پلن جدی رژیم صهیونیستی برای غزه شامل حذف کامل یا زدن ضربات کاری به حماس و گروه‌های مقاومت، کاهش تعداد جمعیت غزه و در نهایت رسیدن به هدف نهایی یعنی جابه‌جایی ساکنین غزه به مصر یا اردن و تصرف کامل غزه است.

واکاوی از سیر تا پیاز تحولات فلسطین در گفت و گو با محسن فایضی؛ حذف مقاومت از غزه امکانپذیر نیست

پانزدهمین روز از عملیات طوفان الاقصی با ادامه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه از جمله مناطقی در مرز رفح و محلاتی در مرکز شهر خانیونس در جنوب غزه همراه شد. براساس گزارش‌ رسانه‌های محلی فلسطین بیش از 50 نفر در این حملات به شهادت رسیده‌اند. در این بین با بازگشایی گذرگاه رفح نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه از خاک مصر در قالب 20 کامیون شامل تجهیزات پزشکی و درمانی و مقدار اندکی کنسرو غذایی وارد غزه شد؛ این در حالی است که علی رغم هشدار مسئولان وزارت بهداشت فلسطین درباره فاجعه نزدیک انسانی و پزشکی در این منطقه به سبب نبود سوخت و متعاقب آن خاموشی و از کار افتادن تجهیزات بیمارستانی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است هرگز اجازه ورود سوخت را به نوار غزه نخواهیم داد. همزمان ادامه ادامه بمباران گسترده و کشتار غیرنظامیان خطر بروز فاجعه انسانی گسترده در باریکه غزه را به یک واقعیت مهم تبدیل کرده است.

محسن فایضی تحلیلگر مسائل فلسطین اما در گفتگو با قدس درباره آخرین تحولات غزه می گوید: به نظر می رسد حمله زمینی به غزه تصمیم قطعی رژیم صهیونیستی است اما در مورد زمان حمله به نتیجه واحد نرسیده‌اند آنهم به دلیل وجود داشتن نگرانی‌های جدی است که در این رابطه وجود دارد. درواقع تجربه جنگ 2014 علیه غزه و شکست مفتضحانه‌ای که ارتش اسرائیل در آن متحمل شد و تجربه ورود زمینی به غزه در سال 2008 که تنها حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه بود بر تصمیم گیری‌های مقامات صهیونیستی سایه افکنده و امروز این پرسش به صورت جدی مطرح است که بعد از شکست 15 سال پیش در صورت حمله چه سرنوشتی متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود.

فایضی افزود: نکته دومی که اسرائیل را نگران کرده است ورود حزب الله لبنان به ماجرا است. درواقع ورود محدود حزب الله به صحنه نبرد که از هفته گذشته آغاز شد و تا به امروز هم با همان منوال ادامه پیدا کرده است یعنی زدن اهداف دقیق توسط موشک‌های هدایت شونده و برعهده گرفتن آن اقدامات، نگرانی از احتمال فعال شدن جبهه دوم از جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی را جدی‌تر از پیش کرده است.

تل آویو آماده جنگ بلند مدت است

فایضی در باره نحوه و کیفیت حمله زمینی احتمالی به غزه نیز اظهار داشت: با توجه به شرایط میدانی جنگ، حمله زمینی رژیم صهیونیستی محدود خواهد بود و با هدف داشتن دست برتر برای آتش‌بس صورت خواهد گرفت و حذف کامل مقاومت در پس اینگونه حملات ممکن نیست. اکنون دست حماس برای آتش‌بس بالاتر است، لذا حمله زمینی محدود اسرائیل برای مذاکرات سیاسی و با هدف داشتن موقعیت بهتر برای معامله و ایضا در زمان تبادل اسرا رخ خواهد داد.

کارشناس مسائل فلسطین با تاکید بر اهمیت مسئله گذر زمان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی خود را آماده جنگ بلند مدت کرده است و افزایش بمباران‌ها تلاشی است از سوی این رژیم برای شکستن مقاومت مردم غزه. آنگونه که منابع نظامی اسرائیل اعلام کردند میزان بمباران غزه در این 2 هفته بیش از میزان بمباران جنوب لبنان در جنگ 33 روزه بوده است. همچنین کمک‌های تسلیحاتی آمریکا برای پر کردن زرادخانه تسلیحاتی رژیم صهیونیستی هم نشان می دهد که ارتش اسرائیل خود را برای یک جنگ طولانی مدت آماده می‌کند.

