در نشست ستاد جمعیت استان خراسان رضوی از روزنامه قدس به واسطه انتشار گزارش‌های متعدد در حوزه جمعیت و فرزنداوری تقدیر به عمل آمد.

خراسان رضوی؛ رتبه دوم اعطای تسهیلات فرزندآوری در کشور/ تقدیر از روزنامه قدس برای فعالیت در حوزه جوانی جمعیت

به گزارش قدس خراسان، همایش اهدای جایزه جوانی جمعیت استان خراسان رضوی و نشست ستاد جمعیت استان، ظهر امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

اعطای ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری در سال گذشته

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در این نشست بیان کرد: امروز در سطح استان خراسان رضوی ۵۱هزار مادر باردار وجود دارد که ۳۵هزار و ۹۱۵ نفر آن‌ها تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. در استان درحال حاضر ۱۶۰هزار مادر شیرده، ۴۶هزار و ۳۶۹ مادر دارای ۲ فرزند یا بیشتر و ۲میلیون و ۶۰۵هزار مادر تک فرزند وجود دارد.

شیوا خوش‌نسب افزود: بیش از ۷هزار و ۹۰۰ مادر در استان تجربه بارداری فرزند چهارم به بعد را دارند. درحال حاضر ۷۰۰ مادر هم شناسایی شدند که ۲ فرزند و بیشتر دارند.

وی با اشاره به تسهیلات تشویقی فرزنداوری عنوان کرد: در سال گذشته، ۱۲۷هزار و ۱۱۴ تسهیلات فرزندآوری، مجموعا به مبلغ ۱۲میلیارد تومان پرداخت شده است. همچنین ۸هزار و ۱۲۷ مورد وام در راستای اجرای ماده ۲۰ قانون جوانی جمعیت پرداخت شد.

خوش‌نسب افزود: متوسط ولادت در استان ۱.۹ است. درحالی که این رقم در کشور ۱.۷ است. امروز در خراسان رضوی ۸۰هزار زن با تجرد قطعی داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اتاق رصد جمعیت استان بیان کرد: راه اندازی اولین موقوفه جمعیت کشور، تولید مستند با موضوع سقط جنین، تولید فیلم کوتاه با موضوع فرزنداوری، ثبت چند اختراع برای درمان ناباروری و... از جمله اقدامات مردمی در کنار تلاش دستگاه‌های اجرایی است.

غربی‌ها از پیر شدن ایران خوشحال می‌شوند

پس از آن مشاور عالی وزیر کشور، با بیان نکاتی درخصوص برنامه ریزی‌های غرب برای  کاهش جمعیت ایران و منطقه خاورمیانه، افزود: دنیا از اینکه ایران پیر شود خوشحال است. هنوز هم پای ما روی شانه‌های قدرتمند دهه شصتی‌ها و پنجاهی‌هاست. باوجود تمام اقدامات و برنامه ریزی‌ها، جمعیت غرب در مقابل ما دچار بحران نشده است.

محمداسماعیل اکبری بیان کرد: طبق آمارهای رسمی از سال ۷۴ تا کنون، هرجه نرخ سقط جنین بالاتر رفته، نرخ فرزنداوردی کاهش پیدا کرده است. در جواب سوالی که می‌گوید با وضعیت بد اقتصادی چطور افزایش جمعیت اتفاق می‌افتد باید گفت افزایش جمعیت موجب اصلاح مسائل اقتصادی می‌شود. این مساله را دانشمندان و محققان اثبات کرده‌اند و یکی از کشورهایی که به آن عمل می‌کند، اسرائیل است.

مسکن، رکن اصلی افزایش جمعیت

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در حوزه جوانی جمعیت بیان کرد: دست‌های پشت صحنه‌ای در عرصه جهانی وجود دارد که تلاش می‌کند جمعیت ایران کاهش یابد و پیر شود؛ بنابراین بر ما واجب است تا اقدامات لازم را برای رشد بهینه جمعیت انجام بدهیم.

یعقوبعلی نظری افزود: مسکن اصلی‌ترین رکن پیشبرد اهداف ازدواج و فرزندآوری است و در دولت سیزدهم مقرر شده است تا خانواده‌های با جمعیت بالا حتما صاحب خانه شوند. اولویت دولت در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت خانه و اعطای تسهیلات به خانواده‌های پرجمعیت است.

