۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 930368

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت اختیاری برای ورود به قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت ندارد در واکنش به افزایش مکرر قیمت به خواست خودروسازان گفت: اگر در این زمینه اصلاحی لازم ،است مجلس باید در مورد شورای رقابت و دادن مجوز به دولت برای ورود به این حوزه تدبیر کند.

بهادری جهرمی در پاسخ به قدس: مجلس باید برای قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت تدبیر کند

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود که به مناسبت یوم الله سیزدهم آبان‌ماه، روز دانش آموز در محل لانه جاسوسی آمریما برگزار شد، با بیان اینکه  نسل جوان دهه ۸۰ و ۹۰ موتورهای پیشرفت و تحول کشور هستند و باید از ظرفیت آنان جهت آینده‌سازی ایران استفاده کرد، اظهار داشت: ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روزی برای یادآوری جنایات آمریکا و اقدامات دیکتاتوری آنان با حمایت‌گری از نظام شاهنشاهی و یادآور استمرار روحیه استکباری برخی از کشورهای غربی آمریکا و اروپایی است.

وی با تأکید بر اینکه امروز ملت های جهان صف خود را از حامیان تروریسم جدا کرده‌اند، افزود: همانطور که جاسوسی آمریکا و سمبل شکست و و تحقیر آمریکا و  از بین رفتن حکومت‌های سرکوبگر و نمایشگر نهایت و نتیجه اینگونه حمایتها از حکومتهای ضد بشری است،  امروز هم آینده حمایت از تروریسم و جنایت علیه بشریت کودک کشی حمله به بیمارستانها و قتل خبرنگاران در غزه هم روشن است و از این تجربه تاریخی باید درس گرفته شود.

بهادری جهرمی درباره برخورد دوگانه غرب با موضوع حقوق بشر در  اتفاقات اخیر در غزه هم گفت: آمریکا و برخی از متحدانش تلاش کردند تحریف تاریخی شکل دهند و هویت جعلی رژیم صهیونیستی را مخفی کنند عملیات طوفان و این فجایع اخیر واقعیت رژیم را برای جهانیان زنده کرده است،برای مردم ادعاهای دروغ آن ها در حمایت از حقوق بشر محرز شد.

نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات به استان کردستان

بهادری جهرمی همچنین با یادآ ورزی اینکه در آستانه دور دوم  سفر رییس جمهور به استان کردستان هستیم ، گفت: که در این دوره طرح های مختلفی افتتاح می شود و از ١٧٨مصوبه حاصل دور نخست سفر رییس جمهور به این استان بود. ١۶ طرح با اعتبار ٣٢ میلیارد تومان در استان کردستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در تخصیص اعتبارات به این استان تخصیص ویژه ای دیده شده است و یکی از طرح‌های اولویت دار  که راه آهن تهران -همدان -سنندج بود کو مردم ۱۷ سال منتظر تکمیل آن بودند در این سفر به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: سفر اول ۱۷۸ مصوبه با اعتبار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان داشت و اعتبارات استان در سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است. همچنین از این میزان حدود هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ جهش اعتبار زیاد بود و با ۴۶ درصد رشد، مجموع اعتبارات به سه هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان رسید.

سخنگوی دولت ادامه داد :در دولت سیزدهم ۱۶ طرح در استان کردستان با بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به پایان رسیده

پرداخت ۲۶ همت به صندوقهای پیشرفت و عدالت استانی

 بهادری جهرمی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار میلیارد تومان به صندوق های پیشرفت و عدالت استانی پرداخت شده است و سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای حمایت از تولید و اشتغال موضوع تبصره ۱۸ قانون و بودجه سال ۱۴۰۲، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون مبلغ ۲۶هزار میلیارد تومان را تخصیص داده است. همچنین از محل حقوق دولتی معادن نیز مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به این تبصره تخصیص داده شده است. 

