۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 891618

رسانه‌های عراقی در گزارشی به سفر اخیر علی باقری به عراق و بازدید از معروفترین خیابان بغداد پرداختند.

دیپلماسی مردمی؛ علی باقری در قلب بغداد

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور سیاسی اخیرا به بغداد سفر کرد و با مقامات ارشد عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و رایزنی کرد.

قدم زدن علی باقری در خیابان‌های بغداد و صحبت کردن با مردم عادی کانون توجه رسانه‌های عراقی قرار گرفت.

خبرگزاری براثا در مطلبی نوشت: مساله قابل توجه در سفر باقری به بغداد قدم زدنش در خیابان«المتنبی» به همراه محمد کاظم آل صادق، سفیر این کشور در عراق است که دلالت‌های زیادی به همراه دارد.

دیپلماسی مردمی؛ علی باقری در قلب بغداد

جهان دیپلماسی بر پایه زبان، برنامه ریزی و همچنین زبان اشاره است؛ بازدید مذاکره کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای از خیابان المتنبی و دیدارهای صمیمی و دوستانه با مردم عادی عراق و نوشیدن آبمیوه از بهترین و قدیمی‌ترین آبمیوه فروشی بغداد و همچنین بر سرکردن «سداره بغدادی»(نوعی کلاه) نشان دهنده روابط عمیق و گسترده میان دو ملت ایران و عراق است که سفیر آمریکا در بغداد هیچ گاه به آن نخواهد رسید.

دیپلماسی مردمی؛ علی باقری در قلب بغداد

مقامی که از آمریکا به عراق می آید نمی تواند از دیوارهای «منطقه سبز» بغداد خارج شود بلکه بعد از ترک فرودگاه بغداد خبر آمدنش‌ اعلام می شود، این درحالی است که مذاکره کننده ارشد ایران در بین شهروندان عراقی در قلب بغداد قدم می‌زند. این امر نشان دهنده تفاوت‌های گسترده در روابط با کشوری است که عراق را اشغال و حاکمیت آن را نقض و خون مردمش را بر زمین ریخت و کشوری که از حاکمیت عراق و پایان دادن به خونریزی ها دفاع کرد. این مساله نشان دهنده اشتراکات جغرافیایی ، سیاسی، تاریخی، دینی و بسیاری از مشترکات دیگر است اما اشغالگر آمریکایی حتی یک مورد اشتراک با عراقی‌ها ندارد.

تفاوت‌ها میان سفر دو شخصیت از دو کشور مختلف چقدر زیاد و گسترده است؛ مسافر مسلمان به فرهنگ عراقی‌ها احترام می گذارد و به دنبال تقویت این فرهنگ و ارزش های اسلامی است درحالی که مسافر اشغالگر به دنبال گسترش فحشا و فجور است. حضور مذاکره کننده ارشد ایران به همراه سفیر این کشور در خیابان المتنبی و گفت‌وگو با شهروندان عراقی پیامی به آمریکایی ها و کشورهای غربی حاضر در مذاکرات هسته ای دارد مبنی بر اینکه ما بر امت اسلامی تکیه کرده ایم؛ این سفر شکاف ها را از بین برد و دو ملت‌ را در یک مسیر قرار داد.

اماکن عمومی در عراق به ویژه خیابان «المتنبی» عمق تفکر و فرهنگ و تمدن این کشور است و قدم زدن علی باقری در آن نشانه ی احترام ویژه ایران به فرهنگ و تاریخ و تمدن عراق است. اگر دیپلماسی موفقیت‌آمیز ایران نبود، این سفر و بازدید مذاکره کننده ارشد ایران از خیابان های بغداد انجام نمی‌شد و می‌توان گفت که محمد کاظم آل صادق اولین کسی است که «دیپلماسی مردمی» را بنا نهاد.

دیپلماسی مردمی؛ علی باقری در قلب بغداد

گفتنی است؛ علی باقری که بعدازظهر دوشنبه گذشته برای دیدار با مقامات عالی رتبه بغداد  و شرکت در پنجمین  نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق به این کشور همسایه و مسلمان‌ سفر کرده، در این سفر با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر ، «عبداللطیف جمال رشید» رییس جمهور ، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی ، «محسن المندلاوی» معاون اول پارلمان عراق، «نوری مالکی» نخست وزیر سابق این کشور، «هادی العامری» و چندین شخصیت سنی و مسیحی در مورد روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل رایزنی و گفت‌وگو کرد. همچنین پنجمین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق با حضور باقری در بغداد برگزار شد. در این رایزنی ها، باقری و بحر العلوم، همتای عراقی اش برای تنظیم سند راهبردی بین دو کشور توافق کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.