معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: شهر ملک‌آباد ۴ هزار نفر جمعیت دارد که شب گذشته میزبان بیش از ۵۰ هزار نفر زائر بود، این موضوع بزرگی است و من از تک تک این افراد تشکر و قدردانی ویژه دارم. 

میزبانی مردم ملک‌آباد از ۵۰ هزار زائر پیاده در یک شب

به گزارش قدس خراسان، ششمین نشست خبری "قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی" با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری، دبیر ستاد خدمات سفر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر امور شهری و مدیرکل دفتر امور روستایی، مدیرکل فرودگاه، مدیر کل راه آهن، معاون عمران وحمل ونقل شهرداری مشهد، مدیرعامل محترم سازمان پایانه‌های مسافربری مشهد و مدیر عامل اتوبوسرانی مشهد با محوریت کمیته حمل و نقل و کمیته شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در پایانه مسافربری امام رضا(ع) برگزار شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: در روز ۲۱ شهریورماه میزان ورودی زائر ۲۱۸ هزار و ۲۴۴ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد رشد داشته است. 

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: از این تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۵۸ نفر یعنی ۶۸ درصد با وسیله نقلیه شخصی، ۳۷ هزار و ۶۰۵ نفر یعنی ۱۷ درصد با وسیله نقلیه عمومی جاده‌ای، ۲۰ هزار و ۷۲۴ نفر یعنی ۹ درصد ریلی و ۱۱ هزار و ۳۵۷ نفر یعنی ۵ درصد هوایی سفر کردند. مجموعه اسکان شب ۲۱ شهریورماه ۵۲۷ هزار و ۱۹۱ نفر بوده است. 

وی عنوان کرد: ۷۷ درصد ظرفیت اسکان ما که حدود ۷۰۰ هزار ظرفیت دارد، شب گذشته به اتمام رسید و امیدواریم مجموعه ظرفیت‌ها در روزهای باقیمانده آماده‌سازی شود. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تصریح کرد:  شهر ملک‌آباد ۴ هزار نفر جمعیت دارد که شب گذشته میزبان بیش از ۵۰ هزار نفر زائر بود، این موضوع بزرگی است و من از تک تک این افراد تشکر و قدردانی ویژه دارم. 

گنابادی‌نژاد با اشاره به رویکرد کارگروه ملی زیارت از ابتدای دولت سیزدهم تصریح کرد: در ۱۲ سالی که از ایجاد کارگروه ملی زیارت می‌گذرد، در سه دولت ۱۰ جلسه، اما در دو سال اخیر دولت سیزدهم چهار جلسه برگزار شده که در همه دولت‌های قبلی بی‌سابقه است. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: در تمام جلسات دولت سیزدهم موضوع آزادراه حرم تا حرم مطرح شده و مصوباتی داشتیم. در ۸ شهریور که کارگروه ملی زیارت برگزار شد، مصوبه این بود که گزارشی از آخرین وضعیت عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم تهیه، جلسه‌ای برگزار و تصمیم‌گیری لازم انجام شود. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: سال گذشته در دهه پایانی صفر و نوروز مشکلی برای بازگشت زائران نداشتیم، اما در اربعین مشکلات زیاد بود. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشکلی نداشته باشیم.

ساماندهی خودروهای سواری شخصی فعال در حمل‌ونقل جاده‌ای به عهده کیست؟

خودروهای سواری شخصی فعال در حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از موضوعاتی بود که خبرنگاران به آن اشاره کردند و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ساماندهی آنها را در دهه پایانی صفر طنز خواند و آنها را ظرفیتی برای برطرف کردن نیاز حمل و نقلی در این روزهای پیک مسافر برشمرد؛ پاسخی که با واکنش خبرنگار قدس خراسان همراه بود و در زمینه ساماندهی این خودروها و نظارت بر قیمت‌هایشان مطالبه جدی کرد و البته پاسخ مدیر کل راهداری این بود که طبق قانون در حوزه مسئولیت های راهداری نیست! 

خبرنگار ما وقتی با این پاسخ مواجه شد، حل این موضوع را که با جان و مال مردم مرتبط است از معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خواستار شد. 

گنابادی نژاد ضمن تایید این مطالبه به حق، تصریح کرد: مجموعه‌ای مجاز به فعالیت است که از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مجوز بگیرد. سازمان راهداری مسئول صدور مجوز برای شرکت‌ها و مجریان ذی‌صلاح است. اگر مجموعه‌ای فاقد مجوز باشد باید به دستگاه انتظامی و قضایی گزارش شود. ساماندهی این خودروها در دهه پایانی صفر انتظار درستی است که باید انجام شود.

افزایش ۱۴ درصدی تعداد زائران دهه آخر صفر

مدیرکل راهداری خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست، گفت: بعد از اربعین حسینی اقدامات لازم برای دهه آخر صفر بی وقفه آغاز شد، برآوردی که انجام شده حدود حداقل ۱۵۰ هزار  زائر پیاده وارد مشهد می‌شوند.

جعفر شجاعت افزود:  از روز بعد اربعین تا ساعت ۲۴ روز ۲۱ شهریور ماه، آمار ورودی به استان بیش از یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۷۵۴ نفر است که نسبت به سال گذشته به لحاظ تعداد وسیله نقلیه ورودی یا سفر ۲۰ درصد و از به لحاظ تعداد مسافر ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. 

