مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال ۱۹۹هزار تن کود دولتی به استان اختصاص داده شده که شامل کودهای فسفاته، ازته و پتاسه هستند و بخشی از آن‌ها نیز توزیع شده است.

تخصیص ۱۹۹هزار تن کود دولتی به استان خراسان رضوی در سال جاری

به گزارش قدس خراسان، غلامحسین ساربان، معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی صبح امروز در همایش آموزشی ترویجی سبد کودی استان خراسان رضوی که با حضورتولید کنندگان کود از سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: در استان خراسان ۳.۵ میلیون هکتار زمین با استعداد کشاورزی داریم که از این مقدار، ۱میلیون و ۴۰۰هزار هکتار در اختیار کشاورزان است و به صورت سالیانه ۱میلیون هکتار زیر کشت است که ۷۲ درصد آن باغی و ۲۸درصد آن دیمی برآورد شده است.

۵۵درصد توفیقات کشاورزی به خاطر اقدامت به‌نژادی است

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ما به شدت دچار کم ابی هستیم و باید بتوانیم این بحران را مدیریت کنیم و تولید را ادامه بدهیم. در کنار تمام اتفاقات سال‌های اخیر، خدماتی برای مدیریت و نگه داشتن میزان تولید استان در سطح استاندارد انجام شده است. در سال‌هایی که روال عادی تولید داریم حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که از این میان ۶ میلیون تن در زراعت و باغبانی و ۱.۵ میلیون تن در دامداری است و به این ترتیب جزو شاخص‌ترین استان‌های کشور در بحث امنیت غذایی هستیم.

وی افزود: اما اتفاقاتی که رخ داد وضعیت را متفاوت کرد؛ یخبندان سال گذشته خاص استان ما بود. 8هزار و 250 میلیارد تومان خسارت ناشی از بروز یخبندان ۱۹ الی ۲۶ دیماه در اثر ورود سامانه پرفشار سیبری در خراسان رضوی، 18هزار و 100میلیارد تومان ناشی از وقوع پدیده خشکسالی، 3هزار و 250 میلیارد تومان خسارت در اثر پدیده سرمازدگی اواخر فروردین و اول اردیبهشت ۱۴۰۲ که عمدتا به شهرستان های شمالی استان وارد شده، در مجموع خسارات وارده به اضافه خسارات واره به منابع طبیعی، 30 هزار میلیارد تومان برآورد گردید؛ بدین معنی که بخش کشاورزی استان بیش از ۳۰ درصد منافع درآمدی خود را در سال زراعی جدید از دست داده است. با این حال اتفاقات مدیریت شده و تولید پیش رفته است. بخش اعظمی از مدیریت به اقدامات به نژادی و جایگزینی ارقام جدید برمی‌گردد.  ۵۵درصد توفیقات ما در بحث کشاورزی مربوط به بحث به نژادی است. ۴۵ درصد هم به اقدامات به‌زراعی برمی‌گردد که بخشی به تغذیه گیاهی اختصاص دارد.

مواد آلی در خاک استان پایین است

ساربان بیان کرد: ۱۸و ۵۰۰ نمونه خاک بدست ما رسید که بررسی‌ها نشان می‌دهد مواد الی خاک استان ما  پایین است و باید روی این بحث بیشتر کار کنیم و هرچه بیشتر کار کنیم، کارایی مصرف آب افزایش پیدا می‌کند. چراکه قلب خاک ماده الی است. ما معتقدیم آب مایه حیات است و خاک خود حیات. به همین خاطر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و خیلی به آن برسیم. بخشی از این رسیدگی با تامین کودهای شیمیایی صورت می‌گیرد. باید ۱۶ تا ۱۹ کود در اختیار گیاه قرار بدهیم و هر گیاه هم به عنصر خاصی نیاز دارد که باید تامین شود. ما توسط مجموعه بزرگ شرکت خدمانی حمایتی سه نوع کود دولتی فسفاته، پتاسه و ازته را در اختیار بخش قرار دادیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان گرانی کود است؛ بخش زیادی از کشاورزان ما نیاز خود را از بخش خصوصی تامین می‌‎کند اما توصیه ما این است که انچه دولت زحمت کشیده و تولید کرده را استفاده کنند. کود فسفات و پتاسی که ما داریم با نرخ حدود ۶۲۰ هزار تومان تولید می‌کنیم، براساس قیمت‌های جهانی ۴.۵ میلیون تومان قیمت دارد. ما سالانه حدود ۱۲هزار میلیارد بودجه می‌خواهیم تا بتوانیم کود را با این نرخ به دست کشاورز برسانیم. این منابع باید توسط دولت تامین شود. پیش از این منابع کودی گران قیمتی را از خارج از کشور تهیه می‌کردیم، اما در حال حلاضر باید متکی به داخل شویم. در بحث تولید هم مشکلی نداریم و در مقام صادرکننده هم حاضر شدیم.

