نیمی از مراتع شهرستان بردسکن، پوشش گیاهی ضعیفی دارد و نیازمند مشارکت بهره برداران و مدیریت و برنامه ریزی جامع است.

نیمی از مراتع بردسکن، پوشش گیاهی ضعیفی دارد

به گزارش قدس خراسان  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت: این شهرستان دارای ۹۶ سامان مرتعی ممیزی شده با مساحت ۵۳۸ هزار و ۷۷۶ هکتار است که از این تعداد، ۵۲ سامان ییلاقی، ۲۴ سامان قشلاقی و ۲۰ سامان میان بند است و در دهه اخیر به دلیل کاهش میزان بارندگی، پوشش گیاهی بیش از نیمی از مراتع ضعیف شده است. 

حمید رضا اقبالی، یکی از راه‌های مدیریت مراتع را تهیه طرح مرتعداری دانست و افزود: بر این اساس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن تاکنون نسبت به تهیه و بازنگری ۳۱ طرح مرتعداری مصوب اقدام کرده است. 

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن استفاده حداکثری از مشارکت مردم و بهره برداران است که امسال طرح‌های بذرکاری، بوته کاری، کپه کاری، قرق و ... را با کمک بهره برداران مراتع برنامه ریزی کرده است. 

وی همچنین با اشاره به مشارکت هشت نیروی قرقبان منابع طبیعی، افزود: چرای زودهنگام، رعایت نشدن زمان ورود و خروج دام به مراتع، رعایت نشدن ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع، باعث کاهش تولید علوفه و از بین رفتن گونه‌های درجه یک و خوش خوراک شده است که این موجب سفت، فشرده شدن و افزایش فرسایش خاک و در نهایت تخریب مراتع می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.