آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر زنگ خطر را درباره به خطر افتادن امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین به سبب تشدید درگیری‌ها در نزدیکی این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا به صدا در آورد.

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تهدید نیروگاه زاپروژیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، کارشناسانش در محل نیروگاه برق هسته‌ای «زاپروژیا» صدای چند انفجار را در یک هفته گذشته در نزدیکی این نیروگاه شنیده‌اند که حاکی از افزایش فعالیت نظامی در منطقه است اما آسیبی به این نیروگاه وارد نشده است.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای هشدار داد: «من شدیدا نگران خطرات احتمالی پیش روی این نیروگاه همزمان با افزایش تنش نظامی در منطقه هستم.»

گروسی گفت، آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی مطلع شده که تعداد کارمندان نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا موقتا به دلیل نگرانی در خصوص افزایش فعالیت نظامی در منطقه به سطح حداقلی کاهش یافته است.

گروسی بیان داشت: «صرف نظر از هر اتفاقی که در منطقه جنگی و در هر کجای آن بیفتد، همه از وقوع یک حادثه هسته‌ای خواهند باخت و من درخواست دارم برای اجتناب از رخ دادن چنین حادثه‌ای همه احتیاط‌های لازم در پیش گرفته شوند.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این چند بار نسبت به احتمال انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو در محل نیروگاه زاپروژیا در نتیجه درگیری‌ها اظهار نگرانی کرده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا یکی از ۱۰ نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان و در منطقه‌ای همنام با خودش در جنوب شرق اوکراین که بخشی از آن در کنترل روسیه است، قرار دارد.

با وجود آنکه شش راکتور این نیروگاه از ماه‌ها قبل خاموش بوده‌اند اما این نیروگاه به برق و پرسنل متخصص به منظور فعال نگه داشتن سامانه‌های خنک کننده حیاتی و اجرای دیگر تدابیر ایمنی نیاز دارد.

درگیری‌ها در نزدیکی این نیروگاه، بارها در روند تامین برق آن اختلال ایجاد کرده و به نگرانی ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه با فاجعه سال ۱۹۸۶ نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در شمال اوکراین قرار داشت، دامن زده است.

اواسط مرداد ماه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ‌نظامیان اوکراینی قصد داشتند با پهپادها به تاسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا حمله کنند که به گفته مقام‌های روس این حملات پهپادی اوکراین دفع شدند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.