عضو شورای شهر قزوین گفت: ننگ بر ما که اینجا بی‌تفاوت نسبت به آدم‌هایی بنشینیم که با بدبختی و عرق‌ریزی کار می‌کنند و ما هم سرماه حقوق به او نمی‌دهیم.

انتقاد عضو شورای شهر قزوین از عدم پرداخت حقوق کارگران / چرا حقوق کارگر برای شهرداری مهم نیست؟

به گزارش قدس انلاین، رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مالی شورای شهر قزوین شامگاه یک‌شنبه در انتهای جلسه چهلم صحن علنی شورا از عدم پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد کارگران جایگاه‌های توزیع سی‌ان‌جی و دهکده طبیعت قزوین به شدت انتقاد کرد.

ولی چگینی در نطقی که در آخرین دقایق جلسه علنی چهلم شورا ارائه کرد، اظهار داشت: در حال حاضر کارگران ایستگاه‌های سی‌ان‌جی شهر قزوین 3 ماه است که هیچ حقوق و دستمزدی نگرفته‌اند و کارگران دهکده طبیعت (باغ وحش) هم حقوق خود را به صورت خردخرد یعنی 2 میلیون و 3 میلیون تومان دریافت می‌کنند و از اخلاق و انسانیت به دور است که ما اینجا دست روی دست بگذاریم و ببینیم همکار کارگرمان در شرایط بد کار می‌کند.

وی اضافه کرد: در این شرایط بد اقتصادی و تورم، کارگری داریم که ماشین خود را فروخته تا بتواند هزینه زندگیش را بدهد. یک نفر به من زنگ زد که همسرم زایمان کرد و وقتی رفتم بیمارستان او را بیاورم، پول نداشتم به بیمارستان بدهم و از خجالت جلوی فامیل‌هایم گریه کردم.

چگینی تصریح کرد: ننگ بر ما که اینجا بی‌تفاوت نسبت به آدم‌هایی بنشینیم که با بدبختی و عرق‌ریزی کار می‌کنند و ما هم سرماه حقوق به او نمی‌دهیم. امام‌صادق(ع) می‌گوید حقوق کارگر را قبل از اینکه عرقش خشک شود، باید داد. ما نمی‌گوییم قبل از خشک شدن عرق، ولی حقوق کارگران را ماه به ماه بدهند.

کوتاهی شهرداری در انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح

این عضو شورای شهر با تأکید بر اینکه شهرداری در انتخاب پیمانکار کوتاهی می‌کند، گفت: اگر پیمانکار به پرداخت حقوق کار متعهد نیست، مگر شهرداری از او وثیقه مالی نگرفته و مگر این پیمانکار حسن انجام کار ندارد؟ چرا پیمانکاری که شهرداری قزوین از برج 3 (خردادماه 1402) انتخاب کرده، در همین ابتدای قرارداد در پرداخت حقوق درمانده است.

چگینی افزود: این پیمانکار تا پایان سال چه‌طور می‌خواهد حقوق کارگرانش را تأمین و پرداخت کند؟ چرا شهرداری قزوین این‌گونه مسائل را پشت گوش می‌اندازد و حقوق کارگر اصلاً برایش مهم نیست؟ 

وی ادامه داد: کارگری داشتیم که با من تماس تلفنی گرفته که به خاطر عدم پرداخت حقوق همسرم دارد از من جدا می‌شود و خانواده‌ام دارد از هم می‌پاشد. به خاطر اینکه 5 ماه حقوق در خانواده و زندگی‌اش نیامده است. این هزار بدبختی و آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر و فساد به دنبال دارد.

چگینی تصریح کرد: اگر همین کارگر از همسرش جدا شود، فردا پسر همین کارگر ممکن است به موادفروش تبدیل شود و بیاید کنار فرزندان ما در پارک و تاکسی بنشیند. اگر یک‌میوه در یک‌جعبه بگندد، تمام جعبه را گندیده می‌کند. بنابراین فکر نکنیم که "به جهنم خانه همسایه آتش گرفته، خانه من که آتش نگرفته است." این‌جور نیست که بگوییم به جهنم که کارگر جایگاه سی‌ان‌جی 3 ماه حقوق نگرفته، من که حقوقم تأمین است و مشکلی ندارم.

