رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هواشناسی خراسان جنوبی گفت: اکنون ۹۹.۴۶ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی بوده و تنها ۰.۴۴ درصد مساحت استان از این نظر نرمال است.

خشکسالی بی امان در ۹۹ درصد مساحت خراسان جنوبی

به گزارش قدس انلاین، کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: مطابق با الگوی نقشه‌ها طی سه روز آینده به تناوب افزایش ابر، گاهی وزش باد و گرد و خاک قابل پیش بینی است.

وی با بیان اینکه از جمعه تا شنبه هفته آتی با تقویت اختلاف فشاری در سطح زمین وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه تشدید و تقویت می‌شود، تصریح کرد: دمای هوا نسبت به میانگین پنج تا شش درجه گرم تر شده و نسبت به شرایط عادی افزایش زیادی داشته است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه انتظار داریم تا جمعه و شنبه این روند ادامه داشته باشد، افزود: امروز و امشب به میزان گرمای هوا افزوده می‌شود.

نخعی با بیان اینکه از هفته آینده حدود دو درجه دما در استان کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به طور میانگین ۷۸ میلیمتر بارندگی در استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: همچنین از ابتدای سال آبی جاری به طور میانگین دمای هوا در خراسان جنوبی ۱.۲ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش یافته است.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی خراسان جنوبی از افزایش دما در فصل تابستان گفت و ادامه داد: در تیرماه انتظار بارندگی‌های پراکنده را در استان داریم.

نخعی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای هوا در نیمه تیر تا نیمه مرداد سال جاری یک تا ۲ درجه، نیمه مرداد تا اوایل شهریور یک تا یک و نیم درجه و در شهریور نیز یک درجه بالاتر از میانگین بلندمدت استان باشد.

وی اظهار کرد: از مجموع مساحت استان ، ۷۵ درصد خشکسالی شدید، ۱.۴ درصد شرایط خشکسالی خفیف، ۲۳ درصد خشکسالی متوسط و درصد کمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است.

نخعی با بیان اینکه پنج شهرستان استان ۱۰۰ درصد تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد، تصریح کرد: شهرستان‌های نهبندان و بیرجند بدترین شرایط و در مجموع در شرایط بحرانی قرار داریم.
وی با بیان اینکه به فرهنگ سازی اصلاح مصرف آب و اصلاح شبکه‌های انتقال آب در این شرایط نیاز داریم، یادآور شد: باید به سمت سازگاری با خشکسالی رفته و از مقابله دست برداریم چراکه کاهش نزولات جوی در دست ما نیست.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.