۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 919520

چندی پیش رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد که شاید بتوان گفت واژه «خانواده» یکی از پرتکرارترین مباحث این سخنرانی بود؛ تا جایی که او اعلام کرد حفاظت از حریم خانواده و ازدواج که از وصلت زن و مرد شکل می‌گیرد، باید به دستور کار مشترک جهانی تبدیل شود.

همباشی نه ازدواج است و نه سفید

صالح قاسمی جمعیت پژوه در این راستا با بیان اینکه بقای تمدن‌ها به نگاه آن ها به «خانواده» وابسته است گفت: کشورهای غربی‌ از زمانی دچار افول تمدنی شدند که با انقلاب خانواده روبرو شدند. پس از انقلاب صنعتی مدرنیته و افزایش سطح رفاه و بهداشت عمومی، انتظار می‌رفت خانواده بیشتر تثبیت شود و روند شاخص‌های جمعیتی افزایش یابد، اما این موضوع بالعکس اتفاق افتاد و نهاد خانواده به شدت تضعیف شد و غربی‌ها نام این روند را «انقلاب خانواده» گذاشتند.

وی افزود: انقلاب خانواده به معنای دگرگونی و تحول بسیار بزرگی است که در نهاد خانواده اتفاق افتاده است. این مسیر توسط غرب طی و در نهایت به انقلاب جنسی رسیدند و در ادامه دچار تحولات اجتماعی بزرگی شدند، به طوری که پس از قریب به نیم قرن حرکت در این اشتباه، آنها متوجه شدند که باید به سوی نهاد خانواده بازگردند و نهاد خانواده را احیاء و تثبیت کنند اما پس از این تجربه، غربی‌ها دچار انحرافات دگرگونیِ تعریف خانواده شدند.

تحریف در تعریف ازدواج؛ «همباشی» یا «ازدواج سفید»؟

این جمعیت پژوه تاکید کرد: در واقع غربی‌ها خانواده را به جای یک مرد و یک زن، بعضا به دو نفر همجنس تعریف کردند یا اینکه تشکیل خانواده و ازدواج دچار تحریف در تعریف شد، به گونه‌ای که روابط به توافق موقت و غیردائمی بین دو نفر اطلاق شد؛ روابطی به معنی همباشی و با هم بودن که در ترجمه زبان‌های دیگر از آن به عنوان «ازدواج سفید» یاد کردند، در حالیکه خود غربی‌ها این روابط را به عنوان ازدواج نمی‌پذیرند و چنین وجاهتی برای آن قائل نیستند.

قاسمی با تاکید بر اینکه همباشی نه ازدواج است و نه سفید، افزود: روابط همباشی، غیر ایرانی، غیر اسلامی و غیر اخلاقی است. استفاده مستمر از عبارت ازدواج سفید به جای همباشی یک فرهنگ‌سازی نادرست و توجیه غیردینی، غیرفرهنگی و غیراخلاقیِ با هم بودن است لذا استفاده از این تعبیر را نمی‌پذیریم.  

وی با اشاره به سخنان و تاکیدات اخیر رییس جمهوری در سازمان ملل درخصوص احیای نهاد خانواده در دنیا، یادآور شد: این سخنان حاکی از این بود که باید خانواده، محور همه برنامه‌ریزی‌ها و همه تصمیمات کلان دارای پیوست خانواده باشد لذا امروز اساس برنامه‌ریزی‌ها در بسیاری از کشورهایی که این تجربه را کسب کردند این است که همه برنامه‌ریزی‌ها با اتمسفر و محوریت خانواده باشد.

خانواده یعنی یک زن و یک مرد

جمعیت پژوه با اشاره به اینکه کلیدواژه‌ها و گذاره‌های برنامه‌ریزی خانواده براساس محوریت خانواده طراحی می‌شود، تصریح کرد: به لحاظ فطری تعریف خانواده مشخص است؛ خانواده یعنی یک زن و یک مرد. این خانواده‌ای مطابق با باورهای دینی و اخلاقی است که باید احیا شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: در ایران نیز سیاست کلی خانواده و سیاست‌های کلی جمعیتی با محوریت خانواده بوده است و امروز به درستی رییس‌جمهوری نشان دادند که اگر نهاد خانواده تقویت شود، آن ساختار و جامعه می‌تواند ساختار قدرتمند و آینده‌سازی باشد. از همین رو توصیه می‌شود که در ایران هر طراحی و برنامه‌ریزی با پیوست خانواده و جمعیت همراه شود تا آینده آن تضمین شود.

پیامدهای روابط همباشی

وی در ادامه سخنان خود به پیامدهای روابط همباشی یا آنچه که به اشتباه به ازدواج سفید تعبیر می‌شود، اشاره کرد و گفت: چنین روابطی موجب تضعیف نهاد خانواده خواهد شد. به عبارتی با رواج چنین الگویی، ازدواج که قاعدتا مسئولیت‌پذیری بلندمدت و الزاماتی را برای زوجین ایجاد می‌کند را از توجیه خارج می‌کند و با عقل مادی محاسبه‌گر دیگر ازدواج کردن توجیحی ندارد و این درحالیست که با کاهش ازدواج نهاد خانواده تضعیف خواهد شد.

قاسمی معتقد است که همباشی دارای آسیب‌های رفتاری است که مرد و زن از چنین الگوهایی آسیب‌های جدی روحی، روانی و حتی آسیب‌های فیزیکی می‌بینند چراکه وقتی در روابط همباشی توافق ایجاد می‌شود، روابط عاطفی ایجاد می‌شود که با قطع این ارتباط، آسیب روحی و روانی جدی به ویژه به زنان وارد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.