وی یادآور شد: دریافتی کارگران دهکده طبیعت در 4 ماه اخیر به 7 میلیون تومان نرسیده است. فردا باید پاسخگو باشیم چرا نسبت به همه افرادی که حقوق نمی‌گیرند و با بدبختی زندگی می‌کنند، بی‌تفاوت و بی‌خیال هستیم؟

چرا شهرداری بر پیمانکارانش نظارت ندارد؟

چگینی با تأکید بر لزوم نظارت شهرداری قزوین بر انتخاب و حسن انجام کار پیمانکارهایش تصریح کرد: شهرداری قزوین که خودش اینجا کارفرماست و سرمایه‌گذاری در کار نیست، چرا نمی‌تواند پیمانکارهایش را کنترل کند؟ نظارت و کنترل شهرداری قزوین کجاست؟

وی ادامه داد: مگر شهرداری قزوین از پیمانکاران ضمانت‌نامه مالی نگرفته، پس چرا این ضمانت‌نامه‌ها را به اجرا نمی‌گذارد تا یقه پیمانکار را گرفته و حقوق کارگران را بدهد؟ خدا را خوش نمی‌آید و همین اینها آه و نفرینی است که پشت سر تک‌تک‌ ما است.

گردش مالی ماهیانه 200 میلیون تومانی دست‌فروشان قزوینی

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قزوین هم در این جلسه با اشاره به ورود و همراهی دادستانی برای ساماندهی سد معبر در بازار قزوین اظهار داشت: اگر همراهی دادستانی نبود، نمی‌توانستیم این دست‌فروش‌ها و وانت‌بارها که سالیان سال حق برای خود ایجاد کرده بودند را ساماندهی کنیم.

اصغر اللهیاری کشمرزی با بیان اینکه دست‌فروشان و وانت‌بارهای فروشنده اقلام مختلف در خیابان‌های قزوین حق به جانب شدند، اضافه کرد: این دست‌فروشان و وانتی‌ها ادعا می‌کنند که زمین فلان خیابان در شهر قزوین متعلق به آنهاست، چرا که سال‌ها در آن کاسبی می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه در دفتر نماینده ولی فقیه در استان قزوین (امام‌جمعه قزوین) برای توضیح علت برخورد شهرداری قزوین با دست‌فروشان و وانتی‌ها تصریح کرد: به نماینده ولی فقیه در استان قزوین هم دلیل برخورد و ساماندهی وانت‌بارها و دست‌فروشان را توضیح دادیم که قانع شدند.

اللهیاری کشمرزی اضافه کرد: در حال حاضر چند نقطه شهر قزوین را برای استقرار وانت‌بارها پیش‌بینی کردیم و حتی بنر جلوی آنها نصب و اطلاع‌رسانی کردیم تا اقلام قابل فروش خود را به این نقاط منتقل کنند و از ایجاد مزاحمت برای کسبه و مردم دست بردارند.

دست‌فروشان خیابان خیام می‌گویند از جایمان تکان نمی‌خوریم

رئیس ساماندهی مشاغل شهرداری قزوین همچنین به معضل حضور بی‌شمار دست‌فروشان در خیابان خیام (مهمترین خیابان تجاری شهر قزوین) اشاره کرد و گفت: برای دست‌فروشان خیام در خیابان طالقانی هم زمینی که پیشتر در اختیار بانک شهر بود را در نظر گرفتیم تا به صورت موقت این دست‌فروشان را به این زمین انتقال داده و در این نقطه ساماندهی کنیم تا آنجا بروند مستقر شوند.

وی ادامه داد: با این حال دست‌فروشان خیابان خیام قانع نمی‌شوند که به این نقطه بروند، چرا که طبق گفته خودشان ماهانه بالای 200 میلیون تومان گردش مالی دارند و این حداقل عدد گردش مالی آنهاست.

اللهیاری کشمرزی تصریح کرد: حتی در دفتر امام‌جمعه قزوین هم به این دست‌فروشان گفتیم که بنده به عنوان متولی سازمان ساماندهی مشاغل و میادین شهرداری در قلب بازار روز به شما جا می‌دهم، اما این دست‌فروشان می‌گویند از خیابان خیام تکان نمی‌خوریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.