایان ماموریت خود با «دانیار آمانگلدیف» وزیر اقتصاد و بازرگانی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین نتایج کار مشترک به مدت ۳ سال را جمع بندی و در مورد موضوعات موضوعی، وضعیت فعلی و چشم انداز روابط دوجانبه دو کشور گفت‌وگو کردند.

طرفین خاطرنشان کردند که تا به امروز شرایط خوبی برای توسعه و تشدید بیشتر همکاری‌ها فراهم شده، از جمله توافقاتی که برای بررسی موضوع تشکیل صندوق توسعه قرقیزستان و ایران حاصل شده است.

زمینه‌های همکاری بین مناطق دو کشور فراهم شد، فرصت‌هایی برای ایجاد همکاری در زمینه‌های پزشکی، حمل و نقل، لجستیک، انرژی و سایر زمینه‌ها ایجاد شد.

خرازی ضمن اشاره به تحولات روابط دو جانبه در مدت ماموریت در این کشور، همکاری‌های اقتصادی را یکی از بخش‌های مهم روابط دو کشور توصیف و بر اهمیت نقش کمیسیون مشترک اقتصادی در توسعه مناسبات تاکید کرد.

وی به تعویق ۴ ساله در برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک از اعلام آمادگی این کشور برای برگزاری سیزدهمین اجلاس در بیشکک ابراز خرسندی کرد.

دیپلمات به تحرکات صورت گرفته در ۳ سال گذشته در همکاری‌های اقتصادی از جمله تشکیل کمیته مشترک اتاق‌های بازرگانی، تقویت همکاری‌های استانی و برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک اشاره کرد و گفت: در بخش‌های انرژی، کشاورزی و بهداشتی فرصت‌های خوبی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

سفیر ایران در این کشور همچنین تاکید کرد که مسیر ایران را یکی از مسیرهای خوب برای اتصال قرقیزستان به آب‌های آزاد است و ابراز امیدواری کرد مشکل برقراری پروازهای مستقیم و همچنین ایجاد سازوکارهای بانکی به عنوان دو مانع گسترش مناسبات در اجلاس آتی کمیسیون مشترک بررسی و راهکارهایی برای آن خواهند یافت.

آمانگلدیف به نوبه خود نیز ضمن تشکر از سفیر ایران در این کشور به خاطر اقدامات و پیگیری‌هایی که در طول ماموریت خود برای ارتقا مناسبات میان دو کشور انجام داد، آمادگی کشورش را برای برگزاری هر چه بهتر سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی اعلام کرد.

وی با اشاره به پیشرفت اقتصادی ایران در صنایع مختلف و امکان تهیه بسیاری از کالاهای مورد نیاز قرقیزستان از این کشور، مسیر ایران را یکی از راه‌های اتصال این کشور به آب‌های آزاد دانست.

وزیر اقتصاد و بازرگانی این کشور با توجه به اتمام مطالعات امکان سنجی خط آهن چین-قرقیزستان و ازبکستان و آغاز عملیات اجرایی آن گفت: این خط آهن می‌تواند در گسترش ارتباطات حمل و نقلی بین دو کشور نقش مهمی ایفا نماید.

آمانگلدیف در پایان ملاقات برای خرازی آرزوی موفقیت کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.