رییس جمهور روسیه با اشاره به عهدشکنی آمریکا درباره برجام گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از سال ۱۹۹۱ درباره تعهدش مبنی بر عدم گسترش به شرق اروپا، همواره وعده‌های توخالی داده است.

وعده‌های ناتو مبنی بر عدم گسترش به شرق اروپا توخالی بوده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اشاره به وعده‌های دروغین ناتو درباره عدم گسترش به شرق اروپا از سال ۱۹۹۱، تاکید کرد که گسترش این ائتلاف نظامی به تشدید تنش‌ها در قاره اروپا منجر خواهد شد.

پوتین با اشاره به «پنج موج» گسترش ناتو از زمان اطمینان دادن دولت وقت آمریکا به روسیه در سال ۱۹۹۱ مبنی بر عدم گسترش به سمت شرق اروپا، گفت: در هر کدام از این امواج، ما نگرانی‌های خود را ابراز کردیم و آنها گفتند «بله، قول دادیم که ناتو را به شرق گسترش ندهیم»؛ اما همه آنها قول‌های کلامی بود. برای مثال گفتند که «سندی که امضای ما روی آن باشد، کجاست؟ چنین سندی وجود ندارد، پس خداحافظ»؛ می‌بینید که مذاکره و گفتمان با چنین افرادی خیلی دشوار است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه به منظور شفاف‌سازی درباره وعده‌های توخالی ناتو و آمریکا، از توافق‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران به ویژه توافق هسته‌ای با این کشور در سال ۲۰۱۴ موسوم به «برجام» به عنوان یک مثال یاد کرد. به گفته پوتین، به محض اینکه طرفین توافق کرده و «اسناد مربوطه را به امضا رساندند»، دولت جدید آمریکا بر سر کار آمد و «همه چیز را به سطل زباله انداخت، گویی که اصلاً این توافقات وجود نداشته است!»

وی تصریح کرد: چطور می‌توانیم مذاکره کنیم اگر هر کدام از دولت‌های آمریکا که سر کار می‌آید، همه مسائل را از بیخ و بن تغییر دهد؟ این موضوع درباره همه مسائل از جمله مسأله‌ای که درباره آن حرف می‌زنیم، صادق است.

اظهارات پوتین در حالی مطرح شده که ناتو رزمایش خود را که از آن تحت عنوان «رزمایش هسته‌ای سالانه که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده» یاد کرده از امروز (دوشنبه) آغاز می‌کند. ناتو آن را «ظهر ثابت قدم» نامیده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مدعی شده بود این رزمایش که برای ۲۶ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود، «به اعتبار، تأثیرگذاری و امنیت بازدارندگی هسته‌ای این ائتلاف کمک خواهد کرد.» به گفته وی، «این رزمایش این پیام روشن را مخابره می‌کند که ناتو از تمام متحدانش مخافظت و دفاع خواهد کرد.»

انتظار می‌رود ۱۳ کشور عضو ناتو در این رزمایش شرکت داشته باشند. بنا به اعلام این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا، رزمایش مذکور با حضور حدود ۶۰ جنگنده از جمله بمب‌افکن‌های راهبردی B-۵۲ آمریکا برگزار می‌شود.

ناتو طی چند سال اخیر، به پیشنهادهای مسکو جهت تأمین تضامین امنیتی برای آمریکا و این ائتلاف نظامی بی‌توجهی کرده است. این پیشنهادها توافقی مبنی بر اجتناب روسیه و ناتو از استقرار نیرو، ناو یا جنگنده در مجاورت یکدیگر را شامل می‌شود.

همچنین، مسکو خواستار توقف بی‌درنگ گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه شده و بر لزوم اجتناب از دعوت کشورهای پساشوروی به پیوستن به این ائتلاف یا استقرار زیرساخت‌های نظامی در قلمرو این کشورها، تاکید کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.