مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام کمک ۳.۵ میلیارد دلاری کشورهای اروپایی به اوکراین درباره تحولات روسیه و شورش مسلحانه گروه واگنر اظهار نظر کرد.

اظهارات بورل درباره شورش واگنر در روسیه

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق سران این اتحادیه برای کمک ۳.۵ میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد.

کمک اتحادیه اروپا به اوکراین دو روز پس از تصویب یازدهمین بسته تحریمهای اقتصادی و مالی کشورهای اروپایی علیه مسکو اعلام شده است.

منابع مطلع در اتحادیه اروپا اخیرا گفته بودند که جوزپ بورل پیشنهاد اضافه کردن ۳.۵ میلیارد یورو به صندوقی را داده که برای تأمین مالی کمک‌های نظامی به اوکراین استفاده می‌شود.

به نوشته رویترز، این صندوق که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، برای کمک اتحادیه اروپا به کشورهای در حال توسعه جهت خرید تجهیزات نظامی طراحی شده است. اما اتحادیه اروپا پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، به سرعت تصمیم گرفت از آن برای ارسال سلاح به کی‌یف نیز استفاده کند.

به گزارش الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره شورش گروه واگنر در روسیه در روز شنبه نیز مدعی شد: ماحصل این اتفاقات ظرفیت نظامی روسیه را تضعیف می‌کند. 

بورل با اشاره به این موضوع همچنین ادعا کرد، نظام سیاسی در روسیه شکنندگی زیادی از خود نشان داد و این یکی از بزرگترین پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین است.

اظهارات بورل درحالیست که او در اولین واکنش به تحولات روسیه طی چند روز اخیر که «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر آن را رهبری می‌کرد گفته بود که این یک موضوع داخلی است و اتحادیه اروپا در آن مداخله نخواهد کرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز یک شنبه نقل از منابعی گزارش داد که چند روز قبل از شورش مسلحانه گروه واگنر در روسیه، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا شدیداً به این ظن رسیده بودند که وی در حال برنامه‌ریزی برای یک اقدام بزرگ علیه دولت روسیه است. با این حال آمریکا تصمیم گرفته مسکو را از آن مطلع نکند.

برخی ناظران سیاسی نیز میگویند که کشورهای غربی در زمینه سازی این شورش نقش داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.