وی خطاب به فرمانداران شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی که به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشتند ادامه داد: بحث جوانی جمعیت فارغ از یک کار تشکیلاتی و ابلاغی، یک وظیفه ملی و تکلیفی اعتقادی است. باید خودمان را به انجام این وظیفه مکلف بدانیم.

درمان بیش از ۵هزار زوج نابارور

در ادامه نشست، کمیته‌های مختلف ستاد جمعیت خراسان به ارائه گزارش کار و فعالیت‌هایشان پرداختند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اقدامات حوزه بهداشت و درمان گفت: اگر بحران جوانی جمعیت ایران مهار نشود، تا پایان سال ۲۱۰۰ میلادی، جمعیت کشور به ۳۱ میلیون نفر خواهد رسید.

سید جواد حسینی اقدامات عملی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یادآور شد و عنوان کرد: برای جلوگیری از بروز بحران بیشتر و در حوزه معاونت بهداشتی، ۵ هزار و ۷۰۹ مورد درمان ناباروری در سال ۱۴۰۱ به ارزش ریالی ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان داشته ایم و تلاش میکنیم مسیر نرخ رشد جمعیت استانی را بهبود ببخشیم.

رتبه دوم تسهیلات فرزندآوری در کشور

مدیرکل امور دارایی خراسان رضوی نیز طی سخنانی به اقدامات مالی حوزه ازدواج و فرزندآوری در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اشاره داشت و گفت: ۷۰ هزار و ۵۹۴ تسهیلات ازدواج به ارزش ۱۰ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱  و همچنین ۶۰ هزار تسهیلات فرزندآوری به ارزش ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد که از این حیث پس از تهران، در رتبه دوم در کشور قرار داریم و با افزایش ۴۰ درصدی تعهداتمان مواجه شدیم.

رضا خواجه نائینی ادامه داد: در دو ماه نخست سال جاری تاکنون ۳ هزار و ۶۹۴ وام ازدواج به ارزش ۶۶۱ میلیارد تومان و ۴ هزار و ۷۰۰ وام فرزندآوری به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان پرداخته ایم.

در ادامه این نشست فرمانداران شهرستان‌های چناران و خلیل‌آباد نیز به طور خلاصه به تشریح اقداماتشان در راستای جوانی جمعیت پرداختند.

فرماندار چناران بیان کرد: نرخ باروری در این شهرستان ۲.۲۴ است. قانون و سیاست‌های خوبی در عرصه جوانی جمعیت داریم اما در بحث اجرا موانعی وجود دارد.

محسن مه‌آبادی افزود: در موضوع ثبت نام خودرو برای مادران و حساب وکالتی، برای همه خانواده‌ها امکان پذیر نیست و نمی‌تواند مشوق خوبی باشد. ضمن این که توصیه می‌کنیم بیمه سلامت در بحث ناباروری به دهک ۵ و ۶ ارتقا داده شود.

فرماندار خلیل آباد بیان کرد: راه‌اندازی مرکز نفس برای جلوگیری از سقط جنین باعث شد تا نرخ ناباروری در این شهرستان تا حد زیادی جبران شود.

مسعود یاوری افزود: تولید محتواهای رسانه‌ای، پیگیری تسهیلات قرض‌الحسنه فرزنداوری، برگزاری همایش جوانی جمعیت و جلسات آموزشی از جمله فعالیت‌های کمیته جوانی جمعیت در شهرستان خلیل آباد است.

روزنامه قدس مورد تقدیر استاندار خراسان رضوی قرار گرفت

در پایان جلسه ستاد جمعیت استان، از رسانه‌های ترویج دهنده فرهنگ ازدواج و فرزندآوری تقدیر شد که موسسه فرهنگی قدس با توجه به تهیه گزارش‌های متعدد در حوزه نرخ جمعیت، فرزندآوری، ازدواج، طلاق و... شایسته تقدیر شناخته شده و  علی یعقوبی، مدیر مسئول این روزنامه از سوی استاندار خراسان رضوی و مشاور عالی وزیر کشور در امور جمعیت مورد تحسین و تکریم قرار گرفت.

ضمن اینکه از خانواده‌های پرجمعیت، نخبگان حوزه جمعیت و نهادهای فعال در این حوزه نیز تقدیر به عمل آمد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.