دولت‌ها یکی پس از دیگری آمدند و رفتند اما آنچه نصیب مردم گلستان ‌شد ناامیدی و یاس از برداشتن قدم‌های روبه‌جلو برای کاهش مشکلات و کمبودها بود. اما دولت سیزدهم که روی کار آمد ماجرا تغییر کرد. گام‌های بلند و موثر یکی پس از دیگری برداشته شد و ورق برای گلستانی‌ها برگشت.

حرکت شتابان دیار استرآباد به سمت گلستان‌شدن

به گزارش قدس آنلاین، پایین‌بودن میانگین درآمد سرانه، وجود هزاران طرح‌ نیمه‌تمام، کم‌توجهی به فراهم‌کردن زیرساخت‌های ضروری و استفاده ناصحیح از ظرفیت‌های معدنی، طبیعی، تاریخی و اقوام، از جمله مشکلات و کمبودهای گلستان قبل از شروع به‌کار دولت سیزدهم بود که کمتر کسی حل آن در زمانی کوتاه را انتظار می‌کشید.

نیاز فراوان به اعتبار برای به سامان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام، نبود اراده حل زیرساختی مشکلات در برخی دستگاه‌ها و گرفتارشدن روحیات برخی مدیران به شرایط روزمرگی، موانع جدی و مهم گذر از روزهای دشوار گلستان پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم بود اما در شرایطی که کمتر کسی امیدوار به برداشتن این مانع‌ها بود، آرام آرام مشکلات کمتر شد.

به‌ثمر نشستن برخی طرح‌ها که پس از گذشت افزون بر یک دهه امید کمی برای اجرای آن وجود داشت، تاکید بر برنامه‌محوری و داشتن چشم‌انداز بلند مدت برای طرح‌ها به جای گرفتارشدن در تله روزمره‌گی، استفاده حداکثری از مدیران توانمند و متخصص جوان و بومی و تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های گلستان در مسیر رسیدن به توسعه پایدار و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی، گوشه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم در گلستان است.

چشم‌انداز طولانی مدت برخی طرح‌ها و نیاز برخی پروژه‌ها به دوره زمانی بیشتر برای تکمیل و رسیدن به بهره‌وری، امید را در ساکنان گلستان ایجاد کرده که با ادامه ریل‌گذاری دولت سیزدهم، تا چند سال آینده رنگ و بوی محرومیت و کاستی‌های پنهان مانده در پس تصویر سبز گلستان برای همیشه از میان خواهد رفت.

معجزه سفر

دور اول سفر استانی رییس جمهور، آورده‌های فراوانی برای گلستان داشت و با تزریق به‌موقع و هدفمند اعتبارات، طرح‌های راکد و فراموش‌شده، یکی یکی به مرز افتتاح و بهره‌برداری رسید و یا گره کور برخی طرح‌ها در عین ناباوری باز شد.

در این سفر که ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ انجام شد، اعتبار تعهد درنظر گرفته شده برای دستگاه‌های مرتبط استان برای سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، افزون بر ۵۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال شامل ۲۹ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تعهد سازمان برنامه و بودجه و ۱۱ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال برای دستگاه‌های اجرایی از محل منابع داخلی داخلی از جمله فروش اموالبود و قرار شد باقیمانده تعهد هم از طریق سایر منابع از جمله اعتبارات داخلی و تبادل نفت و ماده ۵۶ تامین شود.

طبق اعلام رییس پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان تاکنون ۳۷ مصوبه سفر دور نخست رییس جمهور به گلستان از محل اعتبارات تعهدی و تخصیص یافته برای سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به طور کامل انجام شده و نتیجه آن پیشرفت ۱۰۰ درصدی ۲۲ پروژه است.

عفت همدم افزود: تاکنون در مجموع افزون بر ۴۱ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال از اعتبار مصوبه‌های سفر رییس جمهور به گلستان برای اجرای طرح‌های زیرساختی به استان اختصاص داده شده که معادل ۷۷ درصد از اعتبارات تخصیصی سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تخصیص اعتبار صورت گرفته با ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت نیرو به ویژه شرکت آب منطقه‌ای ( ساخت نرماب مینودشت)، هشت هزار و ۴۰ میلیارد ریال به دستگاه‌های زیرمجموعه جهادکشاورزی، هفت هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال به دستگاه‌های زیرمجموعه راه و شهرسازی و ۲۲۰ میلیارد ریال به وزارت بهداشت و درمان بوده است.

حرکت شتابان دیار استرآباد به سمت گلستان‌شدن

همدم همچنین از رشد تخصیص اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه در این دو سال مالی برای اجرایی شدن مصوبه‌های سفر دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برای این سازمان تعهد ۲۹ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی در نظرگرفته شده بود، در حالی که تاکنون این سازمان ۳۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و بیش از تعهد را برای اجرای پروژه‌های ملی و استانی تخصیص داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل فروش اموال و مولدسازی توسط دستگاه‌های مرتبط تخصیص داده شده است.

به گفته همدم سفر دور نخست دولت سیزدهم به استان گلستان که ۱۳ اسفندماه سال ۱۴۰۰ انجام شد، ۱۱۵ مصوبه برای شتاب در توسعه این استان شمالی با پیش بینی برآورد جذب اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۴ شامل ۲۶۰ هزار میلیارد ریال به‌علاوه ۴۵۰ میلیون یورو برای افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد کتول، هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وام قرض الحسنه و ۱۲۹ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال وام بانکی در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۱۳ هزار و ۷۰ میلیارد ریال از این اعتبار سفر دولت سیزدهم به گلستان برای اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی استان دیده شده است.