کنایه بهادری به د ولت روحانی/ مردم تورم ۶۰ درصدی را فراموش نکرده‌اند

سخنگوی دولت دردر پاسخ به سوال دیگری در خصوص بیانیه اخیر حزب اعتدال و توسعه و انتقاد از آنچه نارضایتی مردم از تورم رشد فساد و ضعف مدیریت دولت خوانده اند، گفت: این طبیعی است که جریانهای سیاسی خصوصا منتقدان دولت در ماه های منتهی به انتخابات مجلس با ادبیات اینچنینی سعی در جلب مخاطب داشته باشند؛ اما حافظه تاریخی مردم ما به خوبی گواه نادرستی داده های ارائه شده توسط این افراد است. 

وی با بیان اینکه مردم هنوز آمار فوتی‌های بیش از ۷۰۰ نفری در روز ناشی از کرونا کسری بودجهو خلق پول گسترده برای جبران آن، تورم ۶۰ درصدی و سایر آمارهای منی را فراموش نکرده اند، افزود: مردم بهانه گیری‌های مستمر مقامات ارشد دولتی سابق در محقق نشدن وعده ها و حواله دادن امورات کشور به برجام و رفع تحریم و اف ای تی اف را به خاطر دارند.  این‌ها همه بیانگر عملکرد نامطلوب متولیان وقت و منتقدان فعلی است.

مبلغ وام روستایی ۳/۵ برابر افزایش یافت

سخنگوی دولت از افزایش ۳/۵ برابر مبلغ وام روستایی  خبر داد و گفت: این تسهیلات حدود سه و نیم برابر شده و به مبلغ ٣۵٠ میلیون تومان افزایش یافت و روستاییان با دریافت این وام با نرخ سود ۵ درصد امکان برای ساخت و ساز خواهند داشت

 مجلس باید برای قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت تدبیر کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه همزمان با شوک افزایش نرخ ارز بر بازار خودرو، با چراغ سبر شورای رقابت خودروسازها نیز قیمت ها را افزایش داده اند و این پرسش که ولع خودروسازها برای افزایش قیمت علی رغم سیاستهای دولت و وزارت صمت متوقف نمی‌شود؟ با یادآوری اینکه طبق قانون دولت اجازه و اختیار لغو قیمت گذاری شورای رقابت را ندارد، گفت: قانونگذار قیمت گذاری را به شورای رقابت داده اگر هم بخواهیم اختیاری به دولت بدهیم نیازمند مجوز مجلس است.

علی بهادری خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو آنچه در اختیار دولت بوده اصلاح عملکرد خودروسازها و افزایش تولید است و با هدفگذاری که در ابلاغ رئیس جمهور بوده تولیدخودرو ۵۰ درصد اضافه شده امسال هم هدفگذاری شوده تولید به بالای یک و نیم میلیون برسد. همزمان هم که سایر مسیرها از جمله واردات خودرو برای تامین نیاز مردم فراهم شده است اما بخش نحوه قیمت گذاری شورای رقابت اگر اصلاحی لازم دارد(که دولت بتواند ورود کند) باید مجلس تدبیر کند.

راهبرد دولت برای تقوت مشارکت مردم در انتخابات

وی درباره راهبردها و اقدامات دولت برای تحقق چهار راهبرد انتخاباتی مورد تاکید رهبری در ارتباط با انتخابات نیز خاطرنشان کرد:  کمک به افزایش مشارکت سیاست قطعی نظام و دولت بوده و وظیفه همه دستگاه‌های کشور است و دولت مردمی مشارکت مردم در انتخابات را از مبانی اصلی تشکیل مردم‌سالاری دینی در کشور می‌داند.

سخنگوی تصریح کرد: این دولت در این راستا با تصویب آیین نامه اجرایی ماده ۷۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی زمینه استفاده عادلانه همه نامزدهای انتخابات از امکانات دستگاه‌های دولتی و عمومی را در راستای افزایش مشارکت تصویب کرده است به نحوی که کلیه سالن‌های اجتماعات، اماکن ورزشی، محوطه های مسقف و بدون سقف، رسانه های صوتی و تصویری، سامانه های ارسال پیامک، درگاه‌های فضای مجازی وسایر ظرفیتهای تبلیغاتی دستگاهها و بهره مندی از تسهیلات بانکی مجاز در اختیار نامزدها قرار گیرد، همچنین صداوسیما نیز مکلف شده امکانات خود برای استفاده تبلیغاتی نامزدها در رادیو و تلویزیون را دراختیار نامزدها قرار دهد.

