«سلجوق کوچوک‌کایا» عامل جاسوسی دستگیر شده موساد که علیه جمهوری اسلامی ایران در شهر استانبول فعالیت می کرد، طی اعترافات اخیری که در تارنمای خبری استار ترکیه منتشر شده، جزئیاتی را از نحوه عمل و اقدام جاسوسی خود فاش کرد.

جزئیاتی از اعتراف عامل جاسوسی موساد علیه ایران در استانبول

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ۱۲ تیرماه امسال رسانه های ترکیه به نقل از سازمان اطلاعات این کشور (میت) از دستگیری اعضای شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» در استانبول خبر داده و اعلام کردند که «سلجوق کوچوک‌کایا» عامل اصلی این شبکه با عنوان کارآگاه خصوصی برای موساد کار می کرد.

گرداننده و عامل اصلی این شبکه تحت نام "کارشناس چشم سوم" با نام رمز «تانر سزگین» علیه یک شرکت و ۲۳ فرد دارای روابط تجاری با ایران جاسوسی می کرد که به همراه ۱۷ متهم این شبکه جاسوسی موساد تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و دادستانی استانبول برای وی و ۶ نفر از متهمین پرونده به اتهام "جاسوسی سیاسی و نظامی" ۱۵ سال زندان درخواست نمود.

بنا به گزارش تارنمای خبری استار، دادستانی استانبول همچنان پیگیر پرونده ۱۷ مظنون دیگر این پرونده است و ۶ نفر از آنها همچنان در بازداشت به سر می برند و به زودی محاکمه خواهند شد.

به گزارش استار، عامل اصلی این شبکه در تازه ترین اعتراف خود اعلام کرده که از طریق فرد نظامی تبعه ترکیه با نام سرکان اوزدمیرچی که از اعضای گروه گولن بوده و هم اکنون متواری است، به شبکه جاسوسی موساد متصل شده و از طریق اتباع کشورهای عربی، اطلاعات لازم (علیه ایران) را جمع آوری کرده و در اختیار موساد قرار می داد.

بنا به اعلام این رسانه، این جاسوس دستگیر شده اعتراف کرده که ۱۱ بار در ۱۰ شهر مختلف اروپا با مدیران موساد ملاقات کرده و گزارش‌های تهیه شده جاسوسی علیه اتباع و شرکت‌های ایران را در ازای دریافت پول به آنها تحویل داده است.

به گزارش استار، کوچوک‌کایا عامل اصلی این شبکه اعتراف کرده که از طریق سرکان اوزدمیرچی نظامی سابق و فراری ترکیه، با موساد تماس گرفته و در خصوص روش کار، نگهداری اسناد و تعقیب افراد مورد نظر در فهرست مورد درخواست موساد اطلاعات مهمی را به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی ارایه کرده است.

بنا به اعلام این رسانه، کوچوک‌کایا اعتراف کرده که سرکان اوزدمیرچی نظامی سابق و فراری ترکیه در تابستان سال ۲۰۱۸ با وی تماس گرفته و خواستار همکاری با وی در قالب کارآگاه خصوصی شده و در ادامه با راهنمایی فردی با نام خورخه از طریق ایمیل و اسکایپ، ابتدا در خصوص فعالیت تجاری سه رستوران تحقیقات خود را شروع کرده و برای نخستین دیدار خود یک هزار یورو درخواست پول کرده است.

به گزارش استار، این جاسوس تبعه ترکیه، پس از شروع فعالیت خود در اروپا، با فردی به نام آلفونسو مدیر رابط اروپایی موساد ملاقات کرده و برای کار دوم دستور تشکیل یک تیم پیگیری را دریافت کرده و در ادامه اطلاعاتی را که از اتباع ایرانی، لبنانی و عرب به دست آورده بود، به سرتیم جاسوسی موساد در اروپا تحویل داده است.

بنا به اعلام این رسانه، عامل اصلی این شبکه جاسوسی مبالغ پرداختی را به صورت دستی دریافت کرده و در ادامه فعالیت خود به جاسوسی در خصوص روابط خارجی یک شرکت برق ترکیه ای پرداخته تا از نحوه و کیفیت روابط این شرکت با ایران و لبنان و نیز اتباع ایرانی و عرب مطلع شود و باید بررسی می کرد که ارتباط خارجی آن شرکت چگونه بوده و تجارت آن با چه کسانی و با چه شرکت‌هایی انجام می شود.

استار همچنین گزارش داد که عامل اصلی این شبکه اعتراف کرده که برای این اقدامات خود علاوه بر هزینه های مرتبط، چهار هزار یورو پول نقد دریافت کرده و در ملاقات دیگری در شهر کپنهاگ دانمارک، با اتصال اعضای بدن وی به دستگاه دروغ سنج، صحت اظهارات او مورد سنجش قرار گرفته است.

بنا به اعلام استار، کوچوک‌کایا همچنین اعتراف کرده که طی ملاقاتی دیگر با عوامل موساد در بلژیک در سال ۲۰۱۹، ایمیل رمزگذاری شده‌ای که برای وی ارسال شده بود، با برنامه‌ای که آنها روی رایانه وی نصب کرده بودند، رمزگشایی کرده و عنوان شغل جدید از او خواسته شده است که در یک شرکت ارزی کار کند و او این کار را انجام داده و اطلاعات جمع آوری شده را به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی ارسال کرده و در ادامه فعالیت خود از تعقیب مدیر بازاریابی یک شرکت در ترکیه خبر داده و اعتراف کرده که به دنبال دریافت اطلاعات و شناسایی روابط این مدیر بازاریابی و افراد مرتبط با او بوده است.

به گزارش این رسانه، وی از دریافت هفت هزار یورو در قبال انجام این فعالیت ها خبر داده و اعتراف کرده که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۱ بار در ۱۰ شهر مختلف اروپا مانند کپنهاگ، زوریخ، پاریس و رم با مدیران موساد ملاقات کرده است.

بنا به اعلام استار، کوچوک‌کایا در ادامه اعترافات خود فاش کرده که به دستور موساد در شهر استانبول فردی فلسطینی الاصل به نام م. المحمود را با هدف شناسایی نقاط ضعف برای ترور احتمالی تعقیب کرده و قرار بوده که پس از پایان تعقیب این سوژه با سه دستگاه خودرو و یک دستگاه موتور سیکلت، گزارش خود را همراه با عکس‌های فرد مورد تعقیب به موساد ارسال کند.

گفتنی است؛ سلجوق کوچوک‌کایا عامل اصلی این شبکه که اوایل تابستان امسال دستگیر شد، در طول همکاری خود با موساد، در قبال دریافت ۹۰ هزار یورو به شکل حضوری و یا ارز دیجیتال، جاسوسی می کرد.

بنا به گزارش رسانه های ترکیه، شبکه جاسوسی موساد با سرپرستی این تبعه ترکیه در پی فعالیت ۱.۵ ساله سازمان اطلاعات ترکیه کشف شده و اعضای آن یک شرکت تجاری و ۲۳ فرد دارای روابط تجاری با ایران را هدف قرار داده بودند.

سرتیم این شبکه جاسوسی موساد، اطلاعاتی مانند سوابق ورود و خروج خارجی اعضای خانواده افراد هدف، تماس های تلفنی و اطلاعات ارتباطی، حساب های بانکی و فهرست دارایی‌های آنها را جمع آوری کرده و به موساد ارائه می کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.