«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای گذشته، نسبت به تمایل بولیوی برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی کرده است.

آمریکا، نگران رسیدن پهپادهای ایرانی به مکزیک

به گزارش قدس آنلاین، دلشوره‌های آمریکا، در دوران گذار نظم جهانی، یکی  دو تا نیست و حالا با گذشت ۱۲ سال از تصویب راهبرد ۱۸۰روزه اوباما برای نظارت و مقابله با توسعه همکاری‌های کشورهای نمیکره‌ غربی، مقامات کاخ سفید ایالات متحده را منزوی تر از قبل می‌بینند.

نگرانی آمریکایی‌ها درحالی مطرح شده که ادموندو نوبیو، وزیر دفاع بولیوی که به‌تازگی به تهران سفر کرده، روز گذشته و در پی انتقاد آرژانتین از دولت کشورش درباره توافقی دفاعی برای خریداری پهپادهای ایرانی گفته است بولیوی برای دفاع از مرزهای خود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کسب فناوری پهپادی ایران علاقه‌مند است.

نگرانی دولت آرژانتین از توسعه همکاری‌های دفاعی ایران و بولیوی بیانگر استرس ایالات متحده و اتحادیه اروپا از توسعه میدان ژئوپلتیکی قدرت‌های نوظهور به نزدیکی مرزهای سیاسی و اقتصادی آن‌هاست.

 آمریکایی‌ها می‌گویند: اولویت ایران در فروش تسلیحات توسعه بازار است و فعلاً خبری از توسعه حضور نظامی تهران در نیم‌کره غربی نیست. 

چرا آمریکا وحشت‌زده است؟ 
یک استاد اقتصاد دانشگاه تریساکتی جاکارتا ناکارآمدی فشارهای غرب به ویژه آمریکا به ایران اسلامی را اصلی‌ترین دلیل وحشت‌زدگی آمریکایی‌ها عنوان کرده است.

راندی شکسپیر خطاب به مقامات ایالات متحده با اشاره به موفقیت ایران در توسعه اقتصاد غیردلاری با قاره‌های مختلف می‌گوید: ابتکار عمل ایران در آمریکای لاتین و آفریقا توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی با هدف دور زدن تهدیدات امنیتی است که آمریکا برای تهران ایجاد می‌کند. شکسپیر تصویب قانون «مقابله با ایران در نیمکره غربی» را دلیل نگرانی آمریکا نسبت به توسعه حضور نیروهای مقاومت تا مرزهای مکزیک می‌داند.  

خط کشی آمریکای لاتین با استکبار 
حجت‌الاسلام روح الله ماهری کارشناس روابط ایران و آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه نگرانی آمریکا نسبت به حضور ایران در حیاط خلوت ایالات متحده مسبوق به سابقه است، گفت: مقامات کاخ سفید به اشتباه فکر می‌کنند فرمانروای نیم کره‌ غربی هستند.

وی با اشاره به طرح سنای آمریکا در سال ۲۰۱۷ برای تحقیق در خصوص فعالیت‌های ایران در آمریکای لاتین و هزینه‌کرد سنگین آن‌ها در این زمینه گفت: دولت آمریکا دهم ماه می همان سال گزارش ۲۶ صفحه‌ای شرح فعالیت‌های ایران در نیم کره غربی را به مجلس سنا ارائه داد که به فراخور آن، آمریکا تصویب و اجرای طرح‌های ضدایرانی را در دستور کار خود قرار داد که البته موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت، خرداد و تیر سال جاری، ماهیانه دست‌کم یک طرح ضدایرانی توسط ایالات متحده تصویب شده است، گفت: موضع‌گیری‌ها در خصوص سفر دکتر رئیسی  به آفریقا و آمریکای لاتین به منظور منع گسترش هم افزایی‌های مقاومت از آمریکای لاتین تا غرب آسیاست؛ زیرا فرهنگ ضداستعماری آمریکای لاتین با مقاومت ملت‌های مظلوم عجین شده است.

وی اهدای کتاب ضداستکباری «شریان‌های باز آمریکای لاتین» توسط «چاوز» به اوباما در زمان ریاست جمهوری‌ وی را روایتگر خط کشی مستمر ملت‌های آن منطقه با استکبار اروپا و آمریکا دانست.

ماهری بیان کرد: تشکیل بلوک اقتصادی «نرکوسور» از سوی جریان ضدآمریکایی نیم کره‌ غربی به دنبال جداکردن اقتصاد آمریکای لاتین از آمریکای شمالی است که در نهایت منتهی به استقلال اقتصادی آن نواحی و توسعه روابط با کشورهای دوست نظیر ایران شده است.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها قائل به پذیرش جهان چند قطبی نیستند اما قدرت دولت در آمریکای لاتین رو به تزاید است و در آینده نه چندان دور کاخ سفید قادر به کودتا و تولید ناامنی و حذف دولت‌ها نخواهد بود؛ چراکه مردم آن نواحی با جدیت به حمایت از دولت‌های ضد استکباری بلند شده‌اند.

این کارشناس در پایان با بیان اینکه آمریکای لاتین نقشی تعیین کننده در آینده معادن و امنیت غذایی جهان دارد، گفت: توسعه همکاری‌های دفاعی ایران با آن نواحی منجر به افزایش امنیت‌ آن‌ها، پایان تسلط غرب و تضمین کننده تجارت و رشد دوجانبه یا چندجانبه در مسیر هم افزایی‌های خارجی خواهد شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.