بهترین مشوق مردم عملکرد دولت است

بهادری جهرمی گفت: ما بهترین مشوق مردم برای مشارکت در سرنوشت سیاسی خود را عملکرد و اصلاح ریل مدیریتی کشور در دوسال گذشته می‌دانیم که باعث افزایش کارآمدی و امیدآفرینی در کشور شده است و مردم تغییر رویه ها را عملا لمس می‌کنند.

وی ادامه داد: ارتباط دولت با اقشار مختلف مردم و نخبگان و دانشگاهیان و شنیدن سخنان و نظرات آن‌ها و کاربست نظرات منتقدان در اداره جامعه نیز با هدف افزایش مشارکت مردم در دستور کار دولت و دستگاه‌های مختلف قرار دارد و در این راستا ستادهایی نیز در بخش‌های مختلف دولت و دستگاه‌های مرتبط جهت افزایش و ساماندهی تعاملات با فرهیختگان شکل گرفته است.

اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی

سخنگوی دولت درخصوص اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی گفت: رئیس جمهور خود میزبان تشکیل شورای اجتماعی فعال شده است. رئیس جمهور و تمامی دولت در این زمینه بصورت مستمر پیگیر است.

بهادری‌جهرمی با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی، تاکید کرد: برنامه یاریگران زندگی در محیط های هدف به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از مواد مخدر و روان گردان اجرا شده است.

وی افزود: بهره‌گیری حداکثری از مشارکت مردمی در زمینه های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان (ساماندهی و حمایت از بیش از ۲ هزار سازمان مردم نهاد)، آموزش مهارت های شغلی و شایستگی های فنی و حرفه ای به ۲۲ هزار معتاد بهبود یافته، ایجاد زمینه بهره‌‎مندی جوانان و خانواده‌‎ها از خدمات مشاوره‌‎ای در سراسر کشور، بخشی از این اقدامات است.

سخنگوی دولت، گفت: ساماندهی تعداد ۶۱ هزار و ۲۵۸ نفر از  متکدیان، توانمند سازی ۲هزار خانواده کودکان کار، بررسی و تصویب ۲۷۹ برنامه در راستای ترویج ازدواج و کنترل طلاق و راه اندازی ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بخشی دیگر از اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی است. سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه فعال هستند.

ثبت نام بیش از ۵۰ هزار امدادگر و کادر درمان برای اعزام به غزه

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد امدادرسانی به مردم غزه، گفت: از همان روزهای ابتدایی هدف قراردادن مردم غزه، خبرنگاران، امدادگران هلال احمر و کادر درمان، توسط رژیم صهیونیستی، از سوی وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال احمر گفت‌وگو و رایزنی با مقامات مصری و سایر کشورهای منطقه برای کمک رسانی به مردم غزه آغاز شد.

وی افزود: تلاش های زیادی جهت هماهنگی و اخذ مجوزهای پرواز هواپیمای حامل کمک‌های هلال احمر صورت گرفته و منتظر پاسخ دولت مصر هستیم. مجدداً آمادگی جمعیت هلال احمر ایران را برای اعزام نیروی امداد و نجات و ارسال محموله بشردوستانه(غذا و دارو)، اعلام شد.

سخنگوی دولت، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار امدادگر و کادر درمان جهت اعزام به غزه ثبت نام کرده‌اند.کمک های مردمی نیز از مبادی مربوطه جمع آوری می شود و خیل عظیمی از مردم کشورمان مشتاق کمک به مردم مظلوم غزه هستند. نهادهای بین‌المللی باید پاسخگو باشند که چه میزان برای جلوگیری از نسل کشی مردم فلسطین اقدام موثر داشته اند.

۴ میلیون قوطی شیر خشک توزیع می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگری در صوص علت کمبود شیر خشک نیز این موضوع را یکی از دلایل دروغ بودن ادعای مقامات آمریکایی در خصوص تحریم نبودن غذا و دارو عنوان کرد و گفت: علی رغم اینکه شرخشک هم غذا و هم به نوعی دارو برای نوزادان است اما متاسفانه بان های اورپایی به بهانه تحریمها مانع تخصیص ارز از منابع کشورمان برای خرید مواد اولیه شیر خشک شدند.