به ثمرنشستن مصوبات سفر

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گلستان هم گفت: باگذشت حدود ۱۷ ماه از سفر رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان، اکنون شاهد به ثمر رسیدن مصوبات این سفر یکی پس از دیگری هستیم.

هادی احمدی افزود: اجرای پروژه پتروشیمی گلستان پس از ۱۸ سال بلاتکلیفی، پیشرفت ۸۰ درصدی طرح احیای خلیج گرگان و نزدیک شدن به آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده، اجرایی کردن منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون و تکمیل سد نرماب چهل چای که آب آشامیدنی ۵۵۰ هزار نفر از اهالی شرق استان را تامین می‌کند بخشی از مصوبات درحال اجرای سفر رییس جمهور است.

وی اضافه کرد: سفر پر خیر و برکت سفر رییس دولت سیزدهم در ۱۳ اسفند سال گذشته مصوبات دیگری هم در بخش‌های مختلف زیرساختی و آب و برق داشت که عملیات اجرایی بسیاری از آنها شروع شده و پیشرفت فیزیکی خوبی نیز دارند.

احمدی یادآور شد: مردم در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ به آیت‌الله رییسی اعتماد کردند و انتظار آن‌ها هم رفع مسائل و مشکلات کشور در بخش‌های مختلف است که با کار و تلاش شبانه روزی دولت و کارگزاران آن اقدامات خوبی در جهت پاسخ به مطالبات مردم انجام شده و مشکلات یکی پس از دیگری رفع خواهد شد.

حرکت شتابان دیار استرآباد به سمت گلستان‌شدن لایروبی خلیج گرگان

پس از به روی کار آمدن دولت سیزدهم و به ویژه پس از سفر رییس جمهور به گلستان، اعتبارات خوبی در بخش های مختلفی به استان تزریق شد که بر اساس برخی برآوردها، حجم اعتبارات تزریقی حدود ۱۸ برابر اعتبارات یکسال گلستان است .

یکی از وقایع حایز اهمیتی که پس از سفر آیت الله رییسی به گلستان اجرایی شد، مشارکت هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در پروژه های مختلف گلستان مانند آب شیرین‌کن ، زهکشی و توسعه نیروگاه برق بود که آغاز آن با ابَرپروژه پتروشیمی گلستان اتفاق افتاد تا یکی دیگر از قول‌های دولت صادق الوعده به ثمر بنشیند.

استاندار گلستان معتقد است : از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم و پس از کامل‌شدن تیم مدیریتی استان، پایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای جبران کمبودها و سرعت‌گرفتن قطار استان بر روی ریل توسعه، آینده روشنی را برای گلستان رقم خواهد زد.

علی‌محمد زنگانه گفت: پتروشیمی گلستان یکی از بن‌بست های توسعه استان بود که با تفویض اختیار رئیس قوه قضاییه به رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان سرعت گرفت و موانع پیچیده آن مرتفع شد.

وی ادامه داد: اجرای پروژه پتروشیمی گلستان ۴۰۰ هزار میلیارد ریال به درآمد ناخالص استان اضافه می کند و با توجه به اینکه در ابتدای ورود به استان درآمد ناخالص گلستان ۵۶۰ هزار میلیارد ریال بود و برای رسیدن به درآمد سرانه میانگین مردم کشور در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۲ هزار و ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری هستیم این پروژه تاثیرگذار است.

به گزارش قدس آنلاین، با تکمیل و بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک تولید خواهد شد که با توجه به اینکه گلستان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود می‌تواند نیازهای این استان را برآورده کند.

مازاد تولیدات این واحد پتروشیمی می‌توانند نقش موثری در افزایش صادرات گلستان ایفا کرده و بر اساس برآوردها ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی استان افزایش می‌یابد.

علاوه بر اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی گلستان با بهره برداری از این واحد درآمد سرانه خانوارهای گلستانی هم به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

تلاش دولت سیزدهم برای ترسیم نقشه راه اجرایی و سرمایه‌گذاری برای از سرگیری پروژه نیمه‌کاره پتروشیمی گلستان علاوه بر رضایت حدود ۱۰۰ هزار سهامدار این مجموعه، رسیدن به توسعه پایدار استان را نیز در دسترس‌تر کرد.

زنگانه گفت: با ورود هلدینگ خلیج فارس به پروژه پتروشیمی گلستان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام می‌شود که نتیجه آن ایجاد ۲ هزار شغل مستقیم و سه هزار شغل غیرمستقیم است.

زنگانه اضافه کرد: نقش آفرینی هلدینگ خلیج فارس در پتروشیمی گرگان و سرمایه گذاری در این صنعت بزرگترین سرمایه گذاری در تاریخ استان گلستان تلقی می‌شود.

استاندار گلستان با اشاره به فرصت طلایی جبران کمبودها از محل سفر استانی رییس جمهور گفت: دولت به تمام تعهدات سفر به گلستان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عمل کرد.

وی با اشاره به این که سرانه درآمد ساکنان این استان نصف میانگین کشوری است، گفت: برنامه ریزی شده که این سرانه از ۵۶ هزار میلیارد تومان فعلی در افق ۱۴۰۴ به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان برسد.

چشم‌انداز طولانی مدت برخی طرح‌ها و نیاز برخی پروژه‌ها به دوره زمانی بیشتر برای تکمیل و رسیدن به بهره‌وری، امید را در ساکنان گلستان ایجاد کرده که با ادامه ریل‌گذاری دولت سیزدهم، تا چند سال آینده رنگ و بوی محرومیت و کاستی‌های پنهان مانده در پس تصویر سبز گلستان برای همیشه از میان خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.