هزینه کود در تولیدات کشاورزی زیر ۱۰ درصد است

وی افزود: شائبه‌ای شروع شد که کود را به محصولات اساسی به قیمت دولتی بدهیم و به سایر محصولات با قیمت گران‌تر. این طرح هنوز اجرایی نشده بود که اعتراضاتی از سوی کشاورزان آغاز شد. در نتیجه از سوی وزارت ابلاغ شد تا کود با قیمت دولتی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد. بنابراین این مساله گرانی برطرف شده است. عدد کل هزینه کود در تولیدات کشاورزی زیر ۱۰ درصد است. ما بخشی از درآمد کشاورزی را باید صرف زمین کنیم.

ساربان بیان کرد: قبل از آغاز سرما و یخبندان به همه اطلاع رسانی کردیم و کودی را معرفی کردیم که می‌تواند سرما را مدیریت کند. کشاورزانی که الان ۱۲ تا ۱۳تن محصول دارند، از این کود استفاده کردند. بعد از سرما هم می‌توان با نسخه‌ای خاص گیاه را احیا کرد. یخبندانی که در استان خراسان اتفاق افتاد و ۶ روز ماندگار بود، خسارت سنگینی را به بخش کشاورزی وارد کرد که عمده آن در بخش باغی بود. البته بخشی از افزایش قیمت‌های محصولات به افزایش هزینه‌های تولید برمی‌گردد. برای مثال هزینه حمل و نقل نسبت به سال‌های قبل چندین برابر شده است. بخشی دیگر نیز تحت کنترل ما نیست. سیبی که کشاورز کیلویی ۶هزار تومان می‎‌فروشد، شب عید با قیمت ۵۰هزار تومان به فروش رسید. این افزایش قیمت‌ها برای کشاورز محاسبه نمی‌شود.

در این نشست تعداد کشاورزان استان ۳۳۷هزار خانوار بهره‌بردار اعلام شد که جمعیت عظیمی از آن‌ها هنوز هم با علم روز دنیا هماهنگ نشده و آموزش ندیده‌اند. سطح فرهنگی افراد، کوچک بودن مزارع و قانع بودن افراد به تجهیزات قدیمی، موجب شده تا تکنولوژی به خیلی از مزارع راه پیدا نکند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درخصوص قطعی برق حوزه کشاورزی گفت: ما به جای اینکه در خصوص قطعی برق بیش از ۳۰۰هزار کشاورز را ناراضی کنیم، باید با بخش خصوصی مذاکره کنیم. اما خواسته ما به عنوان متولی این است که کشاورزان مراعات کنند، چون هنوز توافقی درخصوص قطعی برق صورت نگرفته است و با شرایط فعلی چاره‌ای جز خاموشی نیست. مصرف کنندگان شخصی می‌توانند با کاهش و صرفه جویی به کشاورزان کمک کنند. مظلومیت کشاورزی اینجا مشخص می‌شود که بخش صنعتی یک روز و بخش کشاورزی ۳ روز خاموشی دارد که گاهی اوقات خسارت‌هایی را هم در بحث آبرسانی و دامداری به دنبال دارد.