وی با اشاره به حجم ویرانی‌ها و حملاتی که به مراکز غیرنظامی غزه و بیمارستان‌ها انجام می شود گفت: این حملات درواقع برای تشدید فشار اجتماعی و مجبور کردن ساکنین غزه برای بیرون رفتن از بخش شمالی این شهر و مقدمه‌ای برای آغاز حمله زمینی است.

هدف؛ ایجاد منطقه حائل جدید در مرز غزه

به گفته این کارشناس مسائل منطقه پلن جدی رژیم صهیونیستی برای غزه شامل حذف کامل یا زدن ضربات کاری به حماس و گروه‌های مقاومت، کاهش تعداد جمعیت غزه و در نهایت رسیدن به هدف نهایی یعنی جابه‌جایی ساکنین غزه به مصر یا اردن و تصرف کامل غزه است.

فایضی افزود: رژیم صهیونیستی در این مسیر تلاش کرده است با تعریف خطوط قرمزی جدید در مرز با غزه منطقه حائل جدید را تعریف کند. درواقع اسرائیل تلاش می‌کند با تخلیه جمعیت شهرک‌های نزدیک به مرز غزه یک منطقه امنیتی جدید تعریف کند تا به این شیوه تا پایان نبرد مانع از وقوع حملات مشابه با حمله طوفان الاقصی شود.

وی با اشاره به مسئله بسته شدن گذرگاه رفح از سوی مصر در ساعات ابتدایی جنگ غزه اظهار داشت: شاید در ابتدا  این مسئله موجبات ناراحتی مردم غزه و کشورهای مسلمان را فراهم کرد و شاید برخی تصور می‌کردند مصر با این اقدام مانع از ورود کمک‌های انسانی به غزه شده است اما در ادامه مشخص شد که این اقدام برای جلوگیری از تحقق برنامه اسرائیل برای خارج کردن مردم غزه بوده است؛ چنانکه اسماعیل هنیه نیز از این اقدام مصر تشکر کرد.

حذف مقاومت امکانپذیر نیست

فایضی تاکید کرد: امروز البته شاهد بازشدن گذرگاه رفح و ورود محدود محموله‌های کمک شامل مواد غذایی، آب و دارو به غزه بودیم؛ البته باید با این مسئله با تامل برخورد کنیم و ببینیم آیا کمک های بیشتری هم وارد غزه خواهد شد یا نه؛ ممکن است موافقت رژیم صهیونیستی با ورود محدود کمک‌ها با هدف فریب افکار عمومی و افزایش فشارها بر حماس و نیروهای مقاومت برای آزادکردن اسرای دیگر در قبال دریافت کمک‌های بیشتر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تحقق تمام اهداف رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، چه تضمینی برای حذف مقاومت وجود دارد گفت: تحقق تهدید نابودی کامل گروه‌های مقاومت از سوی صهیونیست‌ها نیز عملا امکان‌پذیر نیست؛ توجه داشته باشید که بافت اجتماعی غزه یک بافت مقاومتی است؛ بنابراین نمی‌توان با حذف نیروهای فعال و مبارزان کنونی، ریشه مقاومت را در غزه خشکاند؛ چراکه مشابه همین تهدید را نتانیاهو در جنگ ٢٠١۴ نیز مطرح کرده بود اما طوفان الاقاصی نشان داد که این امر امکان پذیر نخواهد بود.

جنگ غزه؛ شیشه عمر سیاسی نتانیاهو

کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: در این بین نباید از شرایط وخیم داخلی اسرائیل نیز غافل شویم؛ نتانیاهو با آگاهی از میزان وخامت اوضاع در داخل سرزمین‌های اشغالی تلاش کرد در همان روز نخست حمله، با پذیرش تشکیل کابینه اضطراری، فشارهای سیاسی داخلی را با شریک کردن مخالفین اصلی خود در تصمیمات کم کند. با این حال نتانیاهو هنوز مخالفین جدی‌ در سرزمین‌های اشغالی دارد و گمانه‌زنی‌های جدی  درباره پایان عمر سیاسی نتانیاهو در داخل مطرح شده است؛ اما این مسائل بستگی به مسیر جنگ و روند آتش‌بس دارد و سایر مولفه‌های تاثیرگذار خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.