در حالی که بحران اقتصادی ترکیه ادامه دارد و ارزش پول ملی این کشور روز گذشته نیز افت شدیدی را تجربه کرد، "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه در ادامه سفر خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس و پس از سفر دو روزه خود به عربستان و قطر، امروز (چهارشنبه) به شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی رفت.

ادامه بحران اقتصادی ترکیه؛ خیز ۴۰ میلیارد دلاری اردوغان در امارات

به گزارش قدس آنلاین، شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر ترکیه طی گزارشی با اشاره به میزان ۱۹ میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور تکیه و امارات در سال گذشته میلادی اعلام کرد: هدف از سفر اردوغان به امارات تلاش برای دستیابی به حجم تجارت دوجانبه ۴۰ میلیارد دلاری در افق پنج سال آینده می باشد.

بنا بر اعلام این رسانه، در چارچوب توافقنامه همکاری امضا شده بین آنکارا - ابوظبی، ایجاد حدود ۲۵ هزار شغل در امارات متحده عربی و ۱۰۰ هزار شغل در ترکیه در نظر گرفته شده است.

"سعید ثانی الظهیری" سفیر امارات متحده عربی در آنکارا روز گذشته در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی، ترکیه را یکی از ۱۰ شریک تجاری مهم کشورش ذکر کرد و گفت که کل تجارت غیرنفتی بین دو کشور نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۰ فراتر از ۱۱۲ درصد افزایش یافته است.

روابط دوجانبه میان ترکیه و امارات متحده عربی پس از چند سال تنش بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه و تحریم قطر توسط این کشور و اعلام حمایت ترکیه از دوحه، طی ۲ سال گذشته در حال ترمیم و بازگشت به وضعیت عادی بوده است.

دو کشور که از سال ۱۹۷۷ روابط دیپلماتیک آغاز کرده اند و در طول ۴۵ سال گذشته ترکیه به یکی از ۱۰ کشور شریک تجاری امارات متحده عربی تبدیل شده و سرمایه گذاری متقابل بین دو طرف به خصوص در حوزه گردشگری و فناوری نوین گسترش یافته است.

مناسبات دیپلماتیک بین امارات متحده عربی و ترکیه طی دو سال اخیر افزایش یافته به طوری که شیخ محمد زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی اواخر سال ۲۰۲۱ به طور رسمی به آنکارا سفر کرد و در ادامه این مناسبات، رییس جمهور ترکیه نیز اوایل سال گذشته میلادی به ابوظبی سفر و با رییس این کشور عربی دیدار و گفت وگو کرد.

رهبران دو کشور امارات متحده عربی و ترکیه در ماه مارس سال جاری میلادی نیز از طریق ویدئو کنفرانس باهم مذاکره کردند و در ادامه اردوغان و شیخ زاید با هدف "تقویت روابط راهبردی دو کشور و پیشبرد مشارکت های اقتصادی" در خردادماه امسال در شهر استانبول دیدار و گفت و گو کردند.

اردوغان و شیخ زاید ۴۰ روز پس از این دیدار، امروز در ابوظبی دوباره با هم دیدار کرده و در خصوص توسعه مناسبات و امضای برخی تفاهم نامه ای همکاری با همدیگر مذاکره کردند.

بنا بر اعلام شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر ترکیه، امارات متحده عربی صندوق ۱۰ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در ترکیه در نظر گرفته که نتیجه دیدارهای دوجانبه اردوغان و آل نهیان طی ۲ سال گذشته و توافقات امضا شده بین آنهاست.

بنا بر این گزارش، در دور قبل سفر رییس امارات متحده عربی به ترکیه، ۱۰ توافقنامه همکاری در زمینه جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم، تبادل اطلاعات، تاسیس بندر، صندوق تامین مالی، همکاری بین بورس اوراق بهادار ابوظبی - استانبول، همکاری بین بانک مرکزی امارات متحده عربی و ترکیه بین دو کشور امضا شد.

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر ترکیه، همکاری تجاری دو کشور در دو سال گذشته در حال گسترش بوده به طوری که همکاری تجارت غیرنفتی بین امارات و ترکیه بر اساس «توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع ترکیه و امارات» دنبال شده است.

امدادرسانی و ارسال کمک های نقدی و جنسی در جریان زلزله نیمه زمستان سال گذشته در ۱۱ استان جنوبی ترکیه نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور بود به طوری که رییس امارات متحده عربی در نخستین گام ۵۰ میلیون دلار و مادر وی نیز ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار کمک نقدی به ترکیه اهدا کرد.

ارسال ۵۸ هواپیمای امدادی متشکل از ۹۰۶ تن مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و چادر و ایجاد یک پل هوایی از دبی به استانبول برای رساندن کمک های اضطراری به زلزله زدگان ترکیه و سوریه و نیز اعزام سه تیم جستجو و نجات با ۱۳۴ نفر نیروی امدادی به منطقه زلزله زده ترکیه از جمله اقدامات حمایتی دولت ابوظبی در جریان این حادثه بود که موجب تعمیق روابط دو طرف شد.

ابوظبی در روزهای نخست زلزله ترکیه یک بیمارستان صحرایی ۵۴ تختخوابی و یک بیمارستان سیار ۲۰۰ تختخوابی در مناطق زلزله زده ترکیه دایر کرد که این کمک‌ها مورد تقدیر رییس جمهور ترکیه قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان امروز در جریان آخرین ایستگاه سفر خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس طی سفر رسمی به امارات متحده عربی رفته و قرار است در کاخ الوطن شهر ابوطبی با شیخ محمد زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی دیدار و مذاکره کند.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه، آلپ ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی، مهمد شیمشک وزیر خزانه داری و دارایی، یاشار گولر وزیر دفاع ملی، محمد فاتح کاچر وزیر صنعت و فناوری، عمر پولاد وزیر انرژی و منابع طبیعی، عومر چلیک و ظفر سیراکایا معاونان رئیس حزب عدالت و توسعه، خلوصی آکار، مصطفی وارانک، نورالدین نباتی وزاری سابق کابینه اردوغان و نمایندگان فعلی مجلس ترکیه، فخرالدین آلتون رییس سازمان ارتباطات ریاست جمهوری، هالوک گورگون رئیس صنایع دفاعی و حافظه غایه ارکان رییس بانک مرکزی ترکیه اردوغان را در سفر به امارات متحده عربی همراهی می کنند.

رهبران دو کشور که دیداری دوجانبه خواهند داشت و در ادامه این سفر در مراسم امضای این توافقنامه‌ها همکاری بین دو کشور شرکت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.