افزایش مصرف کود دولتی در استان با اقدامات ترویجی

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی در ادامه این نشست بیان کرد: در سال ۹۹ کودهای فسفاته ۱۹۹۳تن و پتاسه ۲۱۲۰ تن در کل استان مصرف شد. این ارقام فاجعه‌ای در میزان مصرف در آن سال بود. این مساله را به بخش تحقیقات هشدار دادیم و باتوجه به فرهنگسازی صورت گرفته، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، میزان مصرف را به ۱۰ هزار ۶۶۶ تن کود فسفاته و ۵هزار تن پتاسه رساندیم.

حسین عطایی افزود: در مقایسه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، در کودهای ازته ۱۶ درصد رشد، در فسفاته ۵۵ درصد و در  کودهای پتاسه ۲۷ درصد رشد داشتیم. این ارقام نشان می‌دهد که تلاش مضاعفی در بخش تحقیقات صورت گرفته است و جلوی افت تولید گرفته شده است. ضمن این که امسال ۱۹۹هزار تن کود دولتی به استان اختصاص داده شده که شامل کودهای فسفاته، ازته و پتاسه هستند. در این راستا میزان کود ازته در استان ۱۵۴ هزار و ۲۰۷ تن تعیین شده  که از این مقدار تاکنون حدود ۲۱ درصد توزیع انجام شده است. در بحث فسفاته ۳۰ هزار تن حدودا سهمیه تعیین کرده اند که از این مقدار ۱۴ درصد توزیع انجام شده است، در بحث پتاسه نیز ۱۳ هزار و ۶۹۳ تن سهمیه امسال را تعیین کرده اند که از این مقدار ۱۶ درصد تاکنون توزیع شده است.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و انتقال دانش فنی به کشاوزان؛ هدف برگزاری همایش

وی در خصوص هدف برگزاری این همایش عنوان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صد در صد دولتی و زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، در راستای تامین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی و با هدف اصلاح و بهبود نظام خدمت رسانی و بازاریابی کودهای کشاورزی، حذف واسطه ها و بهبود تولید و سهولت و دسترسی کشاورزان به انواع کود، با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان داخلی همایش‌های این چنینی را برگزار می‌کند. هدف ما این است تا دانش کارگزاران را به روز کنیم تا بتوانیم به  کشاورزان اطلاعات فنی هم ارائه کنیم؛ ضمن این که با شعار یک قدم تا خودکفایی قصد داریم از شرکت های دانش بنیان کشور حمایت کنیم. ایجاد سازوکارهای مناسب در خصوص دست‌یابی به طرح‌های خودکفایی کودهای کشاورزی، آشنایی کارگزاران و کشاورزان با جدیدترین محصولات دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، نیز از دیگر اهداف این همایش است. ایجاد چشم‌اندازی برای کالا و خدمات تولید داخل در حوزه کودهای کشاورزی، تقویت توان شرکت‌های تولید کننده کودهای داخلی و معرفی کودهای قالب مصرف همزمان با معرفی میزان مصرف برای محصولات، به کشاورزان از جمله اهداف دیگر این همایش است.

کشاورزان برای بررسی اصالت کودهای مصرفی هزینه کنند

در این نشست در خصوص تخلفات صورت گرفته در تولید و توزیع کودها بیان شد که سالانه نمونه‌هایی از کودها دریافت و آنالیز می‌شوند و اگر نمونه منطبق بر آنالیز ثبت شده در مجموعه نباشد و کمبودی وجود داشته باشد به شرکت تولید کننده جهت تولید و اصلاح مرجوع و از شرکت تولیدکننده شکایت می‌شود. اگر ماده مضری هم وجود داشته باشد کود از بین می‌رود. کارشناسان توصیه کردند که کشاورزان هزینه‌ای را برای آزمایش کود هم در نظر بگیرند و یا شماره ثبت محصول را به سامانه ۱۰۰۰۶۴۶۴۲۴  پیامک کنند تا از اصالت آن آگاه شوند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.