در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، آلبوم موسیقی حیدرشاه با قطعاتی از نوازندگی ساز کُرنا از حیدرشاه نادری اِشکَفتَکی از استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

آلبوم موسیقی حیدرشاه در شهرکرد رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در این آیین با اشاره به جایگاه و قدمت موسیقی در نواحی عشایرنشین و همچنین در بین مردم استان گفت: موسیقی در تمام مناطق استان از کودکی با انسان عجین شده و از زمان بدو تولد تا زمان مرگ با مردم در ارتباط است.

احسان قائدی روز شنبه در آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی منطقه ۲ ایران در شهرکرد افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های که درسطح کشور اتفاق افتاده، تولید موسقی متعهد کاهش پیدا کرده و برخی آواها و نواها حفظ نشده است.

وی اظهارداشت: برای زنده نگهداشتن موسیقی در کشور باید سیاست جدید برای تولیدآثار موسیقی در جاهای مختلف به خصوص در چهارمحال وبختیازی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تهیه آلبوم موسیقی حیدر شاه افزود: حیدر شاه از اساتید استان است که تحصیلات آکادمی نداشته و کرونا و نی را به بهترین شکل نواخته است و در حوزه هنری انقلاب اسلامی این آثر به یک کار آلبومی تبدیل شده است.

 آلبوم حیدرشاه در برگیرنده قطعاتی با نوازندگی کرنای حیدرشاه نادری اشکفتگی است که از نوازندگان ساز و کرنا استان در دهه های گذشته ا ست.

ملودی‌های اجرا شده در این اثر ملودی هاو مقام‌های موسیقیایی استان است که با نوای کرنای حیدرشاه نادری به خوبی اجرا شده است.

این هنرمند در سال ۱۲۹۵ درروستا اشکفتگ دیده به جهان کشود و همراه پدرش که استاد محمدعلی از نوادگان محبوب و چیره دست کرنا و سرنا بود از کودکی ساز را از پدر آموخت و تمام دستگاه‌ها و مقام های را که پدر می‌نواخت در سینه ثبت و ضبط می‌کرد.

بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نوا ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌ صورت غیررقابتی، در روزهای ششم تا بیست و سوم تیرماه به میزبانی پنج استان گلستان (ششم تا هشتم تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار می‌شود.

در این جشنواره هنرمندان از استان‌های بوشهر ، چهارمحال و بختیاری، خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، فارس و اصفهان از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ تیرماه در فرهنگسرای شهرکرد به اجرای صحنه‌ای می پردازند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.