وی گفت: از این میزان ورود زائران به مشهد  ۷۱.۸ درصد  از طریق خودروی شخصی، ۱۲.۴ درصد حمل و نقل عمومی جاده ای، ۱۰.۷ درصد حمل و نقل ریلی و ۵.۱ درصد حمل و نقل هوایی است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که اوج ورود زائر به مشهد مقدس در مسیر چناران به مشهد در روز ۲۲ شهریور ساعت ۱۶ تا ۲۰ و بیست و سوم شهریور ماه ۱۶ تا ۱۹ باشد و  ترافیک سنگینی در این محور ایجاد شود.

شهامت ادامه داد: در مسیر مشهد به چناران روز ۲۴ شهریورماه ساعت ۱۷ تا ۲۰ و روز ۲۵ شهریور ساعت ۱۵ تا ۱۹ حجم ترافیک سنگین باشد. 

وی متذکر شد: براورد ما این است در مشهد مقدس به بیش از ۲ هزار و ۷۶۰ دستگاه اتوبوس برای سرویس‌دهی به زائران برای برگشت نیاز داریم که از این تعداد یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه در استان قابل تامین است و هزار و ۶۶۰ دستگاه ناوگان فوق العاده‌ای است که از سایر استان‌ها تامین خواهد شد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: از ظهر امروز پیش فروش بلیت‌های برگشت زائران روی سامانه ها شروع شده است و طی ۲۴ ساعت آینده تلاش می‌کنیم حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به مقاصد مختلف برای خرید بلیت باز شود.

همچنین از ۱۱ استان هدف ۲۲ نماینده در مشهد  مستقر هستند تا در بحث ناوگان کمکی به ما یاری رسانند. 

شهامت در خصوص بازگشت زائران پیاده هم گفت: آن بخش از زائران پیاده که مقصدشان نیشابور و ایستگاه نقاب و سرخس است با قطار برمی‌گردند و سایر مسیرها با کمک اتوبوسرانی مشهد و شرکت جوان سیر تا ظهر شهادت امام رضا یعنی روز شنبه برنامه برگشت شان تدارک دیده شده است. 

وی ادامه داد: پیش بینی ما است در روز ۲۵ و ۲۶ شهریور افزایش سنگین خروجی را  از مشهد شاهد باشیم و حداقل روزانه ۲ هزار  دستگاه اتوبوس بکارگیری می‌شود و تا انتهای هفته طرح برقرار است.

مدیرکل راهداری خراسان رضوی گفت: نرخ بلیت بازگشت در ناوگان اتوبوسرانی در این ایام ٣٠ درصد افزایش می یابد.

برقراری ١۵٩ پرواز فوق‌العاده در فرودگاه مشهد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی هم در این نشست از پروازهای دهه آخر صفر در بازه زمانی ٢٠ تا ٢٧ شهریور برنامه ریزی شده است.

محمود امانی بنی افزود: پروازهای این فرودگاه در این ایام تقویت و ١۵٠ پرواز فوق‌العاده برای این ایام پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در این ایام جا به جایی مسافر در فرودگاه مشهد حدود ٣٠ درصد افزایش می‌یابد، افزود: بیشترین ورودی مسافر از طریق فرودگاه مشهد در ایام دهه آخر صفر مربوط به امروز است که تا ساعت ٢۴ تعداد ١٨٠ پرواز وارد مشهد می‌شود.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی افزود: اوج زمان خروج مسافری نیز مربوط به روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده است و در مجموع در این ٢ روز حدود ۶٣ هزار نفر از این فرودگاه خارج می‌شوند.

امانی بنی ادامه داد: با هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشور و اعلام آمادگی فرودگاه مشهد برای پذیرش روزانه تا ٢٨٠ پرواز، سایر فرودگاه ها و شرکتهای هواپیمایی نیز پروازها به مشهد را تقویت می کنند.

افزوده شدن ۶ رام قطار در ایام دهه آخر صفر

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روزانه ٧۴ رام قطار به صورت رفت و برگشت به مشهد رفت و آمد می کنند که در این ایام تا ٣١ شهریورماه این تعداد به ٨٠ رام افزایش یافته و برنامه ریزی شده سفرهای درون سازمانی نیز ٣٠ درصد افزایش یابد.

نصیری اضافه کرد: برای انتقال زائران پیاده نیز در مسیرهای نیشابور، فیروزه، سرخس و نقاب قطار فوق‌العاده پیش بینی شده است.

وی از مسافران خواست: ترافیک مشهد در این ایام به خصوص روز شنبه را مدنظر داشته باشند تا از قطار جانمانند.

سرپرست پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: پیش بینی شده حدود یک میلیون زائر پیاده در این ایام وارد مشهد شوند.

مهدی امامی میبدی افزود: باید برای بازگشت این تعداد تمهیدات لازم اندیشیده شود تا در زمان بازگشت دچار مشکل نشویم.

وی اضافه کرد: دغدغه اصلی موج بازگشت زائران در روز شهادت امام رضا(ع) است و زائران باید زمان بازگشت را مدیریت کنند تا با ازدحام جمعیت در پایانه‌ها مواجه نشویم.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.