وی افزود: البته ما از منابع دیگری این نیاز را تامین کردیم و براساس توافق با تولیدکنندگان، مقرر شد که مجوزهای وارداتی تا سقف چهار میلیون قوطی برای هر محموله صادر شود و هر زمان که تولیدکنندگان اعلام کردند مشکلی در تامین بازار ندارد، قابلیت کاهش و قطع واردات بلافاصله وجود داشته باشد.

بهادری جهرمی در این باره، تاکید کرد: براین اساس در حال حاضر اولین محموله‌ شیرخشک به تعداد ۲۰۰ هزار قوطی در گمرک و در حال نمونه‌برداری و انجام آزمایش های کیفی است و پس از تایید کیفی نهایتاً تا دو هفته آینده چهار میلیون قوطی شیرخشک وارداتی برای تامین نیاز نوزادان در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

سیاسی بازی در قالب ادعای حقوقی

سخنگوی دولت در واکنش به خواست انگلیس، کانادا، سوئد و اوکراین برای جبران فراتر از غرامت از سوی ایران ردر ارتباط با حادثه هواپیمای اوکراینی با یادآوری اینکه تمرکز این گروه همواره بر مسئولیت ایران در قبال نقض قوانین بین‌المللی و تعهد این کشور برای جبران کامل آسیب‌های ناشی از سقوط بوده است. برای این گروه، غرامت کامل به معنای چیزی بیش از غرامت مالی است، گفت: در خصوص این سانحه و حادثه ناگوار جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا تشکیل پرونده قضایی داد، در سازمان قضایی رسیدگی شد. برای برخی از ابعادش صدور حکم صورت گرفت. نسبت به جبران خسارت، عارضه یابی،  آسیب شناسی همه ابعاد و زاویا کمیته‌ها در دستگاه‌ها فعال شد.

وی افزود: : محاکمه مقصران، پرداخت غرامت، ایجاد ارتقای ایمنی در حوزه پروازهای هوایی صورت گرفت‌. طبیعی است  برخی گروه‌های خودخوانده اقدام کنند، اتفاقا این ایام باید دید این کشورها برای جبران خسارت‌هایی که هر روز و هر لحظه برای غزه اتفاق می‌افتد، چه  انجام داده‌اند؟ رویکرد و اقدامات‌شان در برابر این فجایای انسانی چیست؟ چرا برای جنایت علیه بشریت که در حال حاضر صورت می‌گیرد، گروه‌ خودخوانده تشکیل نمی‌دهند؟ بیانیه نمی‌دهند؟ محکمه تشکیل نمی‌دهند؟ استاندارهای چندگانه و دخالت در امور کشورها را باید تمام کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ملت‌ها روشن و آگاه هستند چه جایی یک دولتی سیاست‌ورزی می‌کند، چه جایی یک دولتی پیگیر حل یک مسئله حقوقی و نیاز مردم است.

نقش دولت قبل و رتبه بندی در کمبود معلم

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تدابیر دولت برای حل مشکل کمبود کادر اموزشی و معلم در مدارس نیز با تشریح زمینه های بروز این کمبود طی سالهای گذشته گفت: در دو سال فعالیت دولت سیزدهم ٢۴٧ هزار معلم جذب نظام آموزش پرورش شده در حالیکه در هشت سال دولت قبل ۲۸۰ هزار معلم استخدام شدند.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور به وزیر آموزش و پرورش در مورد کمبود معلم پیشتر تذکر دادند، گفت: این مساله مشکلاتی را در روزهای آغاز سال تحصیلی را برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کرده بود که علت آن جذب نامتناسب با نیاز در سالهای اخیر  بوده است.

وی تصریح کرد: پس از اجرای طرح رتبه بندی حدود ۸۰ هزار معلم بازنشسته شدند و ۷۰ هزار نفر امسال بازنشست شدند در حالیکه بطور معمول ۵۰ هزار نفر بازنشست می شوند. با این حال در این دو سال ۲۴۷ هزار معلم جذب شده که تقریبا معادل هشت سال دولت قبل است.

سخگوی دولت یادآور شد:  جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هم ۲۵ درصد افزایش یافته است و  در مجموع ۶۸ هزار معلم جدید در ۶ماه نخست امسال برای جبران این کمبود جذب شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.